vrijdag 11 maart 2016

Schaamte

Een vriendin stuurde me een lief appje waarin ze voorstelde om gezellig naar de bioscoop te gaan en daarvoor een hapje te eten.

Liep ik een paar dagen rond met wat moet ik daar nou op antwoorden. Want ik vond het uitermate lief en leuk, maar mijn financiele manager riep me luidkeels toe dat het niet kan. Echt niet. Er liggen nog 2 nota's die betaald moeten worden en je salaris is ook nog niet binnen. En je hebt natuurlijk 2 maanden achter de rug met veel minder inkomen. Dus het kan niet. En deze maand ook nog de waterschapsbelasting en de rekeningen voor verzekeringen. Dus dure maand.

Ik schaamde me dus om te moeten doorgeven dat ik daar geen geld voor heb. En toch maar gedaan. Dat ben ik wel verplicht aan de vriendschap. Maar man man man...dan voel ik toch wel eventjes heel klein.

Ik weet dat dit nergens voor nodig is. Ik verdien mijn eigen brood (nou ja..havermoutpap), heb geen achterstanden, geen schulden. Dus geen reden om me te schamen.

Maar de gewone dingetjes; eventjes naar de bioscoop of een hapje eten. Dat kan niet meer.

Nou ja...genoeg gezeverd. Nog een dagje bellen en dan is het weekend! En de takken van de gevonden kastanjeboomtak, lopen al uit!! (in een vaas hoor...buiten nog niet).


10 opmerkingen:

Frederique zei

Goed en knap van je om aan te geven dat je daar nu geen geld voor hebt.Maar is die vriendin niet op de hoogte van je situatie?
Ik heb groot respect voor je hoe je met alles omgaat. Ik wens je een fijn weekend met veel zon.
Geniet er van!

Anoniem zei

Niets om je voor te schamen. Je mag juist trots zijn op jezelf.

Anoniem zei

Weet je wat ik een beetje raar vind? Dat jouw vriendin blijkbaar niet begrijpt dat dit soort uitstapjes boven jouw budget gaan. Of weet zij niets van jouw (financiële) situatie? Ik zou als vriendin dan eerder zoiets voorstellen als een eind wandelen en dan ergens gaan koffiedrinken (of brood meenemen). Of naar een gratis museum gaan of iets dergelijks.
Jij hoeft je in ieder geval nergens voor te schamen. Waarom zou je?
hartelijke groet,
Liesbeth

LLMM zei

Goed dat je het gezegd hebt! En misschien zit een gezellig filmavondje op de bank er wel in?

Luz zei

Ik sluit mij bij de vorige reacties aan...
In mijn vriendinnenclubje kwam het ook regelmatig voor dat iemand (tijdelijk) niet mee kon om financiele redenen, wij zorgden er dan voor dat er voor haar betaald werd. Dat heeft niets met schaamte te maken, zulke dingen gebeuren nu eenmaal.
Ben benieuwd naar haar reactie op jouw eerlijkheid...

martine zei

Je zou ook nog kunnen voorstellen om gezellig samen te koken en een film van internet te bekijken

Ivy zei

Stel... jouw vriendin zou jouw kaartje betalen, kun jij dan iets voor haar terug doen?
Een vriendin van mij die jarenlang op bijstandsniveau leefde paste vaak op mijn huisdier en in vakanties ook op mijn huis. Hiervoor wilde ze niets hebben. Ik nam haar dan in ruil daarvoor dikwijls mee naar de film of theater. Zo hadden we er beiden baat bij.

Ineke zei

Ja, je tegenbod had kunnen zijn om haar uit te nodigen voor het eten bij je thuis en geen bios. Met een beetje fantasie is veel mogelijk.

LegeZakkenVrouw zei

Lijkt me ook moeilijk. Ik zou wel iets anders voorstellen. Zoals een etentje bij je thuis. Het gaat per slot van rekening om de gezelligheid, die jullie met elkaar hebben.

Pecunia zei

Lijkt me moeilijk. Alles wat bovenstaand geschreven wordt is waar. Maar toch,....het is moeilijk en (hoewel ik je niet ken) ben ik trots op je. Dat je het ziet, dat je het kunt én dat je ook de derde stap maakt door het te doen!