dinsdag 20 oktober 2015

Geen paniek nu

Een opgenomen serie gekeken op TLC. Een Britse journaliste, Katie Hopkins, wilde bewijzen dat dikke mensen alles aan hunzelf hebben te danken/wijten; zij ging wel eens eventjes in drie maanden aankomen en het er dan ook weer in 3 maanden aftrainen. Ze was toen ze begon te licht voor haar lengte en at er in 3 maanden zo'n 20 kg bij. Lekker elke dag 6500 cal eten. Niet echt een normaal eetpatroon. Ik eet althans nooit zoveel elke dag.


Katie Hopkins arrives in the changing room of her local rugby club to be assessed by the lads [TLC]


En...zo was haar redenatie; als ik het kan, kan iedereen het.

En dat klopt niet. Ik ben zo'n 'iedereen' en ik kan ook prima heel snel in een paar maanden afvallen. Wat ik nog beter kan is daarna weer aankomen. En dan wil ik dus weer afvallen want Dik zijn is nog steeds en wordt ook steeds minder geaccepteerd en dat lukt dan ook en dan wil mijn lichaam weer zo snel mogelijk volle vetcellen hebben. Niet mijn kop; maar mijn lichaam.

Niet alleen hebben recente onderzoeken aangegeven dat maar een klein percentage afgeslankte, voorheen dikkere mensen, dit afgevallen gewicht er blijvend afhouden, ook geven onderzoeken aan dat er meer factoren spelen dan input = output.

Mevrouw Hopkins, buiten dat ze een zeer onsympathieke dame is die op wel meer zaken zeer controversieel reageert, maakt de klassieke denkfout van iemand die 'slechts' 3 maandjes wat overgewicht meezeult, maar daarvoor wel altijd slank was en bovendien gewend is aan een sportief leven. En met haar dikkere lichaam zichzelf als vetzak aanduiden, doet pijn. Want ze heeft gewoon een doorsnee lichaam met wat extra kilo's. Terwijl ze hiervoor dus in feite te licht was. Ongezond. Wat ze totaal NIET linkt aan allerlei te kunnen krijgen ziektes. Alleen overgewicht doet dat in haar ogen.

Laat ik het ook maar niet hebben wat dit heel snel aankomen en snel afvallen met haar lijf doet. Ook uitermate ongezond.

Vandaag helaas niet gelopen met de man met de hond. En daardoor en ook omdat ik slecht sliep en al wakker werd met het gevoel dat hij zou afbellen, een beetje in mineur.

En dan moet je natuurlijk niet je financiele plaatje nog eens gaan doornemen. Vooral niet nadat je - omdat je vorige maand een paar dagen vrij nam in verband met het huwelijk van je dochter, een (weliswaar berekend) begrotingstekort hebt. Ik heb geen vakantiedagen noch vakantietoeslag. En heel even de paniek toesloeg. Maar ik weet dat ik hier weinig aan heb. Het is zoals het is. Deal with it dus.

En oh ja...nog even de opgenomen documentaire bij Zembla over oudere werkzoekenden bekijken helpt ook niet om je beter te voelen.

Heb vorige maand voor de zekerheid maar een hoger bedrag doorgegeven voor de toeslagen. Dus, hoe krom het ook klinkt, ik moet deze maanden goed bijhouden of ik niet teveel inkomen genereer, met mijn nul-urencontract hahah!! Niet omdat ik nu zo goed verdien, maar omdat ik begin van het jaar nog een ww-uitkering had op basis van mijn oude inkomen. Pas in mei ben ik enorm gekelderd in inkomen.

En ik heb een kleine buffer, dus die paniek is niet nodig. Nou ja...die buffer wordt niet groter elke maand, want sparen kan ik niet meer met een salaris onder de € 1000. En waar ik nog op kan bezuinigen moet ik voor de tigste keer maar gaan bedenken/berekenen. Heb verleden jaar al gekozen voor de goedkoopste ziektekostenpremie, zonder enige aanvullingen.  Ik spaar iedere maand voor een aanvulling op mijn pensioen via een verzekeringsmaatschappij. Dat wil ik eigenlijk niet opgeven, aangezien ik ook geen pensioenopbouw (meer) heb, naast een pensioenravijn van twintig jaar.

Ik voelde me een beetje zielig in mijn koude huis, met dik vest in plaats van trots op mijn vindingrijkheid. Trots dat ik ondanks alles geen schulden heb. Dat ik eigenlijk elke dag wel naar bed ga met een tevreden gevoel. Dat ik blijf kijken naar wat er wel goed gaat.

