dinsdag 8 oktober 2019

Wat doe ik eigenlijk de hele week?

Kreeg deze vraag een tijdje terug van iemand die een vol en druk leven heeft. En een drukke goedbetaalde baan. Die zich waarschijnlijk niets kan voorstellen bij mijn kleine stille en zuinige leven.

Voelde me in een klap ook weer geheel niks waard. Want tsja...wat doe ik eigenlijk. Moet ik eigenlijk niet gewoon 'oplossen'.

Maar: ik merk dat ik direct de zwartheid in getrokken word door hier te lang over na te gaan denken en dan vooral het negatieve van deze vraag te benadrukken.

Dus ga daar niet heen!!! Laat die donkere deken op zolder liggen. Of liever; verbrand maar. Weg ermee.

En vergeet niet dat het opkrabbelen na een periode van depressiviteit en burn-out langer duurde dan ik zelf dacht. Dat je misschien nog steeds in de herstelperiode bent. Dat er geen programma was om weer terug te komen op je werk, want er was geen werk (meer).

En dat een rapportje van het U wv iets anders zegt over volledig hersteld zijn; tjsa...leg maar naast je neer.

Dus; doe vandaag de taken die moet doen. Van jezelf.  En zoek de luchtigheid. Denk niet dat je er niet toe doet. Ga eens naar een bubbelbad!




16 opmerkingen:

pourquoi pas ??? zei

Er zijn mensen die zichzelf geweldig vinden en daar niet over uitgepraat raken. Hadden we maar een beetje van hen.
Het is zo een kunst voor sommigen zoals wij om jezelf nog de moeite waard te vinden maar het lukt ons steeds weer.
Ik heb het vaker gezegd; je bent een hele sterke vrouw en ook een hele lieve.

klaproos zei

ach laat ze toch allemaal de rambam krijgen di e zo praten joh.... jij en ik weten wat voor struggle we gehad hebben en nóg hebben, tssssk zogenaamde vrienden van je... die achter j e rug om kletsen over je thuis zijn... grrr ze kunnen m'n rug op, en da's de plek waar die figuur die dat tegen jou zei ook heen kan.. foert ermee... dikke knuffel van een medelotgenoot
xxx

klaproos zei

zo hoor je het ook eens van iemand die je wél kent :-)
xxx

Nicole Orriëns zei

Weet je, juist als je niet van buitenaf structuren aangeboden krijgt, is het de kunst om je leven goed in te richten. Dus petje af juist, hoe je dat weet te doen.

Anoniem zei

Ach, het leven is zo makkelijk als je gewoon sóchtends de file in rijdt, een paar uur achter een buro gaat zitten en daarna weer terug de file in. Dan vraagt niemand wat je zo al de hele week doet. En zeg nou zelf, was dat altijd zo belangrijk?
Kortzichtigheid en jaloezie, dat schuilt er achter zo'n opmerking. Lekker belangrijk!
Marijke

Happy Earl Grey zei

Ach het probleem ligt bij hen die het niet begrijpen en gekletst wordt er toch, dus laat dat los. Het is belangrijk of jij je gelukkig voelt.

Lily zei

De vraag hoeft niet negatief bedoeld te zijn, maar vanuit een soort verwondering, hoe je je dagen invult zonder werk...
Het is dan jouw invulling, dat je je opeens klein en nietswaardig voelt, maar ik ken de schrijfster van de vraag niet en mogelijk is de vraag in de context van het hele bericht, wel onprettig geweest.
Ik leef ook maar een klein leventje, hoor, met weinig geld en leef mijn eigen levensritme en maak me er niet druk over, wat een ander van mij vindt, want er is altijd wel wat te "vinden" van een ander.
Keep the good mind up!

Groetjes Lily

Anoniem zei

Onbegrip is onwetendheid. Dat revalideren dagwerk is, gaat hun geringe verstand te boven.

