maandag 2 september 2024

Opschonen

Klusje voor in de vakantie (en goed voor het welbehagen): mailbox opschonen en terugbrengen tot behapbare grootte. Vooral de ongelezen mailtjes wegdoen of, wanneer al te oud, direct wegmieteren. 

Iedere dag een plukje met een streef-aantal. Weggooien, wegdoen; klaar ermee. 

Zie ook precies de periodes waarin het minder goed met me ging. Veel ongelezen mail. Allemaal onbelangrijk, dus kan direct weg. Hoef ik niet meer te lezen.

Ken mijzelf en zo gaat het ook; lees weer dingen van 20 jaar terug en zie het onveranderbare van bepaalde situaties in mijn familie. Toen al was mijn ene broer dominant en agressief naar iedereen die niet in zijn straatje praatte. Of deed.

Dus altijd naar mij; want ik ben geen meeloper. 

Best wel een eye-opener dat dit wat er nu speelt, niet nieuw is, maar er al jarenlang is. Mijn broer, die Bewindvoering aanvroeg voor mijn moeder, gedraagt zich al zijn hele leven net zo dominant als zijn vader en afkeurend naar zijn moeder. Hij slaat haar niet, maar mishandelt haar met zijn gedrag en gemene opmerkingen.

En hoe speel ik daarin mee? Ben ik in staat om me terug te trekken uit deze drama-driehoek?  Opkomen voor de zwakkere moeder, die in haar goede tijd ook geen drol hieraan deed. Alles overkwam haar maar. En ruzie....nooit geleerd hoe je dat effectief moet maken. Ruzie ging altijd gepaard met geweld, dus liever geen ruzie.

Of vind ik het wel lekker eigenlijk? Speel ik al te graag het slachtoffer. Wentel me in die rol? 

Tijd om ook dit gedrag op te schonen. Als ik daartoe nog in staat ben. Want nogal ingesleten gedrag denk ik zomaar.

Net zoals mijzelf niet goed genoeg voelen, van weinig werkelijke waarde vinden. En daarom gun ik mijzelf ook geen leuke dingen want, die moet ik eerst verdienen. Niet zomaar krijgen. Dat is alleen voor de leuke mensen en mooie mensen.  Niet voor iemand zoals ik. Goed genoeg is meer dan genoeg. Het allerbeste is voor alle anderen. 

Even overdrijvend hoe mijn hersens dingen vertalen he.

Dus een goede vertaler  in de arm nemen. En alle berichten op juistheid laten controleren, door bij alle aannames die in mijn hoofd opkomen direct te vragen: Is dat zo?? Is dat werkelijk zo?

Dagtaak!!!

Fijne zondag gehad. Waar ik zaterdag me nogal eenzaam voelde, kon ik zondag me overgeven aan het nu. Me meer losweken van wat er was en wat er komen gaat. 

Het is nu zomers, geniet van een ontbijtje in de tuin, werken in die tuin, maar ook in de tuin, onder de parasol, de F1 bekijken en genieten van de tactiek op het raceveld. En een heerlijk zomers drankje, met veel ijsblokjes erin voor het zomerse gevoel. Een detective kijken, gewoon een beetje nikserig. Maar helemaal prima. Want er hoeft ook niets! 

Genoot ook van de geur van barbecue her en der en op de achtergrond de muziek van een festival hier in de buurt. Fijn dat het weer goed is voor ze. Heb ook wel meegemaakt dat het noodweer was en mensen onderkoelt van de weg geplukt werden door hulpdiensten. Dan is dit toch stukken fijner. 

Wat is het al weer vroeg donker in de avond. De zomer lijkt aan zijn einde te komen, maar ik weet dat de maand September meestal nog heel mooi is. 

De scholen beginnen hier ook weer en daarmee het ´gewone´ leven. Zo lekker dat ik nog even niet hoef, gewoon leven!

Voor komende week 2 oppas afspraken staan. 











5 opmerkingen:

Anoniem zei

Ik heb nu vakantie en blijkbaar moet je dan ergens heen, want iedereen vraagt waar je heen gaat? Nou, ik ga naar de Zwolse Zuidkust. Waarheen? De Zwolse Zuidkust aka mijn achtertuintje. Ik gebruik mijn vakantie ook om wat achterstallige klusjes te doen, af en toe een dagje met mijn dochter op pad en verder voor lekker niets moeten en niets hoeven.En in mijn achtertuintje is het nu goed toeven, niet zo warm meer en omdat mijn buren weer aan het werk of naar school zijn is het lekker rustig.

Janny zei

Jij hebt meer moed en energie dan ik. Mijn email box is ook toe aan net zo'n opschoonbeurt. Wat goed dat jij die klus aangepakt hebt!
Ik hoop dat het ook echt lucht geeft aan jou, dat het energie geeft en bevestigt dat jij een mooi en bekwaam mens bent met een groot hart om liefde en warmte te geven. En als er mensen zijn die daar anders over denken, dan zijn daar de Recycle Bin en de folder met verwijderde emails.
Geniet verder van je vakantie en van tijd met je kleinkinderen.

izerina zei

Wonderlijk,dat e-mail opschonen zulke goed inzichten kunnen geven.

Susan zei

Ik heb onlangs een meditatie gevonden van Robert Bridgeman: 'ware ik meditatie': loslaten en herontdekken van onze essentie
Ik voelde me erg lekker daarna. Misschien heb je er iets aan

Anoniem zei

Ik zou werkelijk niet weten wat je moest veranderen. Het is menselijk en humaan om te blijven willen dat je moeder beter behandeld wordt door zichzelf en haar omgeving, het is je moeder!
Je gaat goed met jezelf om, ik lees hier altijd van goede zelfzorg en van een kritische zelfblik, volgens mij balanceer je prima in het midden.
Uiteraard gaat die rechtzaak je niet in de kouwe kleren zitten. het zou raar zijn als dat wel zo was, met jouw gevoel voor rechtvaardigheid en juiste verhoudingen. Zoals rouw de prijs is van hechting, is de inspanning en spanning rondom deze zaak de prijs die hangt aan jouw (hoge) waarden. Jij vindt de inhoud de strijd waard en dat is prachtig aan jou! Tegelijk zorg jij dat jij in balans blijft want als de prijs van de rechtzaak een offer gaat worden, ga jij heus weer opnieuw overwegen wat het jou mag kosten. Tuurlijk is de appel nu zuur en bitter, ik bid van harte mee dat dit een rechtvaardig resultaat gaat opleveren. Hanna