vrijdag 23 oktober 2015

Afscheid

Gisterenavond Sterren op het Doek gekeken en wat een ontroerende laatste aflevering. De gast werd nu niet uitgebeeld, maar Hanneke Groenteman zelf. En Matthijs van Nieuwkerk deed het interview en zat in het complot.

En paar keer zei Hanneke dingen die me lieten beseffen dat ze niet geheel vrijwillig ermee op moest houden. Dat ze het stoppen met De Plantage ook al een foutje noemde bijvoorbeeld. En het wollige omschrijven van 'ja...ze hebben wel gelijk'.

En ach...wat moest ze huilen op het eind en wat een eind! Die wil helemaal nog niet stoppen!!

Alweer een mooi programma opgehouden omdat we 'het nu wel gezien hebben'. He...halen we de Nachtwacht ook maar weg. Die hebben we nu ook wel 'gezien'.

Kijktip: De allerlaatste Sterren op het doek

Maar wat bijzonder dat ze uit haar onderduikadres nog een stukje hout konden vinden uit die tijd en dat in haar portret konden verwerken. En haar boodschap; Laten we nu doen wat zij toen voor mij hebben gedaan.




6 opmerkingen:

Janne zei

....ik was ook erg ontroerd en vind het ook zo jammer dat ze Hanneke moet stoppen met dit programma!

Unknown zei

Het was idd een prachtige aflevering, ik hield het niet droog.
Ze schuift aan als tafeldame bij de DWDD, fijn!
Linda

Petr@ zei

Zeker jammer, helaas zag ik alleen het laatste stukje van deze aflevering (jongste zoon wilde voetbal kijken :-(
Heel leuk programma altijd, ik snap ook niet waarom het moet stoppen, ik was er nog niet op uitgekeken.

Ivy zei

Heb het opgenomen, ga het later dit weekeinde kijken. Had al wel gelezen dat zij in deze laatste aflevering de hoofdpersoon was.
Ik vind het ook jammer dat dit programma ophoudt te bestaan. Schering en inslag, zullen we maar zeggen. We kunnen beter overgaan op van die RTL/SBS-rommel, lijkt het credo bij de 'publieken' wel.

Anoniem zei

Heel jammer dat Hanneke Groenteman van de tv verdwijnt. Want ze is een fantastische interviewer met het hart op de juiste plaats.Zoals ook gisteravond weer bleek. De Plantage was ook zo'n goed programma. Matthijs van Nieuwkerk en Hanneke waren aan elkaar gewaagd, een genot om naar te kijken. Een verademing tussen al die troep op tv (waar je niet naar HOEFT te kijken).

Luz zei

Ja erg jammer dat Hanneke weggaat (moet), geweldige vrouw.

Ik wil nog wel even wat kwijt maar heb geen idee of dat hier de juiste plek is, ter nuancering van vluchtelingenopvang....(anders gooi je het er maar af)

Zoals elk weldenkend en beschaafd mens ben ik er altijd voor om mensen in nood terzijde te staan en gelukkig zijn er tijdens de Tweede Wereldoorlog ook veel mensen die Joden geholpen hebben en nog wel met gevaar voor eigen leven en dat van hun familie, ware helden.
maar van overheidswege is er niets voor de Joden gedaan, sterker nog, er werd systematisch met de Nazi's samengewerkt om ze op transport te krijgen en dat is aardig gelukt.
Zelfs de overlevenden na de oorlog, uit de kampen en de onderduik moesten het zelf maar zien op te lossen, erg schrijnend. De Joodse gemeenschap heeft dat zelf gedaan, zonder subsidie of hulp of steun.
Met elkaar, uit medemenselijkheid....