woensdag 19 juli 2023

Poetsen

 In de bus op weg naar mijn station, stapte een jonge vrouw in uniform in. Zo'n blauw uniform. Waar donkerblauwe pumps bij horen. Sommige met hoge hakken, sommige lagere en ook sommige heel onflatteuze modellen. Maar dus allemaal donkerblauw. 

Haar schoenen leken op sommige plekken grijs. Nu is grijs trendkleur, maar wat een onverzorgde aanblik. Had bijna de neiging om mijn blikje schoensmeer te pakken. Toen ik nog in een auto het land doortrok om software oplossingen te verkopen, had ik altijd een setje schoensmeer bij me in de achterbak van de stationwagon.

Vroeger thuis was vrijdag de schoenenpoetsdag. Alle schoenen (toen nog allemaal schoenen en van leer, niemand droeg sneakers) op een krant op tafel, de schoenpoetsdoos erbij en eerst insmeren en daarna uitpoetsen. Met borstels en/of oude (stof)doeken. 


Image by JamesDeMers from Pixabay


Dus op zondag allemaal weer keurig nette gepoetste schoenen. En ze gingen langer mee daardoor. 

Heb nog steeds een schoenpoetsdoos. Maar poetsen doe ik zelden meer. Ligt aan het materiaal waar de schoenen van gemaakt zijn. Verzorgen wel, maar dan meer met spray om regen af te weren of vlekken.

Poetsen jullie nog wel eens jullie schoenen?

8 opmerkingen:

izerina zei

Als kind op maandagochtend 2x vijf paar,ook de zondagse schoenen. Als de neuzen van mijn schoenen kaal zijn,poets ik ze. Net als vroeger

Lot zei

Mijn vader was schoenmaker een echte ouderwetse!
Ook toen ik uit huis was nam ik wel eens schoenen mee als ik naar mijn ouders ging om een grondige poetsbeurt te laten doen.
Nu moet ik het zelf doen en ja we hebben een zeer uitgebreide poetsdoos, ook voor suede schoenen dingen

Anoniem zei

Ik heb nog steeds leren schoenen, dus ja, wekelijks poetsen. Omdat ze dan langer meegaan. Langste periode dat ik met schoenen deed was 28 jaar. Okee, de laatste paar jaren als tuinschoenen, maar toch, 28 jaar.

Anoniem zei

Ja, alle leren schoenen worden regelmatig gepoetst. Omdat ik schoenen nooit langer dan 2 dagen achtereen draag poets ik een keer in de 2 weken alle schoenen tegelijk.
Thea

Mevrouw Niekje zei

Ja, als ze van leer zijn dan poets ik. Ik verzorg al mijn schoenen heel goed. Ik heb maat 45 en dan is het lastig om schoenen te kopen. En áls ik dan iest vind is het duur, maar wel van goede kwaliteit. Door goed onderhoud gaan ze lang mee.

mrs H. te B. zei

Ja zeker, minstens een keer per twee weken, als het nodig is vaker, poets ik de leren schoenen die ik dan draag. Ik draag meestal dezelfde schoenen, 's zomers sandalen, 's winters dichte schoenen. En hoewel ik zeker winterschoenen meer paren heb, draag ik meestal dezelfde: de meest comfortabele Ecco's. En omdat schoenen zo duur zijn, en met mijn grote maat niet altijd goed te krijgen, zorg ik er graag goed voor. Ik laat ze ook geregeld verzolen, en doe er zo zo lang mogelijk mee.

Roelie zei

Schoenen poetsen was vroeger mijn taak op de zaterdag. Ik had er plezier in en dat hebb ik nog. Ik poets de leren schoenen af en toe. Zo blijven ze mooi en gaan langer mee

Bertiebo zei

Zeker wel! En ik heb al het schoenpoetsmateriaal van mijn vader nog. Hij was degenen die het bij mij thuis deed.