maandag 4 oktober 2021

Dove kwartel

Gehoortest laten doen en ben nu officieel een Dove Kwartel. Leuk zo op Dierendag!

Nu moet ik eerst een afspraak bij een KNO arts maken en daarna weer terug naar de audicien om een diepgaand en passend advies te krijgen en wat zaken uit te proberen. Zo is het protocol in de wereld van gehoorapparaten en vergoeding door de ziektekostenverzekeraar.

Tenminste voor mijn leeftijd. Hebben we samen naar gekeken. En had ik zelf ook al eerder opgezocht. Dus geen verrassing. Eigenlijk wist ik het al eerder dan de audicien. 

Dus eerst verwijsbrief van de huisarts vragen, want ik kan zonder niet een afspraak krijgen/maken. En dan waarschijnlijk een wachttijd. En natuurlijk eerst even checken of die KNO-arts bekend is bij mijn ziektekostenverzekeraar. 

Anyway; de Eigen Bijdrage kassa hoor ik alweer rinkelen. Sowieso voor het bezoekje aan de KNO-arts. 
Gelukkig kon de verwijsbrief  via de huisarts online worden geregeld en ook het bezoekje regelen aan de KNO-arts was zo gepiept, online. Pas ergens eind november plek!! Dat wordt nog regelmatig 'Wat zegt u?' uitspreken vrees ik. 

Had ik nog even de hoop dat opeens mijn oren open zouden ploppen, nu weet ik en accepteer ik dat het zo niet gaat. 

Ouwe muts, ben een versleten oude muts aan het worden. Nou ja, in ieder geval wordt de muts nog wel gebruikt in eigen beheer dan, maar het lijf is aan het slijten. Intensief gebruik(t). Of te zwaar belast. Maar die oren? Kan je teveel hebben gehoord? Of teveel gezeik?

Ben wel benieuwd naar de wondere wereld van het gehoorapparaat, want wat ik her en der lees is dat dit ook een fijne melkkoe is. En 'men' de client graag van alles wil laten afnemen, waarbij de client zich altijd moet afvragen of dat echt wel nodig is. 
Vooral de client die voor het eerst zich in die wereld begeeft.

Doet me zo denken aan dat gesprekje bij de schoolarts, rond een jaartje of 12. Dat ik toch wel een brilletje nodig had. Maar ach....er zijn zoveel leuke modellen zei die arts. Hahaha...1971. Echt niet. En met bril viel je nog meer in de categorie "Niet aantrekkelijk". Dat had ik al heel snel in de gaten. Dik (en dus lelijk hoorde ik thuis) en dan ook nog die bril erop. Nou; feest!

Plus dat die bril toen door mijn ouders moest worden betaald en die het geld toen ook niet op hun rug hadden groeien. Dus keus uit hele dure (leukere) monturen was geen optie. Model stom, stommer of mega-stom was het toen (voor mijn gevoel he...).

Leuk dat nu jonge meiden/jongens/genderneutralen een bril als modeaccessoire hebben. Maar dat kan dan nu ook echt makkelijker, want nu zijn er inderdaad zoveel leuke modellen in diverse kleuren.










11 opmerkingen:

Mevrouw W. zei

Ik kreeg in 1971 ook mijn eerste bril (ik was toen 5) en tot mijn vijftiende heb ik een bril gedragen. Sindsdien draag ik contactlenzen. Ik had vroeger echt de pest aan die brillen met die grote monturen en die dikke glazen. Echt lelijk waren ze!

Jammer dat het nog even duurt voordat je bij de KNO-arts terecht kan.

klaproos zei

ehhhhm verheug j e niet té veel cellie, je gaat dingen horen die je hélemaal NIET wilt horen :-)

mijn dingetje ligt in de kast ik word er gek van :-)

Luz zei

Dingen niet (hoeven) horen lijkt mij ook soms best lekker.
Dan is doof van alle kwalen toch de minst erge.

Marlou zei

Ha Cellie,

ik prijs nog steeds de dag, dat ik mijn oortjes kreeg!
Ze zijn digitaal, dus je kunt ze koppelen aan je mobieltje (via bluetooth) en een telefoongesprek is gelukkig geen crime meer.

ook hoeft de tv niet meer zo hard, dat de buren mee kunnen "genieten"...


Ennn de vogeltjes! Ik hoor ze weer.
Blij mee... elke dag weer!

Succes! Ga naar een goede audicien en niet naar een "hoorketen"

Marlou

izerina zei

Ja lastig he! Hier ook regelmatig "even wachten",als de ander iets zegt terwijl je bij de pruttelende waterkoker staat.

Zuinigaan (Aaf) zei

Daar heb ik helemaal geen last van!

Zuinigaan (Aaf) zei

Ik merk in de afgelopen 14 jaar dezelfde positieve effecten van mijn oortjes. Mijn contacten met anderen werden een stuk minder vermoeiend met hoortoestellen, want ik verstond ze gewoon! Ik ben er nog steeds heel blij mee, ook met hoortoestellen via een "hoorketen".

Zuinigaan (Aaf) zei

Ik heb het voor je nagekeken, het ziekenhuis declareerde voor het KNO consult €144,85.

Mevrouw Niekje zei

Ik heb geen ervaring met gehoorapparaten maar vind het wel een fijn idee dat ze bestaan mocht ik ook met het ouder worden minder gaan horen.

mrs H. te B. zei

Ik draag ze als het moet- tijdens het werken en als ik bezoek heb, en als ik alleen thuis ben gooi ik ze lekker uit! ( Scheelt weer batterijen...😄)

mrs H. te B. zei

Nou, Luz, ik daag je uit - het is niet heel vreselijk, met goede apparaten, maar toch wel heel lastig, en in mondkapjestijd extra verdrietig en eenzaam.