donderdag 8 februari 2018

Groeten uit 1973

Had gisteren behoefte aan 'niks' of even verstand op nul dus met plezier gekeken naar het programma groeten uit xx en dit keer 1973.

Leuk programma, met wel wat stylingfoutjes, maar dat is mijn kritische mode-blik. Getoupeerd haar was er niet echt in 1973. En die oorbellen ook fout. En maillots moest ik echt nog wel dragen ook al was ik 12. Gewoon totdat ze te klein waren geworden. Niks met mode te maken. Zuinigheid wel.

Het jaar waar ik naar de brugklas ging na de zomervakantie. Van mijn vertrouwde lagere school, waar je iedereen kende en ook mijn broer zat,  naar dat Grote gebouw, met al die volwassenen (de oudste leerlingen, maar in mijn ogen zo oud).

Waar ik me zorgen over maakte: ik had geen spijkerbroek. Van Lois. Of hippe schoenen. En mijn kleren waren meestal krijgertjes van nichtjes, dus niet echt up to date. En oh wat erg; ik had sinds kort ook een bril. Stom!!! (Allemaal in dat puberbrein gedacht he...).

Maar door in de Margriet van mijn moeder te lezen wist ik wel wat in de mode was. En in de Tina. En scheurde de pagina uit de Margriet waarin een tiener verlost werd van haar baby-vet. Van lelijk eendje naar Prachtige Zwaan. Met een dieet. Dat wilde ik uiteraard ook nog even snel voordat ik de brugklas begon. Slank en zonder bril uiteraard veel mooier. Vergat ik dat ik rond mijn tiende al een volwassen figuur had en veel van mijn klasgenoten nog kinderlijk waren qua lichaam. Ik was de langste van de zesde klas bijna. Wist ik veel dat iedereen me later zou inhalen, want toen pas een groeispurt.

Afbeeldingsresultaat voor margriet 1973Gerelateerde afbeelding

Had een vriendin op de lagere school die me vertelde dat jongens toch al geen interesse in me hadden zonder bril en nu dat ik dan een bril had kon ik het helemaal wel vergeten. Met zulke vriendinnen heb je geen vijanden meer nodig toch! (Net even teruggelezen in mijn dagboek uit die tijd). Mijn moeder zei toen tegen me dat zij er ook niet zo leuk uitzag, dus waarom nou juist zij dat commentaar had.

De boodschap was duidelijk. Ook mijn moeder vond me niet echt een beauty. Stelde me niet gerust. Of zei iets opbouwends. En ik moest me maar schikken in het lot van lelijke dikke meisjes. Met bril ook nog. Zo leuk om te zien dat anno nu een bril een echt mode-accessoire is geworden. Ik speel er ook mee in de vorm van leesbrillen. In de kleur van mijn kleding.

Toch 'hield' ik die vriendin nog tot ver in de Brugklas. Kennelijk kon ik toen ook al slecht kappen met mensen die niet het beste met me voor hebben. Of erger.

Grappig dat Rob de IJs (ik kan de beste man nu niet anders meer noemen!) ook nog voorbij kwam uit Kunt u mij de weg naar Hamelen vertellen, meneer.



Gerelateerde afbeelding


En Rutger Hauer, waarover ik in mijn dagboek schreef dat hij in een sexfilm speelde. Turks Fruit. Wist ik veel. Ik kreeg al rode wangen toen we met de Brugklas met de biologieleraar naar die film van Bert Haanstra moesten. En er 3 seconden naakte mensen te zien waren. Die 'het' deden.

Ook maakte ik in 1973 een spijkerrok van (kennelijk had ik toch een spijkerbroek!!) een oude spijkerbroek las ik. Toen was ik net 13 en was al kleding aan het ontwerpen en maken. En ontdekte Angie van de Rolling Stones. Als schuifelnummer op schoolfeesten.

Ik ga zo maar eens wat comedy kijken op Netflix, alhoewel ik meer behoefte heb aan zachtheid of verdoving. Of een mega borrel. Allebei niet voorhanden. En die borrel doe ik niet. Ben net terug van rondje lopen en ben er wel tevreden over dat ik alle 'ja maar voor die ene keer mag ik toch wel....en vul maar in wat verdoofd en lekker is en me over 2 maanden weer met slechte rapportcijfers brengt bij de Praktijkbegeleidster Diabetes', links heb laten liggen. Al lonkt het met alle verlonkingen.

Nee!



Foto van Pixabay

Morgen, net als vandaag, maar alweer mijn gemeente stalken. Want nog steeds geen brief noch email ontvangen. Of digitaal via Mijn Overheid.

Hebben jullie ook gekeken en herkende je dingen uit die tijd?






8 opmerkingen:

Anoniem zei

Ik ben net zo oud als jij,dus ik herken alles.
Ook Lois spijkerbroek haha

Anoniem zei

Ik heb niet gekeken, maar herken wel dingen uit jouw verhaal. In 1973 was ik al 18 en haalde mijn rijbewijs, mijn verkering raakte uit in juni en weer aan in november en ik slaagde voor de havo. Mode was nooit belangrijk voor mij. Mijn moeder maakte veel zelf en ik trok dat braaf aan.

Anoniem zei

Ja, ik heb ook gekeken en ik vind de afleveringen uit begin jaren zeventig het leukst. In 1973 was ik zes jaar oud. Niet echt bezig met mode, al had ik een gruwelijke hekel aan maillots. Ik nam me voor mijn latere evt dochters geen maillots aan te doen. Dat is uitgekomen, ik heb alleen zoons gekregen :-) Ik heb trouwens nooit leggings gedragen en ook panties vind ik vreselijk.
Ik vind het in de serie zo leuk om te zien hoe de huizen ingericht zijn en kan dan terug verlangen naar mijn kindertijd. Manlief keek gisteravond mee en hij is drie jaar ouder en heeft oudere broers en zussen. Die zat net zo te genieten als ik. En al helemaal van de muziek. Hij herkende wat ik zei over de inrichting. Aan de ene kant niet echt mooi, maar je wordt er blij van van al die kleurtjes. Toevallig hebben wij ook nest veel donkerbruin en ook nog groen. Ik ga op zoek naar oranje ;-)
VeggieMo

Anoniem zei

En door deze serie ben ik echt minder online. De rust van die tijd, echt heerlijk.

Zuinigeman.nl zei

Vind het een leuk programma ik herriner mij wel veel en zie ook spullen staan die ik nu nog bij de ouderen zie inhun appartement.

Anoniem zei

Ja,vooral de muziek is vertrouwd. Ik was 15 in 1973. Ik word altijd heel blij als ik muziek uit die tijd hoor. Heerlijk!

klaproos zei

vervelene kinderen zijn er altijd, en vooral in je pubertijd kom j e ze tegen.... maai koodnes. "schieten "kon je ze wel,
ik heb het programma niet gezien, maarrrrrrr ik ben van 57 ik weet precies waar je het over hebt :-)

Jeanneke zei

Ik heb en kijk geen tv, zie dus niets, maar herken alles! Vooral Angie... Een van de twee absolute toppers aller tijden voor mij.
In 1973 was ik 18. Hoe jong toch, en zo groen nog...