vrijdag 4 oktober 2019

Dierendag

Lees vanochtend via Blendle een artikel over hoe boeren zonder gif de huidige muizenplaag proberen te bestrijden. Want gif mag niet meer vanaf 2013.

En bij Vlasje Klik hier voor haar blog hoe zij muizen op een diervriendelijke manier haar huis uitjaagt, een mooie oplossing op Dierendag.

Doet me ook direct denken aan hoe ik mijn voorraad heb opgeborgen. Niet in muis-onvriendelijke oplossingen allemaal. Er staan nu mandjes in de kast en daar staat - per productsoort - de voorraad in. Netjes en ik kan gewoon een mandje pakken en dan daar een pak havermout uithalen.

Dus wil ik voorbereid zijn op een eventuele muizenplaag zoals men die voor 2023 (als gif voor particulieren ook is verboden te gebruiken) voorspeld heeft, dan is het handiger om nu al na te denken of die voorraad veilig genoeg staat. In de keuken heb ik wel alles in glazen grote (weck)potten staan, maar dat is ook een leuk gezicht.

Hoe hebben jullie je voorraadkast ingeruimd?


Afbeelding van andreas N via Pixabay 





6 opmerkingen:

Lily zei

Ik heb de voorraad al in boxen zitten, maar in mijn keukenkast staat nog genoeg om te snaaien voor muizen, maar in die kast kunnen muizen niet komen, al durf ik er geen eed op te doen ;)

Groetjes Lily

Anoniem zei

Ik heb mijzelf nog nooit op enig systeem kunnen betrappen! Bovendien is bij ons in huis eigenlijk altijd alles op, dus voor muizen niks te halen.
Marijke

klaproos zei

oei.... ik heb nog geen voorbereidingen gedaan :-)
maar ik vind het wel mooi dat er geen gif gebruikt mag worden, de uiltjes die ik hoorde, zwijgen al weken.... :-( een slecht teken

Elisabeth zei

Ik hoorde ze vaak knagen 's nachts en in de meterkast waar onze kleine voorraad staat waren alle thee zakjes gesloopt .Ook als we buiten zaten kwam er soms zo'n klein piepertje voorbij .Tja /Sinds een paar maanden zijn onze dakgoten vernieuwd en sinds die tijd is het stil .Ik hoop dat het zo blijft want eerlijk gezegd vind ik ze zo schattig de kleine vernielers !

Anoniem zei

Gaten en kieren van het huis dichten ivm isoleren, maakt dat het een stuk moeilijker voor de muis is om binnen te komen. Verder, weckpotten en doorzichtige boxen. Verder heb ik geen probleem met gif, ook niet als het in Nederland verboden is kan ik er nog wel aankomen. Wit je dat stalbranden vaak veroorzaakt worden door muizen en ratten? Juist door het verbod op gif, want zo zielig voor de diertjes, sterven er dus heel veel meer dieren. Slecht beleid eigenlijk.

mirjam kakelbont zei

Door meel, pasta's, rijst en dergelijke in voorraadbussen of weckpotten te bewaren. Ook ideaal tegen zilvervisjes (-: