donderdag 23 december 2021

Kerstkater

Mijn broer kondigde een tijdje terug al aan dat hij misschien wel naar Nederland zou komen met de Kerstdagen. Maar dat woordje misschien geeft al een beetje aan dat het vooral van de Covid-regels en ontwikkelingen afhing of het ook kon en  hij wel kon reizen rond die tijd (en weer terugkomen). Zorgde in ieder geval voor vrije dagen. Plus dat ik er nog de pest in had dat ik mijn zomervakantie naar de herfst moest verplaatsen. Dan maar 'genieten' rond de Kerst.

Maar had al half het idee dat het niet door zou gaan. Nu liet hij het (oh ja..dat is vrij normaal bij ons; wat zeg ik - ik doe zelf kennelijk ook zo onaangepast, nukkig en narcistisch) heel laat weten van niet dus. Pas van de week gaf hij het aan me door en dan ook nog alleen omdat ik ernaar vroeg. 

Mijn kinderen moeten werken met de Kerstdagen. Dat wist ik al vorig jaar eigenlijk. Want als ze het ene jaar vrij zijn met Kerst, betekent dat het jaar erna werken op die dagen. Oh...ook verkeerd begrepen. Alleen zoon moet werken, dochter is thuis. Maar de kleinkinderen zijn dat weekend bij hun vader. Dus het werd sowieso al niet een knusse familiekerst. Mis dat wel. 

Mag ik dat zeggen? Ja..dat mag ik zeggen! (Denk aan Mart Smeets in foute Kersttrui).

Door de Lockdown nu een geheel ander soort Kerstvakantie dan, tsja...dan in de vorige eeuw of zo. Niet naar een museum, naar een leuke stad. Alles dicht. 

Jajajaha...met een thermosfles koffie en een dikke jas kom je ook een eind, maar ik WIL helemaal niet met... 











Voelt momenteel even meer als een eenzaam winkelwagentje, zonder winkelmuntje dan. En dat dan ook nog waar iedereen liever een mandje pakt om samen mee te winkelen. Nergens nodig.

Ga dus proberen om om te denken en heerlijk een Kerstweekend Netflixen, BBC kijken en Lezen plannen. Scheelt weer weer enorm inkopen doen. Klaar. Niks meer nodig. En jaaaaaaaahaaa....daar zit het 'm niet in. Meer in het gevoel nergens nodig te zijn. 

Heb mijn dochter dus gevraagd of ze zin had om even langs te komen. Niks hoeft, maar ik zou het wel gezellig vinden. Dus ze komt. Lijkt mij niks Kerst zonder de kinderen als ze nog zo jong zijn  (maar heb het ook wel meegemaakt, maar dan een vader die nooit een weekend de kinderen had en dan opeens met Kerst Grote plannen had). Haar ex-man houdt zich wel aan de samen afgesproken regeling en dat vind ik prettig, vooral voor de kleinkinderen. 

Lekkere passief-agressieve ondertoon in dit blogje. Moet ik even wat aan doen. Heb ik niets aan en maakt me zeker niet een aantrekkelijk persoon om mee op te trekken of bij te zijn. Wat blijkt. 


‘Godfried Bomans zei: humor is overwonnen droefheid'








10 opmerkingen:

Anoniem zei

Even je hart luchten is zeer menselijk! Maak er een lekker lui niks moet weekend van.

izerina zei

Gewoon van je afschrijven. Fijn,dat je dochter nog even komt.

Joanne zei

Misschien ben ik een van de weinige mensen die het niet erg vind om met Kerst alleen te zijn. Lijkt mij heerlijk. Voor een keertje. Geen gedoe, geen boodschappen. Ik zou zelfs geen boom neerzetten.
Maar ik heb makkelijk praten. Ik ben niet alleen. Morgen komen zoon, schoondochter en kleinkinderen.
Eerste Kerstdag met z'n tweeën. Kerstfilm kijken met toast.
Tweede Kerstdag zijn wij uitgenodigd. Bij lieve mensen.
Ik wens je hele fijne dagen en geniet ervan. Wat er wel is.

Dikke kus, Joanne

mrs H. te B. zei

Inmiddels vind ik het wel fijn om alleen thuis te met kerst. Maar misschien moet ik nog werken... Maar anders: na een hele drukke periode vwb werk, lekker onder mijn eigen (nep)kerstboom, met een stapel boeken, mooie boeken en wat lekkers. Ik ben alleen wel eens bang dat mijn buren me zielig zullen vinden.... ;-(
Maar de eerste jaren dat ik alleen was vond ik het ook pittig, en hielp alcohol om me minder alleen te voelen (is een afrader, hoor!!!)

Mevrouw W. zei

Schrijf maar van je af, hoor! Dat moet toch ook kunnen.

pourquoi pas ??? zei

Kerst is toch gewoon kut en een grote leugen. Boodschappenkarretjes hebben helemaal geen gevoel, hamsters worden niet verliefd, en je wordt zeker niet gezellig ergens uitgenodigd . Iedereen is super met zichzelf bezig. Ik ben zo blij dat het in het weekend valt. Hehe dat is even lekker dat eruit gooien. Lieve Cellie je bent een heel lief en goed mens. Ik hoop dat je er wat van kan maken en geloof mij en niet al die andren die zeggen dat het geweldig is die feestdagen. Ze zitten normaal gesproken gewoon in zo een woonboulevard opeensgestapeld met jankende kinderen. Tja nu zal het zwaar voor ze zijn nu alles dicht is. Dag lieverd.

Bertiebo zei

Nee hoor, daar hoef je helemaal niks aan te doen. Je gevoel is je gevoel. Fijn dat je dochter komt en jammer van de kleindochters. Ik denk dat je er evengoed wat van zult maken. Oh ja en ik wil absoluut niet aan Mart Smeets denken, niet met en niet zonder kersttrui. En nu doe ik het toch

Mevrouw Niekje zei

Lekker even uitrazen op je blog, ik begrijp dat heel goed! Ik sluit me aan bij de bovenstaande dames en vooral bij Bertiebo wat betreft Mart Smeets!! ;-)

dakduif zei

V.

dakduif zei

Ken dat gevoel wat je beschrijft in je blog.Alles is nep met deze dagen.Begrijp je eenzaamheid in deze.LIJKT WEL OF IEDEREEN HET LEUK HEEFT BEHALVE JIJ.Lees iedere dag je blog en je lijkt me een fantastisch mens.De eenzaamheid in ons land word zo langzamerhand een groot probleem.Laten we wat meer omkijken naar een ander,en niet zo egoistisch bezig zijn.Wens je alle goeds toe de komende dagen en in deze herberg isaltijd nog wel een plekje.Groetjes