Anoniem zei

Ben het wel met Lily eens. Mij is ook wel eens zoiets gevraagd en dat was beslist niet negatief bedoeld. De reacties zijn soms ook zo heftig hier : dat gaat hun geringe verstand te boven, laat ze allemaal de rambam krijgen.. Alsof mensen die vanuit een andere (werk, meer geld) situatie aan jou zo'n vraag stellen nooit en te nimmer oprechte belangstelling kunnen hebben. Dat is niet zo. Heb je geen zin om te antwoorden hou het dan vaag.

Anoniem zei

Ja, dat was ook het eerste wat ik dacht: het zou een oprecht belangstellende vraag kunnen zijn (daar zou ik tenminste vanuit gaan). En als het evt. denigrerend bedoeld is .. dan zegt dat meer over die persoon dan over jou!
Groetjes,
Liesbeth

Op naar een leven zonder baas zei

Ik las je blog en dacht toen klaarblijkelijk van uit een hele andere positie, namelijk misschien weet de andere helemaal niet wat hij of zij zal moeten doen met de tijd als deze niet totaal is ingevuld. Immers dan krijg je te maken met jezelf en dat is vaak erg moeilijk voor mensen die jarenlang gewerkt hebben. Hoe ga je met al die tijd weer om? Het hoef niet altijd negatief te zijn zo'n vraag. Mijn partner die nu met pensioen is en niet de druk van het werken heeft krijgt deze vraag ook geregeld. En wat mij opvalt het zijn de kleine dingen die het doen bij hem.

Joanne zei

Ons wordt het ook geregeld gevraagd. Mensen die (nog) werken kunnen zich niet voorstellen wat je met al die vrije tijd aan moet. En dan heb je nog een groep mensen die denken dat je alle tijd van de wereld hebt en daarom niets te doen. Op een gegeven moment waren wij zo druk. Meer dan in ons werkend leven. Dat hebben wij teruggedraaid.
Nu genieten wij het niets 'moeten', maar alles mag.
Mijn gevoel van eigenwaarde is nooit hoog geweest. En als er dan mensen zijn die zeggen dat je niets voorstelt dan ga je dat op een gegeven moment ook geloven.

Maar ik weet wie ik ben en hoe ik ben. Wat iemand anders daar van vindt daar trek ik mij niets meer van aan.

Misschien is het in jouw geval goed bedoeld. Maar wat betreft mijzelf in ieder geval niet.

Liefs Joanne

PetraH zei

Als je uitzoomt is (heel) veel werk nutteloos. Hoeveel je er ook voor betaald krijgt.

Jammer dat die persoon waar jij mee praatte, dat niet inziet. ;-)

Geniet van je leven! En fijn dat je er kunt zijn voor je familie!

Ineke zei

Ja is inderdaad zo, kan gewoon vriendelijk bedoeld zijn. Maar zelfs met die intentie verwonder ik me dan weer over het feit dat de vraagsteller(ster) er dan vanuit gaat dat je alleen maar een nuttig, vol of bevredigend leven zou kunnen hebben als je betaald werk doet. ;-) Ik werk part-time maar zou heel goed zonder werk kunnen en toch een superfijn leven hebben.En nut is ook zo overgewaardeerd. :-D

Nietzomaarzooo zei

Fijne reacties waar ik wat mee kan. Want het zou inderdaad ook gewoon uit verwondering zijn. Hoe ik dat dan 'doe'. En waar ik de 'zin' uithaal.

Daar denk ik deze week nog goed over na. Maar ook; dat niet alles 'zin' hoeft te hebben. En inderdaad; sommige banen zijn ook volslagen zinloos, maar door het label 'werk' hebben ze meer waarde.

Alice K. zei

Ga niet twijfelen aan je eigen nut als je zo'n vraag krijgt hoor! Ieder leven telt! Mijn zoon kijkt graag naar sport op tv en de winnaars worden geëerd en gehuldigd, maar dat zijn voor mij niet de echte helden in deze wereld. Helden zijn voor mij meer de mensen zoals jij en bijv. Vlasleeuwebekje, die bloeien op de plaats waar ze terecht zijn gekomen. En je inspireert mij altijd met je blogjes! Je zou door meer mensen gelezen moeten worden, van mij mag je er een boek van maken!