zondag 29 december 2019

Bussen en treinen

Komt de aloude: Oh...bummer....heb nog van die goedkope treinkaartjes en die MOETEN op. Ik kan er kennelijk slecht mee omgaan. Was de laatste maand met mijn hoofd niet echt bij ontspanning, naar verre plekken reizen en mooie dingen zien. En ik viel een aantal keren extra in op mijn vrijwilligerswerk wegens ziekte, dus dat maakt een week ook wat beperkter in opties. En een van de redenen dat ik dat kaartje kocht hoefde niet, want ik kon met mijn dochter meerijden.

Maar om die kaartjes te laten verlopen, dat is ook weer zoiets. Dat stuit de zunigerd tegen de borst(en).

Dus sprak af dat ik niet alle 199 musea hoefde te bezoeken, cultureel verantwoord bezig te zijn, maar ook gewoon even door een stad kon lopen die me aanspreekt. En ik hoefde ook niet al om 09.01 uur in de trein te zitten. (Kaartjes zijn alleen buiten de spits geldig). Laat dat allemaal maar los, maar DOE wel iets.


Even wat anders zien dan de muren van mijn huis. Ging pas heel laat weg en toen ik online dit kaartje reisklaar maakte, zag ik dat het niet onbeperkt was, maar van A naar B. Nu weet ik gelukkig goed hoe de treinbanen in elkaar zitten, dus vulde ik een zo lang mogelijk reis in. Mocht ik 'zin' hebben.

En dus liep ik door Utrecht. Mariaplaats. Neuzen in de heerlijke winkeltjes daar. Het aloude Domtorentje zien liggen bij die ene bakker en terugdenkend aan een oud collega die daar op zijn verjaardag op trakteerde. De echte Dom is ingepakt.


                                                                        Afbeelding van Brian Dorff via Pixabay 

Heerlijk over de Oude Gracht gelopen. Genieten van het feit dat ik niet eens moest slikken toen ik langs de bruidswinkel liep (oud traumaatje), herinnerde me hoe ik bij een dure schoenwinkel op de Vismarkt vroeger al verliefd op (te mooie) schoenen werd. En in de opruiming daar zulke mooie Italiaanse rode schoenen kocht van zacht boterzacht zachter leer met fraaie hakken. Dat mijn Hollandse voeten niet geschikt zijn voor zo'n smalle leest daar kwam ik later achter, maar ach...toen had ik nog geen enkele verantwoording aan mijn hoofd, ontdekte hoe fijn het was vrij te zijn. Niet dat iemand aan mijn familie doorfluisterde dat ze me in de stad hadden gezien en bladiebladiebla.

Zag helaas niet de Italiaanse broodjeszaak op de gracht, maar misschien is die er alleen op zaterdagen, zou best kunnen. Spiekte nog even binnen bij de hoedenwinkel, waar ik ooit mijn hoed voor bij mijn trouwpakje kocht. Die winkel ziet er nog net zo uit als begin jaren 80.

Het grote lege pand van voorheen de V&D in Hoog Catharijne en nu voorheen Hudson Bays. Leeeeeeeeg. Loop trouwens snel door HC heen, want dat trekt me totaal niet.

En hoe veranderd de omgeving bij het station en het station zelf is. Was nog net op tijd terug om nog binnen de marge met dit kaartje huiswaarts te mogen rijden. Niets bijzonders gedaan, niemand gezien, geen schilderijtje bewonderd en toch was ik tevreden. Niks hoeven moet ook mogen namelijk. Vind ik.

De dag erna opnieuw een tripje gemaakt. Maar alweer een beetje met de moed der wanhoop. Dus bedacht ik dat ik dan wel naar het Mauritshuis wilde (al vaker geweest). Mooi loopje vanaf het station Den Haag en kon ik ook nog even daar een rondje doen. Maar hahah...keek kennelijk niet goed op de borden bij de trein gelet toen ik halverwege overstapte, want deze trein stopte niet op Centraal. Nou ja...dan wijzig ik gewoon mijn plannen, die ik toch niet echt hard had vastgelegd en kijk wel waar ik uit wil stappen. Want had alweer een zover mogelijke bestemming genoteerd.
Zwaaide op een station in gedachten naar twee hele lieve bloggers (alhoewel de ene al jaren niet meer blogt) en stuurde ze wat extra kracht en liefde.

Kwam uit in Dordrecht. Als je van het station naar het centrum loopt, lijkt dat op Leeuwarden qua opzet. Of Zwolle. Ook van die stadvilla's en dan sta je opeens in het oude centrum. Het begon al te schemeren trouwens.

Mooie oude panden en ik kocht in mijn favoriete grote matenwinkel voor maar € 4,90 twee sjaals (die passen altijd, elke maat) en werd geholpen door een hele vriendelijke dame en even een praatje gemaakt.

Merkte dat ik al een beetje naar huis verlangde. Wel een stad om een keer (of misschien wel een paar keren) echt goed te verkennen en ik weet dat ze daar ook een fraai museum hebben. Kocht voor de terugweg bij de Hema een ongekoeld flesje drinken, wat in de koeling 2,5 x zo duur was. Maar aangezien het buiten toch koud was, zou dit koel genoeg zijn. En fijn om weer naar huis te treinen. Even een andere dag gehad dan normaal en mijn wereld iets groter gemaakt.








7 opmerkingen:

PetraH zei

Dit is de reden dat ik niet meer van die goedkope kaartjes koop - omdat ik ze toch laat verlopen. En da's zonde van het geld.

Maar aan de andere kant heb jij nu aan het bijna-verlopen van de kaartjes ook weer twee avonturen overgehouden; twee leuke dagen op stap. Ook al ging je met een beetje tegenzin, volgens mij zijn het uiteindelijk twee positieve dagen geworden.

Dus misschien moet ik ook maar weer eens zo'n kaartje aanschaffen en dan gewoon gáán.

Fijne dag vandaag!

Ka zei

Ik heb het ontvangen hoor! *kus*

Joanne zei

Toch fijn zulke tripjes. Je doet het toch maar. Ik ben al heel lang niet meer in Utrecht geweest.
Van HC ben ik ook geen fan.

Bertiebo zei

Wat grappig: wij hadden ook nog twee kaartjes die op moesten. De eerste gebruikt voor Utrecht. Lekker door de stad gestruind en naar het Catharijne convent. Ik was verbaasd over HC. Was er lang niet geweest. Wel mooi maar niks voor ons. Met de tweede kaart zit ik nu nog in de trein. Onze jarige kleinzoon in Den Haag bezocht

Mevrouw W. zei

Heerlijk om zomaar door een stad te slenteren, zonder dat je naar iets op zoek bent, ik kan me daar ook best wel goed mee bezighouden.
Je uitstapjes lijken me geslaagd en leuk dat je een paar sjaals gekocht hebt.

klaproos zei

heerlijke stad Utrecht hé, ik woonde er 4 jaar :-) zéér naar mijn zin,
je beschrijft het zo mooi :-)
xxx

mrs H. te B. zei

Toen ik dit begon te lezen dacht ik: kom maar een keer naar Utrecht, vind ik leuk, daar woon ik in de buurt! Ben je er al geweest! Ik zou het leuk vinden je een keer te ontmoeten, dus als je nog eens deze kant op komt, en je hebt zin?