vrijdag 9 juni 2017

De duif is dood en tuinieren op postzegelformaat

Voor de tweede keer deze week, na harde regenbuien en nog hardere wind, vond ik een jong, helaas dood vogeltje in de tuin. Zo te zien een musje. Ik denk net uit het nest aan zijn veren te zien en zijn snavel en misschien wel eruit gewaaid.

Daar kan ik niks aan doen. Dat is de wet van de natuur.


Vanochtend werd ik vroeg (de zon was net op) wakker en dat vond ik al vallen onder de categorie: Goed geslapen. Want een keer niet tussendoor telkens wakker geworden. En heel fijn dat ik daarna nog even door mocht en kon slapen. Hoe lekker is het geluid van regen op je raam, als je weet dat je niet daardoor heen moet fietsen of lopen. 

Las trouwens net een stuitend slechte en daarom leuke vacaturetekst: Mocht je parttime moeder zijn - zo van hehe...het is nu middag; ik gooi mijn moederschap weer in de la en morgenochtend - want ik ben parttime moeder - ben ik jullie moeder weer - reageren.

PER DIRECT GEZOCHT: Parttime MOEDERS voor onmiddellijke indiensttreding!


Mijn tuin ziet er bloeiend en vol uit. Al zijn er nog wensen en praktische zaken die ik wil realiseren. Zo heb ik al jarenlang geen goede tuinpoort. Iedereen kan zo naar binnen lopen. Het hekje wat er zat hangt los, de balken zijn verrot en staan los en ik moet echt diep nadenken hoe ik dat nou moet fixen. Nou ja..ooit; als ik genoeg energie heb. Gelukkig zit ik op het eind van de brandgang, dus geen doorlopend verkeer van buren.

De zonnebloemen (zie foto boven, met dood vogeltje) komen uit zaden die ik van een lieve blogster kreeg. Die groeien nu heel hard. Het leek me altijd zo leuk om zonnebloemen in de tuin te hebben. De slakken ook, want die vreten in een nacht een hele plant leeg. Dus heb ik oude olijvenpotjes op de jonge plantjes van klaprozen gezet, want die zaten ze ook al heerlijk op te smikkelen. En als de regen weer voorbij is, dan strooi ik weer een rondje koffiedrab.
Ook mijn trots in de tuin; de Echinacea's (Zonnehoed) eten ze helemaal op. Kon nog net een plant redden die heeft nu een jampotje om zich heen. Misschien toch maar investeren in wat nieuwe planten, want ik vind ze zo mooi en de insecten ook.

Ik zie met blijheid dat de witte prikneus precies op de goede plek staat. Bij een donker stuk tuin, waar ik vooral witte bloemen wil laten groeien. Wat niet altijd lukt, maar deze staan goed. De roze komen ook weer mooi op trouwens, in het stuk(je) tuin wat ik naar Gardeners World The Diamond garden noem. Felle kleuren, veel geel, rood en blauw omdat daar de zon het grootste gedeelte van de dag staat. Ook een mooie en heerlijk geurende gele roos. Die ik aan het leiden ben, zodat hij horizontaal gaat groeien en nog beter bloeit.
Oh ja...en het stekje wat ik van diezelfde lieve blogster kreeg van een Vlinderstruik groeit ook al zo goed. Het is nu herkenbaar als een struikje...ben zo benieuwd of hij gaat bloeien deze zomer. Heb 'm in een pot gezet, want mijn ervaring is dat slakken alle jonge planten die ze lekker vinden in de volle grond direct aanvreten. In een pot wat minder snel. En die pot kan ik op een andere plek in de tuin zetten, mocht de kleur niet goed zijn. Of de plek.

Aan de overkant poppen de lichtroze pioenrozen open. Allemaal vastgezet met rijshout en bamboestokken en daar ben ik blij mee, want die harde wind hadden ze vast niet overleefd. De zachtroze roos New Dawn ben ik nu ook beter aan het vastzetten, want hij waaiert teveel naar voren en geeft daardoor teveel schaduw, maar dat is nadenken, doen en dan merken na 5 krammen in het hek timmeren dat je energie weg is. Of je krammen. Nou ja...de hele zomer de tijd nog. De irisssen zijn uitgebloeid, maar wat waren die mooi paars. Hebben er jaren over gedaan om eindelijk eens te gaan bloeien.

Afbeeldingsresultaat voor garden therapy

Zojuist (moet meteen aan Koningin Juliana denken toen ze haar dochter Beatrix als Koningin voorstelde in Amsterdam...)..zojuist heb ik in zo'n olijvenpotje zeker 12 huisjesslakken verhuisd naar de gemeentetuin. Groen zat en genoeg te knabbelen.

Dat is meteen het hoogtepunt van mijn dag. De verhuizing van 12 huisjesslakken. Kan ik op mijn CV toevoegen: Ervaring met verhuizen van dieren.












3 opmerkingen:

Anoniem zei

Sterker nog ... je hebt ook hun woningen verplaatst!

LLMM zei

Wat klinkt die beschrijving van de tuin weer mooi zo! En hier helaas ook regelmatig wat vogeltjes, helaas gesneuveld door onze kat :(

Anoniem zei

Leuk, je verhaal over je tuin, ik kan ook zo genieten van mijn planten, al staat het allemaal in grote potten, wat wel makkelijk is om deze soms te kunnen verplaatsen.
En slakken, in deze nieuwe en zwaar verwaarloosde tuin heb ik hele volksstammen van huisjes- en naaktslakken.
Heel vriendelijk van je om ze te verhuizen, want bij mij verdwijnen ze onder de schoenzool en de naaktslakken worden gehalveerd met een schaar.
Ik weet het, vreselijk cru, maar het is snel en oppakken doe ik ze niet, want dat slijm krijg je nauwelijks van je vingers, ook niet met flink boenen.
Wat ik soms ook doe, is 's avonds met een zaklamp door de tuin lopen op zoek naar slakken, als de buren mij wat zonderling vinden, is dat maar zo, maar het is wel de beste tijd om op slakkenjacht te gaan, want dan pas komen ze tevoorschijn.

Ik weet niet of je een tuincentrum in de buurt heb, maar het tuincentrum waar ik meestal naar toe ga, heeft een koopjeshoek, waar verwaarloosde planten staan voor 1 of 2 euro. Als ze nog voldoende potentie hebben, heb je voor weinig geld mooie planten, die het prima doen na wat zorg en aandacht.
Bijna al mijn planten komen uit de koopjeshoek.

Een prettige dag gewenst!

Groetjes