maandag 4 december 2023

Genoten en gesloopt met een grote G

Gisterenochtend werden mijn oudste kleindochters gebracht. Hun moeder had een mega-grote bus gehuurd om een vriendin mee te verhuizen. Vind het zo stoer dat ze gewoon instapt en gaat. 

Had bij de Action voor de dames een boekje glitterkarton gekocht en ook glittergelpennen. Warme (uiteraard) roze slofjes voor bij mij mij thuis en die had ik ingepakt als Sinterklaascadeautje, direct uit te pakken. Dat viel meteen in de smaak en wow...kijk een prinses erop! (Nee, niet Amalia). Met het glitterkarton en de glitterpennen ging de oudste een kroon maken en die versieren met nog meer glitters. Dus u kunt de puinhoop een beetje voorstellen. Overal snippers (ze houden enorm van knippen!) Maar goed, het is maar papier en dat kan allemaal weer opgeruimd worden. Glitterpennen moesten ze even goed kijken hoe die werkten, maar ook toen...overal op schrijven en wow...zilveren glitter! Ook fijn dat het bij de jongste dan vooral op haar handen terecht kwam en dit alleen met olie eraf te halen was (daar had ik al op gezocht na haar ik kleur mijzelf helemaal vol met vilstiften-drama). Dus de fles olijfolie stond naast de handzeep.

Had ook nog een verjaardagscadeautje voor de oudste, ze wilde dolgraag een sieradendoosje van Gabby. Van wie? Gelukkig had ze in het grote speelgoedboek al aangegeven wat ze dan bedoelde en ik was blij dat ik dit zeer op tijd bij die winkel in mijn werkstad had gekocht. Maar wat staan die speelgoedwinkels vol! Zoveel, zoveel keus ook. Voor de jongste kleertjes voor de Barbie's en binnen één seconde was één van de schoentjes al kwijt. Spoorloos! Hoe krijgt ze het voor elkaar. Die vond ik vanochtend onderin de boodschappentas waar de barbiedingen inzitten terug. Hoera!

Het was droog, maar koud buiten. Lekker even naar het nieuwe speeltuintje. Mega saai, maar één speelding om mee te spelen, leuke schommeltje en draaimolentje zijn weg. En een grote bak zand, waar alle katten van de buurt superblij mee zijn. Of daar nog iets neergezet gaat worden? 
Dus daar waren ze al snel uitgespeeld en alles was ook nog nat door de ontdooiende ijslaag. Maar even naar een speeltuintje verderop lopen. Kijken of ze daar, meer in de zon, iets konden. Lekker buiten zijn en hun energie even kwijt kunnen. 

Hadden het nog over de kat van de andere oma toen ze een buurtkat tegenkwamen. Kat was dood. Ja, die is nu in de kattenhemel zei de oudste. 

Ook nog even naar het winkelcentrumpje bij mij in de buurt. Vooral de jongste is watervlug dus goed in de gaten houden. Helemaal dol op alle Kerstglitter die er al te zien was. Doosje stempels gekocht en kleurplaten.

Thuisgekomen aten ze de Marokkaanse pannenkoeken die hun moeder had meegegeven, msemmen. Vierkant en heerlijk. Ik mijn volkoren boterham met komijnenkaas, als echte Hollander.

Daarna wilden ze graag even 'laptoppen'. Op mijn werkkamer op het losse toetsenbord doen alsof je achter de laptop zit. 

En daarna weer knutselen en toen werd het al donkerder en ik had een Sinterklaaskrant bij een boekwinkel meekregen dus die bekijken en naar het Sinterklaasjournaal van de dag ervoor kijken. Die had ik gemist. En ook nog even geprobeerd de code van de kluis online in te tikken, maar wat wij hadden bedacht, die code pakte hij niet. Wel grappig dat ze ook nog alle Sinterklaasliedjes wilden horen. 

En daarna ook nog houten mini-vogelhuisjes versierd. Dat moest met stiften, dus die krengen weer uit de kast gehaald en uiteraard vielen ze op de grond. Of de doppen raakten kwijt. Ik ging met mijn stoel per ongeluk op eentje staan, kapot, vulling lekker op de grond druppend, jongste liep uiteraard, ondanks dat ik zei dat ze stil moest staan, lekker met haar maillot-voeten er door heen. Toen ontplofte ik heel even. Want even daarvoor ook haar drinken over de grond. En daar ook het liefste doorheen rollen. Net een jong hondje. 

