vrijdag 30 augustus 2024

Water

 Wat doen veel mensen graag als ze op vakantie zijn? Ergens aan een water zitten (zee, meer, rivier, zwembad) en lekker lezen.

Precies dat gunde ik mijzelf. Met de fiets naar een plek aan het water hier in de buurt gegaan. Koffie en bibliotheekboek mee. 

Was wel een heel stuk afgesloten omdat dit weekend er een festival is, dus het halve bos is ontoegankelijk daardoor, maar gelukkig wist ik een plek met bankje. 

Helemaal alleen op dat stuk. Lag nog in de schaduw. Door de dauw was het gras nog zeiknat. Toch wist ik dat de zon al snel boven de bomen uit zou komen en ik in de zon zou zitten. 

Plek was fijn, boek idem dito, koffie uit eigen keuken, dus ook prima. Laat alles eens los en gun jezelf rust, ontspanning. Dat is altijd voor mij het beste bij water. Dus soms ga ik dan wel 4 x met het pontje bij het IJ op en neer. (Ook nog een keertje doen deze vakantie!) Lekker samengepakt met fietsen en scooters en niet te vergeten elektrische bakfietsen.
Of ga bij het Spaarne kijken naar de bootjes die daar varen. Kost ook bijna niks, behalve het bus tarief naar de stad dan.

Ik kom tot weinig opwindends vind ik zelf. Of dat nodig is - opwindends - is de vraag natuurlijk. Voor de vraag na de vakantie: Nog iets leuks gedaan? Kan ik toch moeilijk zeggen; Nee, niet echt. Ben gewoon een saaie muts, zoals jullie allemaal al vermoeden.

Raakte vandaag in gesprek met iemand die vroeg of je kon zwemmen in dat water. Ja, dat kan, zelf ook honderd jaar geleden gedaan. 

Dus in de ochtend maar direct boodschappen gedaan en dus al rond 10.00 uur op de mooie plek. Met boek en koffie. Echt even ontspanning gevoeld. En blij dat ik tenminste nog met een iemand sprak. Of nee, twee. Ook de kassière.

De dag erna aan het eind van de dag juist erheen gefietst. En boek kunnen uitlezen. Prachtig weer. Wat een fijne schrijver is die Otto de Kat toch. Denk dat die plek zo rustig was omdat mensen niet langs de omheining durven. Tsja...festival is nog niet begonnen hoor! 

In de ochtend las ik thuis in de tuin een boek van Sylvia Witteman. Klein huiselijk leed. Met allerlei columns. Ook heerlijk, maar dan vooral luchtig. Nog lang niet uit, maar dat hoeft ook helemaal nog niet. Bracht het ultradikke boek Totaal 3 weer terug naar de bibliotheek. Wel grappig, maar teveel. Veel te veel. Dus terug ermee. 









9 opmerkingen:

izerina zei

Het wordt bijna een verplichting om "iets leuks "te doen. Gewoon genieten raakt bijna vergeten.

Bertiebo zei

Wat is daar nou saai aan. Het is heerlijk om zoiets te kunnen doen.

Anoniem zei


Onzin.Hoe kom je daarbij. Iedereen kan en mag doen waar zij van geniet. En van wie zou dit niet mogen ? Laat jij je zo beinvloeden door de reclames in de media?

nicole orriens zei

Wat een heerlijk uitje beschrijf je! In een fijne omgeving, met natuur en rust om je heen. Wat goed dat je jezelf zo'n uitje gunt.

Lot zei

Vaak komen mensen meer vermoeid en gestressed terug van vakantie van alles wat zo nodig moest.
Dit genieten is zoveel fijner. En je hebt heerlijk afwisselend weer

Anoniem zei

Saai is heerlijk...geen verplichtingen, geen moeten van hot naar haar. Gewoon nu genieten van het niks hoeven...

Willem zei

Vakantie is de tijd dat heeeeel veel mag en kan en heeeeeel weinig moet. Gewoon vrijheid.
En waar je dat gevoel 'beleeft' is van ondergeschikt belang.

Mevrouw Niekje zei

Wat mijn betreft is 'saai' het nieuwe 'leuk' en lummelen een zeer nuttige vrijetijdsbesteding!

mrs H. te B. zei

Ik.sluit me aan bij mw Niekje! "Nog wat leuks gedaan?" Ja, heerlijk aan het water gezeten met goede koffie en een mooi boek! Mijn ideale vakantiebesteding!!