woensdag 29 mei 2019

Boekbespreking: Vissen hebben geen voeten

Vond de titel alleen al interessant, dus nam deze roman mee.

Het is een roman van de IJslandse schrijver Jón Kalman Stefánsson en ik vond het in het begin een nogal onrustige opbouw hebben. Waar ging dit over? Maar wat een prachtige zinnen maakt hij. En juist dat pakte me. 

Daarbij 'zie' je de beelden van een IJsland wat veranderde door de komst van de Amerikanen en hun oppervlakkig (eet)cultuur. Hoe de visserij het land voorspoed bracht en het ook weer afnam. En de levens van de hoofdrolspeler en zijn familie veranderde. Harde levens. Harde natuur.

Een roman om langzaam te lezen. En daarna nog een keer om van de fraaie zinnen, bijna poezie, te genieten. 


5 opmerkingen:

Nicole Orriëns zei

Inderdaad een grappige titel die de nieuwsgierigheid opwekt. Dankjewel voor de recensie!

Anoniem zei

Bedankt voor de tip.

Marlou zei

Hoi Optimistje!

Lijkt mee een mooi bok...
Ik heb nog eens van een IJslandse schrijver gelezen, een paar boeken zelf: Arnaldur Indridason... die ken je misschien wel.
Ondanks dat ik nooit in IJsland ben geweest: lijkt me er prachtig!

Groetjes van Marlou

Marlou zei

bok = boek!

:-))

Bertiebo zei

Ja dat snap ik, ik zou ook op die titel zijn gevallen.