maandag 5 augustus 2024

Kustbewoner?

In een artikel in het AD las ik dat kustbewoners langer leven en niet alleen door hun actievere levensstijl, maar ook door alles wat daar door de zee in de lucht hangt. Dit effect schijnt nog kilometers van de kust af effect te hebben, wel tot 30 km van de kust.

Even nameten en ja hoor, ook ik zou dan hier positief effect van ondervinden. Geweldig toch!

Nu heb ik geheel geen actieve levensstijl (vind ik zelf). En een zeer klein sociaal leven en kring en dat verhoogt dan weer de kans op dementie. Sukkel, had je maar meer vrienden moeten maken. Is het straks ook nog mijn eigen schuld. De kwaal van deze tijd. Ziek worden of zijn is je eigen schuld.

Nu ben ik vrij onzichtbaar. Niet met herkenbare foto's op Feestboek (wat ook al bijna ten grave wordt gedragen, alleen Boomers zitten daar nog op lijkt het) en X doe ik niet aan, te agressief en Instagram is mijn plek de personificatie van een saaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaai leven. Oh ja, ik plaats daar ook nooit foto's van kinderen of kleinkinderen. Die vragen daar niet om en iets met privacy en zo. 

Een jaar geleden overleed mijn tante (ik heb er maar twee, dus toen nog maar eentje) plotseling en hoorden wij het pas de dag erna vanwege de nare omstandigheden. 

Die doemsdag waarop de helft van mijn broers en zussen bedachten dat het prima was om het dan toch over zaken die de toekomst van mijn moeder aangaan met mijn moeder te bespreken en dingen vast te leggen, terwijl mijn moeder er, door de shock en het verdriet over het verlies van haar enige en jongere zus, geheel niet bij was. 

Ondanks mijn en mijn broers verzoek dit op een andere gelegenheid te bespreken - jullie zien toch hoe verdrietig en in shock onze moeder nu is - toch de zaakjes af te handelen en af te tikken. Want er was maar een manier en dat was hun manier.

Had deze farizeeërs allemaal de tempel uit moeten smijten! 

Dat het stelletje een jaar later hun masterplan ook precies zo aan het uitrollen is, beschaamt me. Dat ik dit niet kan stoppen kennelijk en door je eigen familie zo genaaid kan worden.
Beschamend. 

Heb een kaarsje voor mijn tante gebrand. Mis het even met haar bellen en dan niets hoeven zeggen, ze ratelde altijd maar door en door. Even haar stem te horen met het licht Rotterdamse accent. Maar zij kende mijn moeder. Wist wat ze wel en niet zou willen, ook al was ze nogal verschillend (veel luchtiger) van mijn moeder. 








9 opmerkingen:

izerina zei

Eén tegen de rest van de familie,dan valt er niets te sturen

rkh zei

heb het zelfde beleeft met mijn familie. heb het laten lopen. ik heb mijn moeder tot het laatst op mijn manier geholpen en ondersteunt.na het afhandelen van de nalatenschap was het over en uit . heerlijk om mijn eigen leven te kunnen leiden.heb er geen spijt van en mis ze niet.

Luz zei

Ik vind niet dat als iemand een ziekte krijgt hij/zij/het zich aan zichzelf te danken heeft maar het is ontegenzeggelijk bewezen dat de zogenaamde welvaartsziekten ontstaan door een fout eet- en leefpatroon. En in veel gevallen zijn die wel degelijk omkeerbaar.

Ik plaats wel foto's van mijn (klein)kinderen op míjn Instagram account, ik ben trots op ze en vind het ook leuk om de (klein)kinderen van anderen te zien, zoals de mooie kleindochter van Helene.
Ik heb een afgesloten account en het overgrote deel van mijn weinige volgers ken ik, dus ik zie daar geen probleem in.
Als kind was ik fotomodel en stond regelmatig paginagroot in de landelijke dagbladen (Blue Band, Omo) of in tijdschriften als de Panorama of de Libelle, of op een billboard bij se kruidenier...ik moet zeggen dat ik dat heel ongemakkelijk vond om herkend te worden door bv. leerkrachten pf buren.
Maar ik denk niet dat mijn kinderen dat risico lopen met mijn foto's op Insta 😅


Willem zei

@Luz, fijn dat je de sociale media zo vertrouwd, maar het lijkt me niet geheel terecht. Tot eind 2014 zat ik ook op FB, maar heb dat account toen opgeheven. Desondanks hoorde ik een paar jaar geleden van mijn (vrijgezelle) achterbuurvrouw dat mijn profielfoto van FB circuleerde op een contactsite. Er hoorde zelfs een e-mailadre3s bij dat duidelijk niet van mij was.
Was wel een beetje kwaad, maar heb verder geen stappen ondernomen. De foto was al zeker 5 jaar oud toen ik hen gebruikte als profielfoto en als de betreffende persoon er een reactie op krijgen zou, zou hij meteen door de mand vallen lijkt me. Inmiddels ben ik 80 en het zal me mijn reet roesten, maar je kleinkinderen hebben nog een hele toekomst voor zich normaal gesproken en kunnen van dergelijke starpatsen nog genoeg hinder ondervinden.

Luz zei

Willem, vertrouwt is met een t

pourquoi pas ??? zei

Oh Cellie dan woon ik ook aan de kust en heel gezond zo onder de rook en herrie van Schiphol. Ik ruik de frisse lucht. ;-)

ps. Luz ik mis jou.

Jo zei

Misschien moet je eerst eens kritisch naar je eigen reactie kijken voordat je anderen aanspreekt op spelfouten. In je eigen reactie staan zeker vier typfouten!

Luz zei

Ik zie er maar twee 😁

Jo zei

Er staan zes fouten in, te weten:

1e alinea: "hij/zij/het zich aan zichzelf te danken heeft "
Na "zij" moet de schuine streep weg en "zich" moet er ook uit.
2e alinea: "Helene" moet zijn: Hélène".
4e alinea: "se kruidenier" moet zijn "de kruidenier"
en "leerkrachten pf buren" moet zijn "leerkrachten of buren".
5e alinea: de punt aan het eind van de zin ontbreekt.