maandag 11 december 2023

Sagrada

Was naar de Kerstmarkt geweest in de stad aan het Spaarne. Mijn zoon was daar de eerste dag al geweest, met zijn dochtertje in de kinderwagen (zo mooi te zien hoe trots en blij de jonge ouders zijn) en het was toen nog helemaal niet druk. Zaterdag regende het, dus leek me niet zo'n pretje, maar de zondag was een perfecte dag. Zelfs zo zonnig, dat ik vertrok naar de bushalte met mijn zonnebril op. Zalig!

Bij de bushalte was het al heel erg druk. De bus die er stopte zat eigenlijk al vol. Proppen dus en ik vond toch nog een plekje naast iemand (getraind uiteraard door dit elke dag te moeten). Maar bij elke halte kwamen er nog meer mensen bij. 

Bij de halte aan het begin van de stad stapte ik uit en stortte me direct op het begin van de Kerstmarkt. Overal koek en zopie tentjes. Kerstdecoraties, ballen, herten. En weer koek en zopie (en dan vooral warme chocolademelk of gluhwein). Heel erg druk, voetje aan voetje schuifelen. Ik kreeg het er wel een beetje benauwd van. 



Had een aantal dingen op mijn lijstje staan waar ik voor wilde kijken/shoppen. En altijd leuk om mensen te kijken. Had expres al alleen een T-shirt met korte mouwen onder mijn dikke winterjas aan. Het zou relatief warm worden en ik wist al dat met drukte ik als het ware door de mensenmassa opgewarmd word. 

Bij die leuke winkel, die ik recent ontdekte, even binnengestapt. Zulke fijne kleine kadootjes en dan ook weten wie dit gemaakt heeft. Werd helemaal blij door de fraaie en vooral liefelijke presentjes daar. 

Blij dat ze bij de Jumbo ook wat Hema producten hebben, want anders zou ik weer de hele route terug moeten nemen en ik trok dat slecht, de drukte. Toch maar een beker Gluhwein gekocht. Hoort erbij toch bij een Kerstmarkt? Ja, ook als je daar in je uppie bent. 

Liep even naar binnen bij een mooie schoenenwinkel waar ik fraaie leren handschoenen in de etalage zag, maar niet in mijn kleur. Heel gesprek met de eigenaar ontspon zich, vooral omdat ik precies wist hoe mijn kleur heet en wat ik wilde. Nee, niet mosgroen dus. Hij vertelde me dat hij veel van kleuren weet want zijn hobby is glas-in-lood dingen maken. En liet me een hele fraaie vaas zien die hij had gemaakt. En van het één kwam het ander. Dat zijn inspiratie vanuit  Gaudi kwam. 

Hij kwam zelf uit Barcelona (ok..nu moest ik even de link met I'm Manuel from Barcelona loslaten in mijn hoofd) en oh die Sagrada Familia zo mooi. En bijna af. Hij liet me ook een heel fraai filmpje ervan zien en vertelde voluit hoe wat en waar en dat ik echt dit moest gaan zien als ik ooit weer in Barcelona kwam. De pilaren, de ramen! En naar een mis daar moest gaan. Ook al zo mooi. 


Image by LoggaWiggler from Pixabay


Apart, hoe mensen makkelijk hun verhaal aan me doen. Kennelijk straal ik iets uit wat vertrouwen wekt. Dat ik anderen respecteer en ook wel oren heb naar het hoe en waarom het verhaal van mensen.

Of het was de Gluhwein?

Nog even doorgelopen tot aan het eind van de Kerstmarkt, maar toen was ik geheel gaar en gekookt. Het zweet brak me uit en toen zag ik nog niet hoe druk het bij het busstation was. Aan de ene kant nog steeds heel veel mensen die de stad ingingen vanuit het station en busstation, maar ook die graag weer huiswaarts wilden. 

Hutje-aan-mutje. Ook nu weer toch een zitplaats, klapstoeltje, maar zitten is zitten. Pas bij mijn thuishalte werd het iets minder vol in de bus. 

Thuisgekomen, wat kaarsjes aangedaan. Een aflevering van Morse gekeken op de laptop. Casten naar de tv ging niet meer. NPO heeft de website aangepast en aangezien ik een hele oude, domme tv heb, lukt casten niet meer met de nieuwe app. Nou ja, dan niet. Geen grote ramp.

Wat te eten bedenken. Mijn lunch voor naar werk maken en in de koelkast klaarleggen. Kleding uitzoeken voor morgen en dan weer even rust. Oh nee, ook nog even de was ophangen. En kijken wat voor weer het morgen wordt en wat voor schoenen ik dan wel of niet aankan. Poepoe...vol leven hoor.




3 opmerkingen:

johmar zei

IK gign met mijn dochter en een vriendin van ons op zondag naar de kerstmarkt in Orvelte. Het was stormachtig en het miezerde,dus het was niet druk. Maar het aanbod viel een beetje tegen. Waarschijnlijk waren een aantal stalhouders vanwege de slechte weersvoorspellingen afgehaakt. Maar Orvelte is een super mooi dorp dus er viel genoeg te kijken. Nog ergens de lunch gebruikt en dankzij de vriendin is ons haalde en bracht zaten we lekker in de auto en gingen we via een omweg door het drentse land weer naar huis en werden netjes bij de deur afgeleverd. Toch even met goed gezelschap een frisse neus gehaald.

Bertiebo zei

Ik ben een keer naar een kerstmarkt geweest. In mijn geboortestad nota bene. En ik vond het verschrikkelijk. Dat was dus meteen de laatste keer. En je begrijpt dat ik Morse vanaf de bank, met kaarsen aan en iets lekkers absoluut de voorkeur zou geven.

izerina zei

Je had er veel gedrang voor over. Maar gelukkig was het leuk