woensdag 6 december 2023

Wortel en hongerig houden

Mijn (derde) contract op mijn werk loopt 31 december af. Dus zou ik uiterlijk 30e van de maand ervoor iets moeten horen. Vast contract of Tot Ziens. Had al nagelezen bij Juridische adviezen dat dit zelfs per appje kan. 

Ik verwachtte dat men dit 'vergeet'. Al merk ik wel dat mijn leidinggevende uitgaat van mijn aanwezigheid door de zaken die in januari 2024 voor mij op de planning staan. Dus daar hoef ik mijn mooie hoofdje niet mee te vermoeien. Maar gewoon weer uitermate slordig hoe men hiermee omgaat. En nee, ik ga ze niet helpen door dit zelf aan te geven. Doen ze niets en kom ik 2 januari, dan is het vaste contract een feit.

Bovendien kan ik ze ook aanklagen voor het te laat aangeven. Daar wordt de verhouding uiteraard niet beter van, maar ik heb niet het idee dat er een warme band is. Teveel voorbeelden gezien van hoe men heel koelbloedig afscheid van mensen neemt. 

Van de week krijgen we ook te horen hoe ons salarisstelsel in elkaar gaat zitten. Dat is er namelijk niet en nog steeds Under Construction. Druk mee bezig hoor! Goede tactiek waarmee men al heel lang tijd heeft gerekt. Die bos wortels is zoooo aantrekkelijk! 
Mijn interesse heeft het al niet meer. Mijn salaris is relatief laag, maar dat ben ik ook al jaren gewend. En zicht op iets anders? 

Waar dan?

De klik is er niet.
De voorkeur ging naar iemand anders.
We hebben gekozen voor iemand met meer aansluitende ervaring
De andere kandidaat vonden wij beter in het team passen.

Toch "manifesteer" ik die baan bij een gemeente in de buurt. Op fijne OV afstand. Half uurtje maximaal. Met goede secundaire arbeidsvoorwaarden. En een leuke CAO. Maar heb zo schoon genoeg van solliciteren. En afgewezen worden. En toch telkens weer, tegen beter weten in, hopen dat het lukt dit keer. 

Dus voor mijn budgettering 2024 uitgaan van een paar scenario's.

Eentje met huidige inkomen.
Eentje met wel 2 maanden WW en dan hoppa, terug naar de Bijstand en dan maar eerst mijn te hoge buffer opeten.
Eentje waarin ik de staatsloterij heb gewonnen.
Of eentje waar ik toch functie elders heb gevonden.

Maar de stress die ik voel uit alle appjes en gesprekken met mijn broer, die weet dat er medio december bij hem in zijn bedrijf 20% personeel uit moet en hij ook wellicht, die ervaar ik toch stukken minder. 
Omdat ik die stress al meerdere malen kende. En nu begrijp dat ik nul invloed heb op dat soort managementbesluiten, maar wel op hoe ik daarmee omga. 

Hij ziet momenteel alleen wat hij kwijt dreigt te raken. Is een dure manager voor het pensioenfonds en op een leeftijd dat je een beetje over je hoogtepunt heen bent. 

Plus dat hij, vind ik dan, daar nogal eenzaam leeft. Ver weg van zijn familie (en dat snap ik ook nog eens), geen partner en in een land wat nou niet bekend staat om hartelijkheid en gezelligheid. Wel hele lange donkere winters. Ik maak me regelmatig zorgen over hem. Want mijn liefste broer. 

Inmiddels weet ik dat ik 'mag' blijven. De manier waarop dat ging is tekenend voor hoe men hier met het personeel omgaat. Op de laatste dag van de maand zat ik op mijn werkplek beneden in ons gebouw. Kwam mijn leidinggevende even iets vragen, hij liep toevallig in de buurt en hij had zijn hielen al gelicht, toen hij zich nog even omdraaide en zei: Oh ja, je contract wordt verlengd hoor. 

Dus direct tegen hem gezegd dat ik deze manier van zoiets doorgeven uitermate lullig vind. 
Oh?
Ja, dit zo lang mij laten bengelen, waarvan je weet dat je toch door wil gaan, geeft me stress. En ik vind dat uitermate slecht uitgevoerd, zo even tussen neus en lippen dit doorgeven op de allerlaatste dag. Alsof dit niet belangrijk is. Alsof ik niet belangrijk ben. Slecht gedaan dus!
Oh.

