zaterdag 11 mei 2019

Auto-connaisseur

Snap het zelf ook niet, want heb niet eens een auto voor de deur staan en ben ook opgegroeid in een gezin zonder auto - wij deden alles met Openbaar Vervoer (leve de NS-gezinskaart) of met de fiets, maar ik herken en ken auto's vrijwel altijd. Dit in het kader van nutteloze weetjes.

Merk en soort bedoel ik dan. Ook de bijzondere.

Laatst stond er hier in de straat een auto met de neus naar mij toe geparkeerd en ik dacht..goh...wat doet die Bentley hier?

Zocht ik het later op (of het inderdaad een Bentley is) en klopt het ook. Herinner me nog dat een dame op mijn werk een aantal jaren terug antwoordde op de vraag; wat voor auto heb je (vraag van een man) dat zij antwoordde: Een zwarte.
Op de parkeerplaats zag ik dat het een zwarte BMW coupe was. Nogal vaag..een zwarte. Maar wie weet rijdt ze altijd in dit merk en is dit voor haar gewoon de zwarte variant.

En grappig dat ik niet begreep dat vrouwelijke collega's een piepkleine auto uitkozen, maar ook eentje met een kleine motor qua vermogen. Daar kom je geen vrachtwagen aan voorbij. Als je elke dag op de weg zit, is het goed om een stevige auto en dito motor te hebben. Dat is wat anders dan een boodschappenauto. Vrouwen zijn vaak erg bescheiden. Maar ja, wij hoeven niet de vergelijking aan met de maat van ons geslachtsdeel qua passende auto.

Kijk al jaren naar de F1 races. Vind ik gewoon ontspannend. Dit weekend ook weer. Olé. En toch zou ik het niet een goed idee vinden als er volgend jaar op Zandvoort F1 wordt gereden. Het wegennet is daar totaal niet op berekend. Bij een zonnige dag staat bijna tot aan mijn straat alles in de file. In Assen is er door de TT ook een mogelijkheid en betere opties om het verkeer op te vangen. Maar ja, daar zit geen prins met een grote vinger (nog groter dan zijn bril) in diverse internationale pappen.

TopGear; tot en met het oude team regelmatig gekeken. Hoor zo die tune weer in mijn hoofd.



De Nederlandse autoprogramma's vind ik allemaal ruk, want gesponsord dus er zal nooit worden gezegd, zoals bij TopGear wel,  dat de nieuwste Toyota het net niet is. Of dat deze jeep meer geschikt is voor een kapster die van roze houdt.

Als mensen vragen wat voor auto ik rij, antwoord ik Mercedes. Het verlengde model. Met chauffeur.

Heerlijk dat het vandaag droog is en de zon schijnt. De was hangt lekker buiten te wapperen.  Ook buiten koffie gedronken op mijn terras. Simpele genoegens. Heel erg blij-makend. Of liever gezegd; tevreden makend. Een ketting van tevreden momentjes rijgen. Dat is de kunst. En af en toe een verkeerde kraal ertussen, want zo gaat het nou eenmaal.

Kreeg net een appje dat mijn dochter even snel iets komt ophalen. Ook leuk. Om haar weer even te zien.









10 opmerkingen:

Anoniem zei

ik rij geen auto en weet er ook niets van.. jaren geleden volgde ik een training en kon dan meerijden vanaf een parkeerplaats... ik parkeerde daar mijn fiets.. De man reed in een grote zwarte auto.. dus daar stapte ik dan in.. de vijfde of zesde week stapte ik weer in zijn grote zwarte auto.. we rijden al een tijdje en ik zeg.. jouw auto ruikt anders.. heb je leren stoelen erin gezet? .. rijden we dus in een nieuwe auto.. een jacquar .. schrijf het vast ook niet goed.. hij begon echt enorm te lachen .. we kregen er bijna een ongeluk van.. daarvoor was het een mercedes geweest.. hij kon me alles wijs maken.. ben zo niet onder de indruk van auto's..

Mijn jongste zusje haalde me eens op, na 10 minuten zei ze heel gepikeerd zie je nu echt niet dat dit een andere auto is.. nee geen idee.. zelfs een ander merk ook weer.. ze reed BMW en had nu een audi..
Wij hebben een Fiat Panda..
Bieke

Lily zei

Ik begrijp je verhaal niet, veel woorden over niets: je hebt geen auto en lees je bericht over en over om de essentie te vinden,
Je hebt geen auto, al begrijp ik het verlangen om dergelijk vervoer te hebben. Ik had een lullig 45-km autootje, gekocht van een kleine erfenis, maar niet meer rendabel om nog te repareren.
Je bent zoveel meer dan dit onzin-bericht!
Ja, ik ben niet aardig in mijn reactie, maar als jij jezelf serieus wilt nemen, moet je niet met dergelijke onzin aan komen.

Je lijkt soms niet te beseffen, dat je heel wat zegeningen hebt, altijd maar negatief en dan zwijg ik maar over mijn situatie, wat nog beroerder is.
Verdorie nog aan toe, houdt eens op over de zogenaamde zwarte humor, wat geen humor is, maar vooral negativiteit.
Ieder huisje heeft een kruisje, maar doe me een lol en durf eens te zijn, wie je echt bent met de up's en down's, maar niet zogenaamd lollig zijn

Alsjeblieft zeg...

