donderdag 9 maart 2023

Aanzuigende werking social media

Voor je het weet, klik je een keer een filmpje aan van te flauwe peuters en daarna krijg je voortdurend van dat soort filmpjes te zien. Of kattenfilmpjes. Het regent kattenfilmpjes online. Of inpakfilmpjes. 

Uiteraard is dan het algoritme aan het werk en als jij naïef denkt dat dit 'op je pad' komt, nee hoor, dit is gewoon een marketingtool. Verdienmodelletje. En graag volgen die club want hoe meer volgers, hoe meer verdiensten. Of hoe groter het ego van die club. Of persoon. Of zielsverwanten. Of wakkere burgers.

Algoritmen berekenen waar je meer en langer van gaat kijken en daar krijg je dan ook meer van. Kijk naar het succes van Tiktok. Zeer goed algoritme en dus een enorm succes. Je krijgt dingen te zien waar je je over druk maakt, meer en meer en meer en dat is de reden dat veel mensen in hun eigen realiteit vastzitten. Want zoveel volgers heeft deze heer/dame...dat moet wel waar zijn.

In de bus zie ik vaak een dame op haar telefoon naar dingen over eten kijken op Instagram vroeg in de ochtend. Hoe maak je een cake, hoe maak je brooddeeg, hoe bak je een ei, hoe kluts je beslag, waarmee kluts je beslag, zo kan je ook klutsen, hoe maak je je oven schoon, wat kan je ook maken in de oven en leuke ovenhandschoenen en ...Onderhand moet ze alles toch wel weten en hebben gezien? Maar het heeft een aanzuigende verslavende werking. Meer, meer, meer van hetzelfde of een kleine variant daarop. 

Je valt als Alice in het konijnenhol en valt en valt en valt, tot je door hebt wat er aan de hand is. En dan moet je om kleiner te worden eerst nog een geheim drankje drinken.




Hetzelfde met je zoekmachine. Die geeft ook data door aan derden. En krijg je daardoor weer opeens dingen te zien die kennelijk je interesse hebben. Slechts een keer aangeklikt. Magisch. Dit moest zo zijn of nog erger; zie je wel! En je valt dieper en dieper in het konijnenhol.

Of iets als zoekopdracht aan Siri aangegeven. Of google.



Gebruik dan ook zelf al heel lang een zoekmachine die geen gegevens deelt. En een leuke reclame banner. Op mijn telefoon nog niet en juist daar is het gekmakend wat je allemaal aangeboden krijgt als zijnde in je interesse-sfeer. Rot toch op!

Dus ook daar maar een andere zoekmachine opzetten & banner. 







4 opmerkingen:

izerina zei

Wat worden we gepiepeld

Siebrie zei

Ik vraag me wel eens af onder welk algoritme ik val in youtube; ik krijg reclame van het Vlaams Belang, en filmpjes van de gebeden in Mekka. Compleet tegenovergestelde algoritmes, en ik val in geen van beide categorieën!

Bertiebo zei

Ja je hebt absoluut gelijk. Maar ik heb wel eens een andere zoekmachine geprobeerd en dat werkte voor mij niet

Sylvia zei

Ik ben lang geleden al gestopt me te ergeren aan deze voorbeelden. Het wordt toch alleen maar erger en opdringeriger. Het enige dat helpt: niet meer online komen. En dat gaat me te ver ;)