dinsdag 31 december 2019

Heet Rijk Wijf!!

Mijn broer uit het Hoge Noorden logeerde hier en ik kon natuurlijk niet de kachel overdag uitlaten (nou ja..uit, heel laag zetten), zoals ik altijd doe om te besparen. Dat is niet fijn voor bezoek en dus ook niet voor hem. En hij heeft geen extra speklaagje zoals ik, ter isolatie.

Dus zette ik mijn thermostaat op 20 graden met de intentie om die later naar 20,5 of nog hoger te draaien als hij het nog koud had. Man.....leek wel of ik opnieuw in de overgang was. Zooooooo heet had ik het.


Hot flash | Calm , fun and easy to get along with | Pinterest



Hij gaf aan dat de meeste mensen daar de kachel minimaal rond de 22 graden hebben staan standaard (zijn het allemaal bejaarden??), maar goed, meestal vriest en sneeuwt het vanaf oktober al. En hebben alle huizen driedubbele beglazing. En is het stukken kouder dan hier. Langer koud en donkerder ook dan hier. Drogere kou ook. Enfin..in januari van dit jaar liep ik er nog. Joehei!! Met de papierproppen nog in mijn schoenen hahah (au..).

Maar ja...toen ik hem op het vliegtuig zette heb ik de CV weer laag gezet. Standje overdag. En de ramen en tuindeur lekker wijd open. Voelde me bijna weer 'normaal' en niet meer een heet wijf.

De laatste dingen die administratief moeten worden geregeld checken. Is de overstap naar de nieuwe zorgverzekeraar in orde? Heb nog geen papieren ontvangen, maar wel bevestiging van de aanmelding. Moet ik mij zelf afmelden bij huidige? Als ik over een maand een weekendje weg wil/mag naar een vriendin - dus buiten de gemeentegrenzen - , is de aanvraag er op tijd (maar ook niet te vroeg). En van alles kopieen maken.

Aha; krijg net de post binnen met de polis nieuwe zorgverzekering. Online zag ik al in hun FAQ dat zij de afmelding verzorgen bij mijn huidige verzekeraar. Kan ik dit ook weer afvinken.

Heb ik alles betaald? Kijk nog een keer alles goed na in de administratie. Reserveer vast voor de premie zorgverzekering die - ivm overstap - in januari altijd later wordt afgeschreven maar dan wel twee keer direct in dezelfde maand, voor de huidige en voor de komende maand. Maar teveel reserveren is ook weer niet goed, want dan heb ik braaf 'teveel' gespaard om voor kwijtscheldingen in aanmerking te komen, dus goed nadenken hoe en waar ik dat reserveer.

Dankbaar DAT ik nog alles kan betalen, dat ik nog elke dag van 2019 te eten had (eigenlijk veel te veel nog!), een veilig bed om in te slapen en elke dag zelfstandig de deur uit kon en vooral durfde. En helemaal dankbaar dat ik twee lieve sociale kinderen heb en als bonus het kleinkind. Het lijkt allemaal zo 'normaal', maar ik begin steeds beter in te zien dat alle bovenstaande zaken voor veel medemensen er niet zijn of nooit zullen komen. Of ervan afgesneden zijn.

Geen wilde plannen om het Oudjaar uitbundig te vieren. Heeft er ook mee te maken dat als je geen eigen vervoer hebt, je na 20.00 uur vast zit, want dan rijden er geen bussen en treinen meer. En ik vind niets zo vervelend als ergens 'vast' zitten. Afhankelijk zijn van anderen of je weg kan als je weg wil. Verplicht moeten overnachten.

Maar ja...ken genoeg mensen met een auto voor de deur die alsnog nergens heen durven, dus het hebben van de opties betekent nog niet dat je dan ook die optimaal benut of benutten kan. Die vrijheid zit voornamelijk in het koppie. En dat snappen is al de helft van het beseffen dat ik in 2019 toch wel heel veel goede zaken heb meegemaakt en ondernomen. Met (be)hulp en bemoediging van lieve familie en vrienden.

En heel blij dat ik veerkrachtiger ben dan ik zelf voor mogelijk hield, toen de Zwarte Hond nog op bezoek was en ik ook belandde in een financiele situatie die ik altijd vreesde. Mijn vooruitzichten zijn nu nog net zo als begin 2019 en toch voelt het allemaal luchtiger en te dragen. Want uiteindelijk blijft er maar een ding wat echt van waarde is. Liefde. Liefde geeft licht aan het leven en maakt het lichter. Niet te koop in de supermarkt of online. Of met een Gold Creditcard (ook nog 'verkocht' in een vorig leven haha).

Voor je het weet is een jaar weer voorbij, een decennium voorbij en mijn favoriete uitspraak "komt nog wel een keer" niet meer inwisselbaar. Dus vertel nu dat je van je zoon of/en dochter houdt, ook al doen ze nog zo rot of voel je je rot behandeld of ongezien. Misschien voelen zij dat ook zo. En ontdooit een beetje liefde (en begrip) de belemmering. Liefde in de vorm van aandacht hebben voor de beleef-wereld van de ander. Of eigenlijk; geef zonder hetzelfde terug te verwachten. Wees geen boekhouder.

Ds Gremdaat mag ook weer in de kast. Alles gedaan wat MOET, dus laat ik nu maar eens doen wat niet moet, wel mag en vooral plezant is. Als dat om 22.30 uur alleen in bed gaan liggen is en slapen met of zonder de Vingerprins. Ook prima.

Aan de lampen hangen en wild het jaar uitknallen. Mag ook. Maar dan moet ik eerst mijn lampen steviger bevestigen en een pot bruine bonen verorberen.














7 opmerkingen:

Mirjam Kakelbont zei

Een mooie overpeinzing op Oudejaarsdag.
Laat ik je dan maar eens spetterende jaarwisseling wensen. En of dat voor of na 00.00 uur is, zal ons een worst wezen, toch?
Tot volgend jaar (-:
Lieve groet ♥

Mevrouw W. zei

Een mooi geschreven blog dat veel rust uitstraalt.
Tot in 2020!

Anoniem zei

Een mooi blog. Grijpt me aan.
Een heel fijne jaarwisseling en een gezond en zeer voorspoedig 2020!

Spaarmoeder! zei

Mooi weer! Goede jaarwisseling en een mooi 2020 toegewenst!

Anoniem zei

Fijn dat je zo goed ziet wat er wel is en dat je daar blij mee bent. Een goede jaarwisseling en een voorspoeding 2020!

nicole orriens zei

Ik vind je een hele lieve gastvrouw dat je hebt zitten zweten in de hitte, om je broer een behaaglijk bezoek te geven : )

En wat heerlijk dat je dezelfde situatie en omstandigheden nu veel draaglijker ervaart.

mrs H. te B. zei

Oh, hoe herkenbaar! "Moeten" stoken op 19, of zelfs 19,5 graden, en het dan ZOOO warm hebben ;-)! Ik wens je een heel goed 2020 - dank voor het goede voorbeeld wat je altijd weer voor me bent!