woensdag 8 oktober 2014

Catwatch

Gisteren nam ik de documentaire Catwatch 2014 op de BBC op. Waarin men huiskatten observeert en je allerlei nieuwe weetjes leert over je huiskat. Er volgen nog 2 delen, vanavond ook weer.

Al heb ik geen kat - wel ooit eentje gehad toen ik op kamers woonde - toch vond ik het heel interessant.

Dat een kat voornamelijk in grijstinten ziet en dat hij juist extra goed in het donker kan zien. Dus ideaal om te jagen als het schemerig wordt. Ze lieten zien wat een kat ziet, hoe hij zich concentreert op die vlieg of mot. Ik wist niet dat een kat ook snorharen aan zijn poten heeft. En dat die op zijn kop net zo breed zijn als zijn lijf, zodat hij precies weet waar hij wel of niet doorheen past.

Dat de kat zorgvuldig zijn omgeving ontdekt. Kijkt waar hij zich kan verstoppen, waar hij wat te eten kan krijgen, een lekker hoog plekje waarvanaf hij de buurt kan ontdekken en zich veilig waant.

En wat het verschil is tussen katten op het platteland en die in de stad. De katten hadden een Catcam om en zo konden ze filmen wat ze en wanneer ze dingen deden. Je zag de beelden vanuit het standpunt van de kat. Zo grappig en ook leerzaam.


Ik zou bijna een kat nemen. Toch doe ik dat niet, aangezien mijn beide kinderen enorm allergisch zijn voor kattenharen. En een naaktkat vind ik te eng. Wel komen hier elke dag buurtkatten in mijn tuin relaxen en van het kattengroen knabbelen. Of uit mijn vijver drinken. Of gewoon op mijn loungebed dommelen in de zon. Mag allemaal. Zolang ze maar in de tuin van de buren poepen.




2 opmerkingen:

Spaarmoeder! zei

Ik vond het zo grappig dat de mensen die een kat hadden en dachten dat het beest hele dagen niets deed, juist de kat hadden die het verst van huis verwijderd was en een groot gebied bestreek.

Nietzomaarzooo zei

Ja, grappig. Omdat de kat nu het huis met een peuter moest delen. Hij zocht zijn rust elders.