zaterdag 7 september 2019

Geur

Via Blendle (kreeg een aanbieding voor een maandje gratis lezen; altijd fijn) las ik een artikel over geur en hoe onze reuk werkt.


Afbeelding van Nicooografie via Pixabay 


Interessant.

Maar ook dat geur persoonlijk is en er nog weinig over bekend is. Wel kan een geur je heel snel iets van vroeger laten terughalen. En dat in een goede geur (in de vorm van parfum dan) altijd een element zit wat iets met poep te maken heeft. Kennelijk vinden we dat lekker. Maar dan in combinatie met. In de complexiteit van combinaties.

Welke geur triggert mij?

De geur van Eau de Cologne (4711 of was het nou Boldoot) die een oma altijd op een zakdoekje had;
De geur van versgemaaid gras;
De geur van een houtkachel; dan denk ik aan Afrika;
De geur in de lucht na eindelijk regen na een lange periode van droogte;
De geur van mijn pasgeboren kleinkind (die staat wel met stip op Eén);
Ik ruik het als er regen in de lucht zit of aankomt;
De geur van onweer;
De geur van de zee;
De geur van een vers boek;
De combinatie van whisky/bier en sigaretten; mannenlucht!
De geur van benzine;
De geur van versgebakken appeltaart uit eigen oven (of die van een ander);
De geur van succes;
De geur van Kamperfoelie;
Als ik langs een oude staalfabriek rijd, de geur van ijzer die daar hangt; doet me aan bloed denken
De geur van Vicks of Dampo als je verkouden bent onder je neus en op je voorhoofd.

Jullie nog iets met geuren die wat met je doen?

Nu ga ik zo direct de heerlijke geur van versgezette koffie, met een snufje kaneel erin,  ruiken hoop ik.





13 opmerkingen:

Anoniem zei

De geur van kinderen als ze liggen te slapen na een dag buiten spelen in de zon.

izerina zei

De geur van de natte theebladeren,als ik het zeefje uit het glas haal.

Lot zei

Koffiedik als ik het filterzakje uit de pot haal.
En de geur van leer. mijn vader was schoenmaker en had veel leer in huis, ook ging ik graag mee naar de groothandel. Lang zat er een schoenmaker in de straat waar ik woonde en soms ging ik daar even ruiken.

Anoniem zei

De geur van de zee bij eb
Zo’n belangrijk zintuig!

Petr@ zei

De geur van de zee, of de bollenvelden in bloei of als de bollen de grond uit gaan.
Ik heb gisteren stoofpeertjes gemaakt (uit eigen tuin) dat ruikt ook zo heerlijk, met kaneel en rode wijn!

Mevrouw W. zei

De geur van koffie. Als ik 's morgens in een café kom waar het naar koffie ruikt, dan moet ik altijd aan de ritjes naar mijn oma toe denken. Zij woonde aan de andere kant van het land en als we net over de helft waren, gingen mijn ouders altijd koffiedrinken in een café ergens onderweg.

Kniepertie zei

De geur van de tabaksfabriek midden in de stad, de geur van de dropwinkel.

Anoniem zei

De geur van de zon in buiten gedroogde was. De geur van benzine bij garages.

Bertiebo zei

Was die in de wind is gedroogd. Knoflook als ik nog aan het koken ben. Daarna is het niet meer zo lekker.

Anoniem zei

De geur van appelbloesem staat met stip op nummer 1. De geur van de zee als het hard waait, kamperfoelie, de geur van sommige rozen, de geur van Old Spice bij mijn man en zoons.
Janny

Anoniem zei

Zoals het nekje van mijn baby rook..zooo lekker! Sinaasappelbloesem, zelfgebakken appeltaart, de geur van de aftershave van mijn eerste vriend,verse basilicum. Een pan met zelfgemaakte groentesoep op het vuur, dan denk ik aan mijn moeder.De geur van een bos in de herfst.

Janne zei

De geur van de bloeiende liguster, de geur van koriander in de zon, de geur van rubberlaarzen als de zon weer gaat schijnen na een fikse regenbui.

mrs H. te B. zei

Lavendel, de roos, basilicum, verveine… Ik heb mijn lavendelstruik zo geplaatst dat ik er áltijd met mijn rok doorheen wapper als ik door de tuin loop. Koffie. De zee.