zondag 29 september 2019

Het brein van een crimineel

Zo'n interessante uitleg bij Max Masterclass door Erik Scherder; hoe het kan dat sommige mensen kennelijk minder schuldgevoel hebben of minder scrupules en/of remmingen en misdaden kunnen begaan waarvan 'wij' zeggen...hoe KAN hij/zij dat doen.

Dat het met de bedrading in je brein te maken heeft en dat weer samenhangt met hoe je hebt geleerd om wel inlevingsvermogen te hebben omdat je opvoeders/ouders je dat hebben meegegeven. En dat die connecties er jaren over doet om zich te ontwikkelen. Tot ruim in de dertig wel.

Dus kan me goed voorstellen dat als iemand op jonge leeftijd een misdrijf begaat, zijn brein nog niet volgroeid genoeg is om alle consequenties volledig te begrijpen.

Of te willen begrijpen.

Niet dat dit dan een excuus is, maar wel een uitleg voor hoe werkt dat dan? En waarom sommige mensen wel een grens overschrijden en gelukkig, heel veel, niet. Fascinerende kost vind ik dat altijd.

Maar ook dat er in hersenen van mensen die kennelijk die verbinding niet hebben, zichtbaar iets mist. Fysiek aantoonbaar. Nog te bekijken via NPOStart.



Formule 1 gekeken, Verstappen eindigde op positie 4 en dat is heerlijk ontspannen op een regenachtige zondagmiddag. Wel daarvoor, net tussen twee grote en lange buien door, een rondje gelopen, want ik heb een beetje last van een stijve onderrug en veel zitten is niet goed daarvoor. Dus blijven bewegen is het motto. Mag ook in huis, dus hoppa, trap op en trap af. Kamertje in en kamertje uit.












2 opmerkingen:

Happy Earl Grey zei

Leerzaam die Max Masterclass ik kijk er graag naar.

klaproos zei

Fantastisch zijn uitleg, ik vind dat zó mooi:-)
max.... ach die laat me eigenlijk koud :-) zóveel herrie eromheen :-) ik verkies de stilte van het bos... alhoewel met deze wind is het daar ook niet echt stil :-)