Kwam er nog een heel verhaal dat hij al 42 dagen voor einddtijd een seintje had gekregen. Maakte hij het nog slechter ervan. Dus je wist het sowieso al. Dat je in aktie moest komen. En dan toch op het nippertje zo'n lullig momentje kiezen daarvoor. 

Kan je natuurlijk zeggen dat hij een autist is. Of een lul. Of weinig empathisch. Maar hij voert gewoon trouw het beleid uit van mijn bedrijf. Houd de mensen lekker lang in spanning. Want stel men weet het goede nieuws en gaat dan opeens luieren of zich ziek melden. Of het slechte nieuws en dan werkt men niet meer gemotiveerd.

Hou ze hongerig! Lekker die wortel voorhouden. Altijd!


foto van Pixabay



Kreeg van de week een afspraak voor een veroordelingsgesprek. En daarin dat mijn contract verlengd wordt. En hoeveel percentage standaard salarisverhoging - in mijn categorie - ik krijg. Geen prijscompensatie dus. Maar 'verhoging'. Wel VIER procent erbij. Ga straks wel champagne kopen en kaviaar, want nu kan het. 
Niet.

Dus al weer teruggemaild dat het geen verlenging is maar een omzetting naar een vaste aanstelling. Aangezien ik al drie tijdelijke contracten heb gehad. 

Wat een stelletjes sukkels bij onze HR afdeling. Maar ja, die noem ik al mijn hele carrière de Beul van het Management. Zijn er echt nooit om voor onze belangen op te komen, maar om beleid uit te voeren.
Heel trouw. Tot ze zelf hun eigen deur moeten dichtdoen. 
Oh? 















9 opmerkingen:

izerina zei

Onfatsoenlijk gehandeld. Maar wel verlengd

Conny zei

Fijn dat je nu echt vastigheid hebt. Ook al is het niet je droombaan, de vaste aanstelling geeft je eindelijk wat rust in je hoofd.

Anoniem zei

Ondanks dat je er niet blij mee bent, tóch gefeliciteerd met je vaste contract!!!
Marijke

OpnieuwBeginnen zei

De mentaliteit holt nog verder achteruit. Nieuwe rot cultuur. Gefeliciteerd met je vaste contract.

Lot zei

Ik heb in het verleden toen het systeem van uitzendbureau's nog anders was jaren lang voor diverse bureau's gewerkt, soms 2-4 weken soms paar maanden.
Bij een werkte ik al 3 maanden en volgens iedereen tot volledige tevredenheid. Je moest nog elke week een werkbriefje laten tekenen door leidinggevende en daar stond dan ook vakje doorlopen of laatste week. Niets vermoedend liet ik briefje tekenen en hij vulde einde werk in. Ik was stomverbaasd en vroeg waarom hij dat niet eerder had gezegd die week, dan had ik al aan uitzendbureau door kunnen geven dat ik de week erna weer beschikbaar was. Zijn antwoord: dan zou je deze week minder goed hebben gewekt! Ook een enorme lul dus met zijn wantrouwen.

Anoniem zei

Proficiat met je vaste contract!

Petra zei

Wel gefeliciteerd met je vaste contract. Ook al zou je nog liever een baan elders aanvaarden die leuker en prettiger is. Maar je hebt nu in ieder geval dít, en als je elders meer mag krijgen (of je hebt het winnende staatslot), dan mag jij altijd opzeggen.

Ik kreeg mijn verlenging te horen door een automatisch mailtje van het HR systeem: "er staat een wijziging voor u klaar." Inloggen, en het was de verlenging. Leidinggevende appte: "Oh, sorry, sorry, ik wist niet dat dat mailtje gestuurd zou worden, ik had je zelf willen spreken." Maar ach, ik was vooral blij met de verlenging, het maakte mij dan niet zoveel uit hoe die tot mij kwam.

Mevrouw Niekje zei

Wat een klojo's!! Fijn dat je kan blijven en van een redelijk inkomen verzekerd bent, maar de manier waarop.... man man man.... schandalig!!!!!!!!!!! Toch van harte en lekker door blijven zoeken, het kan echt nog steeds een keer gebeuren dat ze je op waarde weten te schatten en je een leuke job aanbieden! xx

Bertiebo zei

Heel naar en heel fijn tegelijk. Blijf speuren!