Haal dit bericht maar snel weg, als het jou maar wel aan het denken zet.

Groet Lily, die maar heel zelden echt boos wordt

Anoniem zei

Helemaal met Lily eens

Anoniem zei

Jé Lily [van hierboven] bemoei je met je eigen zaken.
Mijn relatie met auto's is nogal dubbel. Heb zelf geen rijbewijs maar vind het af en toe leuk om in een auto te zitten. De laatste jaren valt het me op dat de auto steeds minder gebruikt wordt voor het plezier en ik word ook niet meer zo vaak gevraagd om een ritje te maken naar het strand of leuk door de polder sjeesen.
Aangezien je zoveel over auto's weet is autoverkoper niets voor jou, er zijn genoeg mensen die een auto van een vrouw willen kopen. Ik kom nooit in een showroom of zo, misschien zijn er al veel vrl. verkopers.

Lily zei

Mijn computer lijkt mij te willen beheersen, even de scherpe pen in bedwang houden... ;)
Anoniem, ik heb tenminste met mijn naam gereageerd, maar je lijkt de essentie van mijn bericht te missen. Auto-rijden is heel leuk, maar het geeft ook vrijheid en onafhankelijkheid, maar daar ging mijn reactie niet over.
Het was de zuurheid, de zogenaamde zwarte humor, wat mij opeens opbrak. Ieder huisje heeft een kruisje en ieder mens staat het vrij om met de kruisjes om te gaan, maar als het altijd maar een ondertoon van negativiteit heeft, is het geen zwarte humor meer, maar verkapt geklaag, wat gaat irriteren, hoe "leuk" het ook beschreven wordt.
Ik kan gerust zeggen, dat ik het financieel slechter heb dan de schrijfster van dit blog, maar volgens mij heb ik iets meer echte humor.
Lees haar bericht nog eens over en volgens mij is er iets in veranderd...

Doet er ook niet zo toe, mij gaat het om de negativiteit, wat altijd de boventoon voert, de underdog, het cynisme, wat me opeens opbrak, al is er niemand, die mij verplicht om te lezen.
Ik denk, dat de schrijfster een groot potentie heeft, maar zal moeten afstappen van haar negatieve thema.

Nog steeds Lily, wat haar eigen thema heeft ;)


Mevrouw W. zei

Jeetje, wat een reactie Lily! Ik lees dat negatieve echt niet in bovenstaand bericht, ook niet na twee keer lezen. En "jij lijkt soms niet te beseffen, dat je heel wat zegeningen hebt" vind ik een zinnetje dat werkelijk nergens op slaat. Want hoe weet jij dat? Ik lees hier regelmatig over de mooie momenten met kinderen en kleinkind en het besef wat een rijkdom dit is. Jij zegt dat jouw situatie beroerder is en dat kan best zo zijn, maar het is toch geen wedstrijd? Laat dat vergelijken los, want dat kost alleen maar energie.


En om nog even op auto's terug te komen: toen mijn vorige auto aan vervanging toe was, waren er een paar voorwaarden waar mijn 'nieuwe' auto aan moest voldoen en één daarvan was een grote kofferbak hebben, zodat de fietsendrager en de rollators van mijn ouders erin konden. Ondertussen is de fietsendrager niet meer nodig en zijn de rollators vervangen voor rolstoelen. Er past precies 1 rolstoel in de kofferbak. De enige luxe in mijn auto zijn de airco en de elektrische ramen en meer heb ik niet nodig.

Vroeger keek ik altijd met heel veel plezier naar Top Gear. Samen met de kinderen.

Luz zei

Dikke kus voor jou en de lelijke reacties, die ik dan niet weer begrijp, want waarom?,vergeet ik maar snel.
Ergens heeft mevrouw Citroenvlinder over haar blog geschreven: tongue in cheek...maar dan moet je wel weten wat dat betekent natuurlijk.

Anoniem zei

Wat een rare sneer Luz. Dus de stukjes van mevrouw Citroen kunnen alleen begrepen worden door de meer ontwikkelde lezers?
Ik begrijp de reacties ook niet zo goed, maar een korreltje waarheid zit er wel in.

Luz zei

Het is zeker niet als sneer bedoeld! Ik vind het jammer dat er, als ik het goed interpreteer, zo op de persoon gereageerd wordt. Het is een persoonlijk blog en als je er moeite me hebt wat er geschreven wordt kun je reageren maar wel met respect en liefdevol. Het leven is al moeilijk genoeg, laten we het niet zwaarder maken voor elkaar.

Petr@ zei

Mijn man kijkt ook graag Grand Prix en sinds Max erbij is, kijk ik gezellig mee.
Ik heb niet veel verstand van auto's, maar mijn man heeft vorig jaar een oud Dafje geerfd en dat is me toch leuk! Bij mooi weer maken we wel eens een toertocht met een oldtimerclub, echt heel leuk. Hij is er heel zuinig op, we kunnen hem gratis ergens stallen en er gaat zelfs een kleedje overheen als hij hem daar parkeert haha.