maandag 17 december 2018

Minder minder minder paniek

Slecht idee om als "slik direct een kikker in de ochtend" mijn specificatie van de WW te openen. Maar ja, beter maar meteen doen, dan is dat ook weer klaar.

Kreeg direct het gevoel dat ik die Blonde was die riep; Minder minder minder! En dat was ook zo, het was alweer minder minder minder, maar ik sprak mijzelf ernstig toe en droeg mezelf op om na te rekenen wat het precies was.

Ten eerste krijg je bij de WW-uitkering pas achteraf de vakantietoeslag betaald, waarvoor ze 8% van je uitkering inhouden. Die krijg je in mei of aan het einde van de uitkering betaald als gespaarde sigaar uit eigen doos.

Ten tweede betrof het de maand november en daarin had ik de eerste weken nog ziektewet uitkering gehad. Maar omdat ik op wonderbaarlijke wijze genezen was, val ik de rest van de maand onder de WW. Het was dus geen maand-uitkering, alhoewel het daar zo wel stond gespecificeerd (nogal slordig he), maar 'slechts 2 weken. En mijn schrik dat ik een hele maand van minder dan € 400,-- moest rondkomen klopt dus niet.

Nou ja...het klopt wel natuurlijk, want de ziektewet wordt per week betaald, achteraf en de WW wordt per 4 weken betaald, achteraf en nieuw (voor mij dan) is dat je aan het einde van de maand, dus niet na die 4 weken,  je inkomstenspecificatie moet indienen, ook al heb je niets verdiend. Doe je dat niet op tijd, dan krijg je je uitkering ook later. De uitkering over een hele maand (of eigenlijk vier weken) komt ergens in januari. Helaas net als alle grote rekeningen betaald moeten zijn. Adem in...en heeee...ook weer uitademen he! (Keek gisteren op de Belg een documentaire over een diepzeeduiker, die zonder zuurstof meer dan 100 meter diep duikt).

Het zijn dus allemaal korte perioden die je moet overbruggen als die op andere momenten worden uitgekeerd dan je gewend bent. En waar je rekeningen uiteraard niet op aangepast kunnen worden, want die komen op een vast moment per maand.

Het is dus weer een kwestie van met de grote schuifpuzzel schuiven. En blij zijn DAT ik nog kan schuiven, al wordt de ruimte om te schuiven steeds kleiner. En moet ik mijn paniek in bedwang houden door nog steeds naar de bedragen onder de streep te kijken. En niet aan impulsen gehoor geven. Omdat ik dat waard ben...of om frustraties weg te poetsen. Dit is wat het is, hier moet u het mee doen.


Foto van Pixabay


Geen schulden, alles betaald, dak boven mijn hoofd en brood met pindakaas (en lekkere komkommer) op de plank. Genoeg kleren om elke dag een ander setje te kunnen maken als ik zou willen. Dus ga genieten van dat kopje koffie, waar je ook nog geld voor hebt om te kopen en ga de dingen doe die je blij maken. Sluit dit af. Werkje gedaan. Klaar.

Het kan allemaal nog veel erger. Kijk bij eens bij Annemiek; of klik hier: Kerstactie Annemiek


7 opmerkingen:

Happy Earl Grey zei

Er is nog brood op de plank, zegt een oud gezegde. Maar je wordt er wel moedeloos van, fijn dat je nog steeds positief bent. Sterkte en toch fijne feestdagen gewenst.

Anoniem zei

Bizar, maar of je nu ziektewet of ww krijgt, je mag niet onder het sociaal minimum komen, ofwel dan heb je recht op die toeslag die aanvult tot sociaal minimum. Dan moet je wel de regelgeving induiken want ze vertellen je dat natuurlijk niet.
https://www.uwv.nl/particulieren/overige-onderwerpen/toeslag-van-uwv/detail/hoe-vraag-ik-toeslag-aan
Lukt dat allemaal niet bij UWV dan kan je (bijzondere) bijstand aanvragen.
En wat gun ik je graag een Annemiek in de buurt,met een broodlijn,en een tas vol lekkers met kerst.

Anoniem zei

Ja, er zijn mogelijkheden oa via de bijstand. Besteed er eens een uurtje aan om alles te checken. Soms ook goedkopere ziekteverzekering via gemernte etc.

Anoniem zei

Sterkte.

Nietzomaarzooo zei

Heb de toeslag aangevraagd en gekregen, want anders onder bijstandsniveau. Dat was ook al zo bij de ziektewet.
Lief dat gunnen van een tas met lekkers, maar daar zit ik (en mijn diabetes)niet echt om te springen. Doneer maar aan de actie van Annemiek hoor!

Unknown zei

Ik zou ook zeker bij de gemeente informeren naar regelingen voor korting op de gemeentelijke belastingen en heffingen.

Judy zei

Ik heb jarenlang met de bijstand te maken gehad, en het klopt: er zijn allemaal regelingen. Waar je allemaal zelf achterheen moet, en ze willen ALLES van je weten. Daar word je ook niet echt vrolijk van, maar ja, als het moet, dan moet het.