dinsdag 29 oktober 2019

You'll always walk...alone

Een hele tijd liep ik op dinsdagen met Man met Hond. Hij haalde mij met zijn auto op en dan reden we naar een bos hier in de buurt en gingen daar een uurtje of anderhalf en soms langer met zijn hond wandelen. In dat bos mochten honden loslopen dus dat was voor de hond heel prettig.

Enfin; ik maakte de wandel-verkering uit. Maar wandelde daarna eigenlijk, - als ik eerlijk ben-,  niet meer zo consequent. Of in feite; consequent niet. Het deed me meer dan ik wilde toegeven. Dat weer teruggevallen zijn op mijzelf.

Ja, naar de supermarkt wandelde ik. Of soms een bushalte verder of eerder. Maar wandelen dat werd een dingetje.

Ging ik zelf smoesjes verzinnen waarom ik niet kon lopen.

Bang om gezien te worden. In mijn eenzaamheid. Alsof ik zo'n tekstwolk boven mijn hoofd had;
Waarheen?
Waarvoor?
Te koud;
Te nat;
Te warm;
Geen goede wandelschoenen;
Loop voor lul in mijn eentje;
Voel me ook heel erg alleen dan;
Nee, niet op zondagen lopen. Dan is het gezellige-gezinnendag.
Zouden hier ook wolfen zijn?

Kortom; ik had erg veel last van mijzelf.

Terwijl het zo 'goed' is voor het lijf en vooral voor de kop. Nou ja, wat er nog in zit. Om dat nog leger te maken. Om te ervaren dat ik wel kan lopen. Of misschien enigszins sportief ben. Of gewoon; wel iets doe.

Dus sprak ik mijzelf ernstig toe en ging dat hele rijtje maar eens af. En streepte alles door. Tot de wandelschoenen en daar maakte ik een spaarpotje voor. Die opeens door een gulle verjaardagsgift uit het Oosten sneller was gevuld.

Zag dat de online schoenenwinkel voor moeilijke grote brede Hobbitvoeten nu een aanbieding had van Deutsche Grundliche Schuhe nu enorm afgeprijsd. In een kleur die het committee der Goede Wandelschoenen accepteerde. Dus bestelde ze. En zelfs daar moest ik nog weer over nadenken. Of het wel 'mocht', zulke dure schoenen. En duur is relatief natuurlijk. Voor mij duur. Voor mijn situatie nu helemaal te duur.

En ben ze nu al een aantal dagen aan het uitlopen. Ja, dat moet ik altijd. Heb echt nog nooit schoenen gehad die in een keer lekker zaten. Ik moet wennen aan de randjes en dingen en het de stand van de schoenen en dat duurt efkes.

Maar dus wel bewust aan het wandelen. Niet erg lang, niet ver, te bang dat ik pijn in de voeten ga krijgen en niet verder durf of kan dus weer ergens bij nummertje 1 uitkom. Maar ik doe het wel. En daar ben ik heel erg blij mee. Iedere dag iets langer. Iedere dag. Zet gewoon mijn timer en gaat de timer, dan mag ik weer richting huis.



Kan ik weer een groot ding van mijn lijst afstrepen. Of twee. En die 'goede' schoenen en dat ik de routine van wandelen weer oppak. Bewust.









11 opmerkingen:

pourquoi pas ??? zei

Wat een paar ongelofelijke overwinningen tegelijk. wat knap van je. Ik mail je vandaag want ik wil je wat vragen. liefs

Lot zei

Vandaag in ieder geval heerlijk wandelweer. Veel plezier en gen iet ervan

Bertiebo zei

Supergoed!

Op het leven zei

Ik weet niet waar je woont, maar zou het een optie zijn eens te kijken bij wandelclubs of er iemand is die met je mee wil? Alleen wandelen vraagt zoveel van je discipline iedere keer, terwijl je het makkelijker doet als je een afspraak hebt met iemand anders.

En die schoenen; gefeliciteerd met je overwinning op alle bezwaren.

Anoniem zei

Ik heb zelf een scootmobiel, waar ik regelmatig een rondje om het dorp mee doe, en dan kom ik zat "eenzame" wandelaars tegen, die niet zielig zijn! Volgens mij is het juist hip, met zo'n stappenteller bij zich. Soms met een verbeten gezicht (waarom toch?) maar meestal happy-de peppie. Ook op zondag.
Ik vind persoonlijk alleen vaak leuker dan samen, kan je lekker murmullen en eigen tempo en geen gezeur over hoe ver en waar heen. (Met de scootmobiel dus) en vogeltjes kijken.
Dag. Marijke.

Anoniem zei

Je bent weer een betonnen schutting, zelfgebouwd, aan het slopen. Grote stappen maak je! Applaus....

Sjaantje zei

Goed van je; hou vol!

Mevrouw W. zei

Goed dat je deze stap (om bij het lopen te blijven) gezet hebt. Ik loop ook regelmatig alleen hoor en dat is niet zielig. Vaak vind ik het ook gewoon heerlijk om op deze manier mijn hoofd leeg te maken.
Geniet van wat je hoort en ziet tijdens het wandelen. En succes met het inlopen van je schoenen, maar dat komt vast wel goed.

Nicole Orriëns zei

Goed van je, dat je jezelf over de drempel hebt heen gezet!

Anoniem zei

Bij mij in de grote stad zijn er allerlei lokale initiatieven voor mensen met een kleine beurs die maatjes zoeken om activiteiten te delen, in een kleine of grote groep. Wandelen is een zo'n initiatief, ook samen naar de bioscoop, zwemmen, samen eten enz. Speciale wandelschoenen lijkt me niet echt nodig, sport schoenen kan gewoon ook.

klaproos zei

tof joh, woonde je maar dichterbij, dan mocht je met ons mee, lijkt me keigezellig en fijn,
ik vind je dapper
xxx