vrijdag 1 oktober 2021

5, 4, 3, 2, 1 en ACTIE

Terwijl ik glorieus mijn uitstelgedrag aan het bezigen was, kwam ik op een site van een mevrouw die een theorie heeft dat je brein je tegenwerkt, simpelweg om je te behoeden voor 'vervelende' zaken.

Dus bedenk je wat, gaat je brein direct in verweer....en fluistert; doe maar niet! Blijf maar lekker thuis, in je warme bed, op de bank, etc etc. Nieuwe dingen zijn eng, je weet niet wat er gaat veranderen. Verandering is eng. Blijf maar zoals je bent, doet, altijd bent geweest. Dat herkennen we, snappen we, - ook al is het rottig - maar nieuwe dingen? Eng, bedreigend, niet doen!





En aftellen maar!! En dan direct de dingen gaan doen waar je tegenop ziet. Lastige zaken, vervelende zaken, moeilijke zaken of gewoon iets wat je nog niet eerder deed. Je hersens voor de gek houden als het ware. 



Hoe werkt het bij/voor jullie? 


6 opmerkingen:

klaproos zei

ehhmmmm... daar heb ik geen last van.... ik ben altijd wel nieuwsgierig naar nieuwe dingen :-)

Lot zei

Het ligt er wel erg aan wat het is, maar over het algemeen vind ik nieuwe dingen leuk en spannend, niet eng

nicole orriens zei

Hoewel ik mijn hersenen graag gebruik luister ik in dit soort gevallen liever niet. Anders zou ik bijvoorbeeld ook nooit gaan hardlopen.

Luz zei

Nee, dat herken ik ook niet. Als ik er naar geluisterd zou hebben zou ik nooit in betere situaties terecht gekomen zijn en mooie dingen meegemaakt hebben.

pourquoi pas ??? zei

Nou de mijne werken mij altijd tegen. Doe dat straks maar of niet, blijf nog even lekker liggen, nee joh veel te vermoeiend, te koud, te warm, te vroeg, te laat.

Marlou zei

ha Cellie,

haha... moet meteen aan Jeffrey Wijnberg denken.
Die zei, als je bijvoorbeeld bang bent om in een lift te gaan: Natuurlijk ben je bang om in een lift te gaan. Het zijn enge bakkies en je bent er helemaal aan overgeleverd...
De lachende psychiater werd hij genoemd.
Hij wist het zo te brengen, dat er "ergens" en kwartje ging vallen en dat je er zélf aan wwrkte om van je probleem af te komen!
Echt geinig!

groetjes van Marlou