dinsdag 12 mei 2015

Laatste keer vakantiegeld

Van mijn uitkeringsinstantie kreeg ik bericht dat deze maand het vakantiegeld wordt betaald. Joehoe!!!


Nou is vakantiegeld bij een uitkering een soort van sigaar uit eigen uitkeringsdoos want je krijgt die 8% niet EXTRA erbij, zoals bij de meeste salarissen het geval is, maar dat wordt elke maand ingehouden van je uitkering en net als in je werknemerstijd, in mei uitbetaald.

Bij mijn huidige werkgever wordt er helemaal niets extra's betaald. Ook geen vakantietoeslag, reiskostenvergoeding of wat-doe-jij-geweldig-goed-je-best bonus. En een fulltime werkdag kan er daar niet eens gedraaid worden. Dus moet ik zelf een soort van reserveringspotje maken. Of niet natuurlijk want ik ga al jaren niet meer met vakantie. En ik ben ook benieuwd bang wat er gebeurt als de familie met vakantie wil/gaat want wie runt er dan hun bedrijf? Of gooien ze het gewoon dicht?

Ik had al een jaar geleden gebudgetteerd dat ik mijn vakantiegeld direct doorstort naar het laatste stukje van mijn schuld bij de voormalige bank van de heer Scheringa, waar ik een hele tijd geleden een zeer domme lening afsloot. Nou ja dom; ik heb gewoon niet goed genoeg hun wurgvoorwaarden doorgenomen en niemand in vertrouwen genomen of durven nemen over mijn toenmalige financiele situatie.

Ik heb mijn les voldoende geleerd, want daarna heb ik in een sneltreinvaart alle roodstanden, schulden etc geheel afgelost en bovendien ook geen nieuwe meer gemaakt en nu kan ik over een paar dagen ook de vlag uithangen voor dit laatste stukje.  Geheel schuldenvrij en dat terwijl ik al jaren zonder werk ben!!
Wat er eventueel nog overblijft van mijn vakantiegeld reserveer ik op mijn Rampenplanrekening.

Al moet ik zeggen dat ik al zat te fantaseren over een lekker nieuwe grasknipper of een flonkerend waterketeltje, want daarmee bespaar ik electriciteitskosten uit (gas is goedkoper en een waterkoker schijnt relatief duur in stroomkosten te zijn).

Niet eens over nieuwe schoenen of kleren. Of een boek. Of een tijdschrift.  Of een concert. Of een bioscoopje. Of een borrel op een terrasje. Ergens uit eten gaan. Of een heerlijke korte vakantie op een zonnig eiland. Of een regenachtig eiland voor mijn part.

Oh ja...allemaal wel; maar ik laat voorlopig mijn verstand maar regeren en niet mijn kooplust. Met een uurloon van een tientje per uur is dat verstandiger tenslotte.

Van de week kwam ik, op weg naar mijn werk, een oud-collega tegen. Hij met kekke werktas, zo te zien geheel in een hip nieuw pak gestoken, op weg met een nieuwe collega, naar een opdrachtgever en ik op weg naar mijn werkplek met mijn bakse salade in een tasje. We praten heel kort en wat fijn dat hij nu bij de concurrent gewoon zijn oude werk kon doen en wat ik dan deed....Ik merkte dat ik me schaamde om te moeten zeggen dat ik bij een C all C enter werk. 100+ telefoontjes achter elkaar en constant hetzelfde verhaal afdraaien.

Waarom ben ik niet trots erop dat ik mijzelf kan bedruipen. Geen uitkering, maar op eigen benen staand en aan niemand meer verantwoording schuldig. Dat gevoel...die schaamte, daar moet ik zo snel mogelijk vanaf.

Ook dit is werk. En wordt er niet overal heel hard geroepen dat al die luie uitkeringstrekkers gewoon elk werk moeten aannemen 'want er is echt wel werk zat!!!"....

Voila.











14 opmerkingen:

Ivy zei

Natuurlijk is het werk, maar er is werk en werk en die 'roeptoeters' roepen waarschijnlijk niet zo hard meer als ze dit CC-werk zelf zouden moeten doen. Waarmee ik absoluut niet bedoel dat het iets is om je voor te moeten schamen! Je bent er alleen aan overgeleverd en dat maakt het zo wrang.

