maandag 23 juli 2018

Tropenrooster invoeren bij hittegolf?

Als kind zat ik op een lagere schoolgebouw gemaakt van hout. Donker gebeitst hout. Zoals in Scandinavie. Dat hield in dat in de zomer het er loeiheet was en in de winter kkkkkkoud. Vanwege de houten structuur en de donkere verf was het moeilijker om een gelijkmatig klimaat re realiseren.

In de zomer (in mijn herinnering was het elke zomer zomers) begonnen we dan extra vroeg en waren ook weer vroeg vrij! Hoera! Tropenrooster. Het klonk al zo zomers! Voor een kind is dat feestelijk. Voor de volwassenen was het extra vroeg opstaan.

Heel vroeg in de ochtend, als de zon net op is, is het nog relatief koel. Moet je dan inspannende dingen doen, dan is dat een goede tijd. Tenzij je knetterhard met een machine lawaai moet maken, dan weer niet. Dan zijn de buren niet zo blij met je.

Eigenlijk zou je rond 10.00 uur klaar moeten zijn met je 'werk' en dan de koelte opzoeken. Voor mij betekent dat niet buiten in de zon zijn, maar binnen blijven, totdat de zon weer een stuk minder hard schijnt. Beetje lezen, wat dingen doen die binnen te doen zijn, maar niet in de zon zitten. Dan smelt ik harder dan een perenijsje.

Vanochtend werd ik nog voordat ik de wekker hoorde wakker. Het was nog vroeg. Dus sprong mijn bed uit en dacht aan wat een vriend me ooit adviseerde: ga als eerste gewoon dat eindje lopen. Dan heb je dat in ieder geval al binnen. Goed voor een voldaan gevoel. En dan ga je daarna lekker douchen en de dag beginnen.

Waarom ik daaraan dacht? Omdat ik merk dat ik nu ik bij mijn dochter oppas en dus meer loop simpelweg omdat ik naar de bushalte moet, naar het station, naar hun huis etc..en op tijd ook dus doorlopen, ik mijn conditie mis. En nog steeds inderdaad die dinsdagen met Man met Hond. Dus wil ik zelf weer bewuster daarmee aan de slag. Maar om met 30 graden te gaan lopen is me wat te gortig. Om 07.00 uur lopen dan is het nog lekker buiten.

Afbeeldingsresultaat voor marilyn monroe heatwave gif

Dus inderdaad: die is binnen en daarna ook maar direct mijn rondje Bless the House gedaan. De keukenvloer is alweer droog na het dweilen.

Maar wat praat ik nou vanuit een luxe positie. Ik 'mag' niet naar mijn werk dus hoef niks. Al zou ik de hele week vakantie vieren. Oh..ideetje. Vakantie in mijn hoofd.
Nou ja...er staan nog wel 2 oppasdagen in de agenda deze week, maar pas eind van de week.

Maar niet te druk maken over zaken waar ik me helemaal niet druk over hoef te maken. Hou de stresslevels stabiel. En vergeet niet dat je er al heel wat arbeidsjaren op heb zitten. Waarin je altijd present was, nooit ziek, altijd mijn 'eer' hoog hield. Telt voor niks, want nu alsnog afgeschreven.

Oh ja: ik werd helemaal ontroerd door de berichten op het blog van Annemiek. Hoe blij mensen zijn die eindelijk met het gezin eruit kunnen; op vakantie. Klik maar op de link en stort eventueel nog wat voor deze aktie: Annemieks zomeraktie

Zo; tijd om mijn badpak aan te doen en een kopje Vakantiekoffie te maken. Heerlijk!!



6 opmerkingen:

Ivy zei

Ik ben vanmorgen al vroeg gaan strijken en heb daarna allerhande huishoudelijke dingen gedaan, dus nu lekker rustig.
Morgen en overmorgen moet ik weer oppassen. De 2 kleinzoons (4 en 2) slapen met deze warmte 's nachts minder goed, dus misschien (hopelijk!) willen ze allebei 's middags nog even een dutje doen. Ik vind het wel lange dagen als je niet echt weg kunt gaan met ze. Ik ga tenminste nu niet met ze naar de speeltuin, dierentuin o.d. Gelukkig kunnen ze wel lekker badderen en spelen in hun tuin.
https://ruraltownliving.blogspot.com

Purperpolletje zei

Fijne dag! Laat het maar komen zoals het komt, toch? Verheug me nu al op mijn siësta, vanmiddag.

Mevrouw W. zei

Ik zat vanmorgen om kwart voor 7 al op de fiets, op weg naar mijn werk weliswaar, maar het was echt heerlijk buiten.

Klara zei

tropenrooster prima. echt het wordt het hier pas rond vier uur, dus dan siesta?

Nicole Orriëns zei

Ik ga dagelijks hardlopen en ga nu ook vroeger dan anders. Anders is het gewoon echt te warm.

Huisvlijt

Sylvia zei

Ik was ook om half 7 wakker, klote geslapen, enorme hoofdpijn, dus ik ben een dag thuis. Kortom: ieder nadeel heb ze voordeel. Hoef ik niet te fietsen in de zon en in een loeiheet gebouw te werken.