vrijdag 20 maart 2020

Luisa Casati

Las vorig weekend een artikel in het Parool over de opdracht van Jan Taminiau voor De Nationale Opera.

Opera over Luisa Casati. Die helaas niet uitgevoerd kan worden momenteel vanwege de Corona-maatregelen.

Prachtig hoe Taminiau praat over zijn vak. Heb grote bewondering voor zijn vakmanschap, maar ook zijn oprechte passie daarvoor. Maar Casati dus.

Die naam kende ik. Ging ik even in mijn geheugenbank te raadde waarvan ook alweer. De omschrijving in dat artikel. En hoe ze eruit zag.

Aha, Bingo!

Een tijd terug een tentoonstelling het Rijksmuseum - High Society - en daar hing een schilderij van deze dame:

luisa

Indrukwekkende dame, met haar felle ogen en dramatische outfit. Dat maakt het lezen over haar en haar leven en over die opera nog interessanter.

Hoop dat er snel gelegenheid is om deze opera toch op te voeren. Omdat er zoveel liefde in is gestopt.

PS: Heel erg blij met Haiku inzendingen. Er mogen er nog wel meer volgen. Kom maar door! Publiceer ze uiteraard met jullie naam erbij.




3 opmerkingen:

nicole orriens zei

Wat een prachtige dame is dat zeg. Ze heeft een dramatische uitstraling vind ik.

Bertiebo zei

Nou, mijn 'geheugenbank' liet me jammerlijk in de steek. Want ik heb het artikel ook gelezen en die tentoonstelling bezocht. Ik heb er zelfs over geblogd, toen. https://bertiebo.blogspot.com/2018/03/high-society.html Maar nu weet ik het weer

Marlou zei

Ha Cellie,

lijkt me echt prachtig...
Ik hoop, dat de opera alsnog ooit een keer uitgevoerd mag worden.
Met zoveel werk erin... en elk steekje met liefde

Hier nog een haikoot:

Hij vindt zijn stoel zo mooi
dat hij er niet in gaat zitten
maar er tegenover

Groetjes en blijf gezond!
Marlou

.