Dus nu ga ik een gezonde maaltijd maken en een heerlijke bak salade voor morgen naar mijn werk klaarzetten. En dan hoef ik niks meer dan nog even lekker verder breien aan een babytruitje.














12 opmerkingen:

OpnieuwBeginnen zei

babytruitje? Dat gaat snel. je dochter is nog maar net getrouwd. Dat wordt een turbobaby.

Gefeliciteerd met je aanstaand omaschap. Goed zo.

Nietzomaarzooo zei

Is voor een vriendin van mijn dochter; zij is bevallen van een zoon. Moest wel glimlachen hoor, want natuurlijk zou mijn dochter ook een truitje nodig kunnen hebben.

Luz zei

Godsamme, zit je nu in de kou?
Ik kan soms zo kwaad worden op de Nederlandse (maar ook op de Duitse hoor, wij horen hier ook schrijnende gevallen) overheid.

Nietzomaarzooo zei

Eigen keus hoor; ik doe de kachel niet overal in huis aan en op 18 graden max om te besparen op mijn energiekosten. Maar door de reacties warm ik vanzelf van binnenuit op! En met wat kaarsen aan voelt het knus en warm.

Ivy zei

Raar mens die Hopkins! Ik sla zulke dingen altijd over, je krijgt dergelijke personen er toch niet van overtuigd dat het zo in het echt niet gaat.
Jammer dat je wandeling niet doorging.

Janne zei

Vervelend dat de wandeling niet doorging! Ik was altijd in de veronderstelling dat iedere werknemer, ouder dan 23, het minimumloon verdient. Dat is toch meer dan 1000 euro?

Pecunia zei

Wat een baaldag. Laat je er niet onder krijgen door documentairemakers met een beperkte blik! Ik hoop toch zo dat het tij voor je keert! Misschien wordt 2016 helemaal jouw jaar! Maar...vanaf morgen mag natuurlijk ook.

Anoniem zei

Ah, joh laat waaien die docu's! Je lichaam is zoals het is. Het zit echt in de genen.
This is my lijf van Jenny Arean uit het Schaep is mijn meest bejubelde lied.
Je lichaam heeft je toch maar mooi heel ver gebracht! Dik, dun, vrouw met baard, lelijke neus, dunne onderlip, oef spleetogen!
En heb je dan een Twiggylijf, dan heb je wel weer de verkeerde broek aan of zit je haar echt gek!
Ik heb mezelf niet gemaakt, anders had ik nog wat kritiek achteraf kunnen leveren.
Iets mooiere benen, ietsie meer hersenen etc.

Oooo, hier is het ook erg koud zonder kachel.Ik heb een muts op en dat helpt wel.
Je hebt echt een superblog. Door jou kom ik steeds weer een stapje verder.
Veel groetjes,
Esther


Joanne zei

Raar mens hoor, die Hopkins Je bent wie je bent. Wees trots op jezelf, wat je allemaal bereikt hebt. En dat is heel vel!

Liefs Frederique

nadasurf zei

Cv aan uiteraard alle radiatoren open anders kan de ketel zijn warmte niet kwijt en is dat duur stoken.

Anoniem zei

Wat die mevrouw in de docu doet is heel gevaarlijk. Tenminste voor vrouwen zoals zij die graag heel dun zijn. Ze heeft nl. haar metabolisme nu voorgoed veranderd en zal haar leven lang op moeten letten dat zij die 20 kg er niet weer aan krijgt. De beste remedie om niet dik te zijn is niet dik te worden. Superstom om zo'n risico te nemen. Ik was ooit 48 kg en ben nu (middelbare leeftijd) 108 kg. Dat krijg je van extreem lijnen, lijnen en nog eens lijnen. Spijt dat ik daar ooit aan begonnen ben...

Petr@ zei

Hoi
Laat dat mens maar lekker doen wat ze niet laten kan, volgens mij heeft ze oogkleppen op!
Mijn buurvrouw die veel te dun is heeft ook een probleem hoor, ze komt niet aan. Ze is naar een dieetiste geweest die wil dat ze vette dingen gaat eten, maar daar wordt ze misselijk van. Zo zie je maar, dun zijn is ook niet alles.
Jammer van je wandeling, maar in het weekend is het weer ook beter, misschien dan een tweede kans?