Het is uiteraard niet alleen maar pais en vree. En hoe later op de dag, hoe drukker de jongste doet. Ze slaapt niet meer in de middag en je merkt dan aan haar gedrag dat ze dit best nog wel even nodig heeft. Teveel indrukken denk ik dan maar en nog niet alles kunnen wat je oudste zus kan. Gaf direct aan dat het me speet, die ontploffing, maar het was allemaal alweer goed. Oma is ook maar een mens tenslotte. Wat ik niet wil in mijn huis dat ze gillen en schreeuwen of dingen moedwillig kapot maken. Oh en ook geen stickers op de muur plakken. Of op mijn meubels schrijven. 

Voor het avondeten vroeg ik de oudste of ze de komkommer wilde snijden. Dat hoefde ik geen twee keer te zeggen. Nog een keer uitleggen, dat ze goed moet kijken hoe ze het mes vasthoudt en haar vingers die de komkommer vasthouden een beetje als een klauwtje houden. De komkommer gesneden en alle tien de vingers heeft ze nog.

Even eten samen. En daarna rustig een boek voorlezen. De troep ruimde ik tussendoor zoveel mogelijk op. Net als alle papieren, blaadjes, stiften, pennen, scharen, plakband, lijmstiften etc etc. En ook nog de afwas met de hand gedaan; zij waren aan het spelen in mijn werkkamer. Oh nee, even mijn werk aan het doen.

We lazen over Pim en Pom. Oudste kan echt al woorden herkennen en dus ook lezen. En toen ging de voordeurbel en werden ze opgehaald. Mijn dochter gaf aan dat ze in de auto al in slaap vielen. En gelukkig veilig thuis ondanks de gladheid. 

Vanochtend de rest opgeruimd en bij elkaar geveegd. Was gisteren gesloopt maar wel weer genoten. En gewoon blij dat ze kunnen genieten van simpele dingen zoals op een groot vel papier stempelen. Een kroontje maken van glitterkarton. 

Ook even nog wat verse groente gehaald, maar het was wel verraderlijk glad op de stoepen vooral. Dus ik liep als een pinguin. En bedacht dat als dit morgenochtend er nog steeds zo bij ligt, ik beter kan gaan lopen naar de bushalte. Ben ik 2 x zolang onderweg. 










6 opmerkingen:

izerina zei

Wat doe jij (tegenwoordig zeldzame) creative dingen met je kleinkinderen. Hopen,dat het zo blijft

Petra zei

Lief hoor. En fijn dat je nog een hele dag had om weer een beetje bij te komen :-)

Bertiebo zei

Je bent een leuke oma! En alles wat je vertelt is herkenbaar.

liesjedeventer zei

Herkenbaar , inderdaad. En dat gesloopt zijn ... kinderen hebben een bijna onuitputtelijke energie! Ik dacht nog aan jou i.v.m. sneeuw en gladheid en dan naar je werk moeten fietsen, bussen en treinen. Zou je met dit soort weer niet beter thuis kunnen werken?

Mirjam Kakelbont zei

Glitter, bergen glitter joeg mijn dochter er doorheen. We hadden zelfs glitterlijm. Kwam mijn man thuis uit zijn werk en zat er glitter in zijn haar.
De energie die kinderen hebben! Prijs de cadeautjes maar vooral alle tien hun vingers (-: Leuke blog, Cellie.

Mevrouw Niekje zei

Dit zijn de leukste herinneringen later voor deze meisjes, wat een lieve en leuke en creatieve oma hebben ze! Ik vroeg me af of hun moeder de msemmen zelf maakt? Ik koop er wel eens een paar bij de Marokkaanse bakker in de grote stad hier vlakbij. Daar hebben ze overigens heel veel andere lekkernijen, zoet en hartig. Een Marokkaanse collega van mij maakt soms voor ons ook lekkere dingen waar we dan in de lunchpauze van kunnen genieten. Ik vind het een lekkere keuken!