donderdag 5 januari 2017

Another Year - Goodnight

Altijd fijn dat ik films en series kan opnemen als ik tijd of zin heb om tv te kijken.

Zo nam ik ergens in de zomer Another Year op.

En keek 'm vanavond.

Over geluk en een gelukkig huwelijk, maar ook over voor elkaar klaarstaan, zonder oordeel, nou ja, totdat je tot de innercircle komt, de familie. Heten ze nog Tom en Gerri ook. Die sloegen elkaar altijd de hersens in, maar zij reiken elkaar met liefde een onbespoten tomaat uit het groentetuintje aan.

En schenken nog meer wijn aan vrienden die eigenlijk al teveel hebben gedronken. Of nog moeten rijden.
Dat vond ik tamelijk apart om te zien. Een vrouw die als psycholoog werkt en dan zulke vriendschappen heeft. Alsof ze het nodig heeft om zich superieur te voelen.


Another year ****


Ze hebben vrienden die allemaal minder gelukkig zijn, die tobben met het leven. Maar nog steeds mogen ze bij het koppel aanwaaien. En is het echtpaar een rustpunt in het leven van hen die het minder goed getroffen hebben. Dat straalt het echtpaar ook wel uit; Kijk ons het eens goed doen.

Voor mij om een warm echtpaar te zien en mijzelf in mijn fleecedekentje op de bank. Voelde me  een Mary die toekijkt naar een echtpaar die het wel voor elkaar heeft. En waarvan ze weet dat dit niet meer binnen haar bereik ligt.

Ik las in een recensie op Moviemeter een treffende zin:

Leigh schetst geen utopisch ideaalbeeld van een harmonieus liefdevol gezin, maar juist een scherpe sociale kritiek verbeeldt van dit zogenaamde ideaal, de onverbiddelijke en harteloze keerzijde van de medaille voor wie buiten de grenzen van het warme nest valt.

Mooie film.




1 opmerking:

Marlou zei

Another Year Goodnight...
Een film die ik wel had willen zien.
Lijkt me wel wa!

groetjes van Marlou

.