maandag 8 september 2014

Weekend met 'n Belg




Gisterenavond was er op de Belg een documentaire over Marvin Gaye en zijn tijd in Oostende. Een soort van triestigheid droop van die badplaats. Weinig glamour, maar gewoon darten met de plaatselijke kroegtijgers en samen een pintje drinken.

Hij heeft daar Sexual Healing geschreven en als je de beelden van Oostende zag, man man man...wat moet hij ziek geweest zijn en verlangd hebben naar genezing. Hij schijnt daar 2 jaar te hebben gewoond, om tot rust te komen en nieuwe inspiratie op te doen.

Maar Oostende.....hoe komt een Amerikaan aan Oostende???

Marvin in Oostende



Eerder zag ik een andere Belg, Tom Waes en zijn programma Tomtesterom, waarin hij allerlei beroepen, waaghalserij, etc uitvoert, gewoon om te bewijzen dat hij het kan. Maar vaak waanzinnige uitdagingen. Nu beklom hij een berg in Amerika in Yosemite Park, El Capitain, terwijl hij geen enkele bergbeklimmers-ervaring had. Ik voelde zowat zijn angst toen hij aan die berg geplakt hing en daar in een bed moest slapen. Een keer omrollen en aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaah...daar ging je het ravijn in.

Ik zat aan de buis geplakt. Hoe en waarom...wat drijft deze (zeer aangename) man. Hij overwint angsten, zegt ook dat hij bang is, lichamelijk kapot, gaat toch door en bereikt zijn doel. Nou...betere metafoor kan je niet hebben voor het leven.


Behalve dat ik dan niet zo'n gezellige geluidsman in de buurt heb (die alles heerlijk relativeert en een soort van Maarten van Rossum uitstraling heeft) als ik in mijn semi-crocs het natte gras sta te knippen, of de was buiten hang. Noch een cameraman in de buurt.


Mijn uitdaging - die heet Leven - doe ik zonder publiek, maar wel met regelmatig, vaak en dinsdag allerlei hoogtepuntjes. Net als dieptepunten, maar dan net als Tom toch maar doorgaan. 

En ook bekeek ik dit weekend een aantal opgenomen afleveringen van Dagelijkse Kost, nu opgenomen aan de Noordzee-kust dus hernoemd Dagelijkse Kust. Amai....wat kookt die Jeroeneke toch zalig he....Geen ingewikkelde dingen, maar wel lekker...Die pasta met groentjes en mosselkes...






Wat kan het leven dan simpel zijn he... En misschien is het dat ook.








7 opmerkingen:

mariimma zei

Klimmen... keileuk! En ... lang niet zo gevaarlijk als dat het eruit ziet...

Je zit gewoon vast, he? Zie hem maar eens hangen aan zijn touw.. (zie foto)

Mevrouw W. zei

Naar Tomtesteron kijk ik ook graag en ook naar Reizen Waes van dezelfde Tom Waes.

Met de Belgische kust heb ik weinig, ook al woon ik er dichtbij.

Nietzomaarzooo zei

Denk dat je moet leren om vertrouwen te hebben in je touwen en dat vast, vast is.

Anoniem zei

Ook ik heb genoten van Tom Waes en die vriend van hem, die hem zo rustig en lief aanmoedigde: allez schattike.
Dat heen- en weer rennen over die bergwand om bij de volgende bergspleet te komen was helemaal fantastisch. Petje af voor Tom Waes (en zijn medeklimmers....).
Merel

Anoniem zei

Iemand is de eerste he? En moet die touwen, waaraan jij gaat hangen, vastmaken.
Merel

mariimma zei

Nee hoor. Dat doe je zelf. Voorklimmen. Ook dan zit je vast. Je valt alleen wat verder omdat je voorbij je hoogste zekerpunt zit. Maar je valt niet op de grond en blijft gewoon heel. ;-)

Petr@ zei

Ik kijk ook vaak naar Dagelijkse Kost/kust, maar dat had ik je geloof ik al eens "gezegd". Hij heeft ook een goed gevulde website met echt ALLE recepten.
Op de belg zijn vaak leuke programma's ;-)