Heb je mijn mailtje van een paar dagen geleden gelezen? Ik ben niet beledigd als je nee zegt hoor.

Spaarmoeder! zei

Vakantiegeld is bij een gewoonsalaris ook een sigaar uit eigen doos. Het is ook een reservering van je salaris, net als bij een uitkering. Niet schamen hoor!
Ik hoop gewoon zo dat je iets anders kunt krijgen wat werk betreft, wat meer uitdaging geeft en bij je past.

Unknown zei

Ik neem mijn petje voor je af hoor! Je mag trots zijn op jezelf!

Anoniem zei

Dat ligt er maar aan hoe je het bekijkt. Als je met een werkgever een bruto loon afspreekt dan komt het vakantiegeld daarop het wordt niet afgehouden van je bruto loon. Bij een (ww) uitkering krijg je het bruto bedrag van je uitkering door en daar reserveren ze vakantiegeld van.
Nic

Anoniem zei

Ik denk dat ik voel wat jij voelt: Mijn man is zijn redelijk goed betaalde baan kwijtgeraakt in 2011 . En hij werkt nu als postbezorger voor een uurloon van 9,62 euro. Ik heb nooit gewerkt en dat kan ook niet. Voelt wel wrang hoor om bij de werkende armen te horen. Maar geen kwijtscheldingen of toeslagen (geen kinderen of huurhuis), want er is overwaarde op het eigen huis en een auto die net iets meer dan 2500 euro waard is. Dus maar bezuinigen om in ons huisje te kunnen blijven wonen. vakantie geld is deels om liggende rekeningen te betalen, deels als buffertje voor komend jaar. De eerste jaren ging het nog best met bijv een kledingbudget van 10 euro p/p/p/maand. Maar nu raakt schoeisel en jassen aan vervanging toe. Ook de wasmachine heeft kuren.
Hoe het verder moet? Straks als mijn man een halve AOW krijgt, omdat ik zoveel jonger ben? En we dus 10 jaar moeten overbruggen met een inkomen van maar 750 per maand? Zou graag advies willen. Is het niet toch verstandig nu al ons huis te verkopen. En te gaan huren met huurtoeslag en AOW aanvulling tot bijstandsniveau? Is er iemand die er wat zinnigs over kan zeggen? Melanie

Anoniem zei

Ik heb respect voor je. Duimen voor een spannender baantje in de nabije toekomst.

Astrid zei

Ik vind jou tof , hoe je omgaat met alles , kan ik nog van leren.

Janne zei

Zolang je op een eerlijke manier je kost verdient kun je je hoofd recht houden! Er zijn teveel mensen die voor een minimumloon niet willen werken en zij moeten zich schamen!
Ik krijg deze maand voor het eerst sinds 1990 vakantiegeld en doorbetaalde vakantiedagen!

OpnieuwBeginnen zei

Uit die vlag! Ik kan me goed voorstellen dat het lastig te vertellen is aan iemand waarmee het duidelijk voor de wind gaat.

Anoniem zei

Over iets anders, ik maar denken dat elektra goedkoper is dan gas, daarom heb ik juist een elektrische waterkoker gekocht. Jij hebt het omgekeerde gedaan, grappig.

Anoniem zei

Nee, in verhouding is gas veel goedkoper. En fluitketeltje gaat zo 20 jaar mee terwijl een waterkoker na 5 jaar al wel op is of verkalkt.

En niet voor een kopje maar gelijk de thermoskan vullen :)

Anoniem zei

Hier nog een universitair geschoolde juriste die ook werkt als postbezorger voor bovengenoemd loon (en zich er ook regelmatig ongemakkelijk over voelt).

Anoniem zei

ook ik werk voor een klantenservice, ik doe een aantal projecten tegelijk, dus moet ook voor elk project kennis hebben van zaken en de bijbehorende computersystemen. Voor alle ellende wat je dagelijks over je heen krijgt (want ja er zijn verschrikkelijke klanten bij) worden klantenservicemedewerkers echt onderbetaald. ik verdien 9 euro per uur bruto en dan werk ik ook s avonds en in het weekend (verplicht)Daarnaast draai ik nog zelf gedeeltelijk op voor mijn reiskosten. Gelukkig mogen we blij zijn dat we een baan hebben, en het hebben van leuke collega's maakt een hoop goed

Nietzomaarzooo zei

Gelezen (heel lief!) en beantwoord inmiddels.