maandag 5 februari 2018

Poets 'm erin

Maandag is vrijwel altijd een prettige dag. Omdat het mijn rondje Bless the House dag is en ik het daadwerkelijk prettig vind om mijn huis schoon en opgeruimd(er) te houden.

Deze maand is het ontrommelmaand; iedere dag een kwartiertje besteden aan dingen opruimen (=wegdoen/weggeven/weggooien) en daardoor meer ruimte in je leven te maken. Waarom zo lang vasthouden aan dingen die je in feite maar 1 x gebruikt en daarna niet meer.

Verder vanochtend een beetje duf opgestaan, maar ik dacht tegelijkertijd dat dat geen bal uitmaakt. Ik ben wakker geworden en alles doet het nog. Bed afgehaald, alles in de wasmachine (nou ja..niet het onderlaken, want ik hou van wit bij wit en bonte kleuren ook bij elkaar; de PVV-wasmethode zeg maar). Oh ja en lekker mijn haar gewassen.

Zo heerlijk dat mijn wasmachine draait en ik gisterenavond alvast alle prullenbakken leegde en de vuilnis in de klikko deed. Die staat al aan de stoeprand. Wat een luxe dat je vuilnis opgehaald wordt.

Verder was een opdracht van de Flylady voor vandaag om de pitten van mijn fornuis eens lekker te schrobben en het fornuis zelf ook. Niet zo hard dat je de nummertjes eraf schrobt, maar ga er maar eens lekker een kwartiertje tegenaan. Bijna therapeutisch schoonmaken! Dus sopje gemaakt en alle losse spul daarin gedonderd en zo direct even een kwartiertje poetsen.

En straks ook nog even mijn Stippensjaal, die af is, een beetje persen. Niet teveel, want geen echte wol maar van de Zeeman, maar ach...het breien zelf is zo heerlijk rustgevend. Op de bank zitten en dan toch iets doen haha!

Dan zal de was ook wel klaar zijn, dus die kan opgehangen worden. Gewoon aan rekjes, al jarenlang geen droger meer. Nu scheelt het dat ik geen kinderen meer thuis heb wonen die veel meer kleding hebben en veel meer willen varieren in kleding en nog sporten ook, dus mijn wasjes zijn veel minder frequent dan toen. En mijn eisen aan kleding ook. Als het maar schoon en heel is. En lekker ruikt.

Was is klaar en opgehangen; altijd mijn dekbedhoes binnenste buiten, want zo leg ik hem ook op mijn bed met de wrap-methode. Dus waarom 2 x omdraaien als het niet nodig is.

En als het weer kan, dan hang ik mijn was lekker buiten. Behalve mijn onderbroeken. Hahaha...echt! Niemand hoeft te weten wat voor tenten ik om mijn riante kont trek. Die hang ik dus altijd binnen aan een rekje. Altijd. Zo heeft iedereen wel een raar ding. Tsja...ik heb meerdere rare dingen, maar goed..daar word ik voor behandeld door Dr. Rossi.

Afbeeldingsresultaat voor dr rossi

Kan iemand zich nog voorstellen dat je begin jaren 70 van je moeder een gordeltje kreeg, met een soort van luier van (bad)stof met 2 knoopsgaten aan ieder eind en daar moest je dan maar je menstruatie mee doorkomen. Doorlekken? Tsja....En die doeken in een emmertje gooien zodat de badkamer altijd naar ijzer rook. Naar het bloed uit die lappen. En die hingen dan ook aan de waslijn. Pas na een aantal jaren kwamen de weggooibare maandverbanden op de markt en het pak lag altijd helemaal achterin de linnenkast verstopt, want stel dat iemand zag dat je een vrouw was die ongesteld is.

Toen mijn dochter ongesteld werd heb ik haar gevraagd wat ze wilde gebruiken (ze wist al langer dat ik tampons gebruikte) en wat er voor opties waren en dat ze zich kon verschonen, wanneer ze wilde.
Toen ze na een paar keer zei dat ze eigenlijk liever tampons wilde gebruiken, maar niet zo goed wist hoe, heb ik haar laten oefenen en aangegeven hoe ze kon voelen dat ze goed zaten. Spiegeltje erbij en hopsa. Geen schaamte of wat dan ook, maar gewoon; je bent een vrouw en dit is je lijf. Zorg er goed voor. Ik heb mijn eigen moeder nog nooit bloot gezien. Nooit.

Alles wat ook maar iets met je lichaam te maken had/heeft was schaamtevol. Dan valt het nog mee dat ik met de douchedeur open kon badderen en naar mijn kinderen toe geen valse schaamte had. En zij ook niet.

Enfin; lekker van de hak op de tak. Zo'n beetje hoe mijn eigen Dr. Rossi haar therapie doet. Ik gedij daar toch minder op dan ik dacht, merk ik nu en word er wat ongedurig van.

Vanmiddag weer en dan ben ik nu al mezelf moed aan het inpraten dat ik op de fiets moet. Al 3 weken niet meer gefietst. Het fietsen gaat wel, maar op- en afstappen en dan denken dat ik onderweg misschien opeens moet stoppen en ik dan op de grond flikker en ik nooit meer op kan staan. Ontzettend voor lul lig, iedereen zal zeggen: Ja, maar als je zoooooo dik bent, dan moet je ook niet meer gaan fietsen. Wat een domme fiets heb je dan ook. Dom dik sloom wijf. Dat is wat die fiets me laat voelen. Oh fuck.

Jajajajajajaja....ik weet het; onzinnige angsten. En toch heb ik ze.  Naast nog wat meer issue's maar goed; laat ik maar eens wat fornuisspullen gaan poetsen. Da's zichtbaar resultaat.



















15 opmerkingen:

Iris Papilio zei

Geen schaamte bij ons thuis.. hoewel ik mijn vader hooguit in zijn onderbroek zag hoor..
Mijn moeder was makkelijk. Dus ik was dat ook naar mijn kinderen toe. Hoop dat je gewoon op je fiets stapt. Succes vanmiddag..

Lot zei

Je kan je breiwerk ook "blokken" ipv licht persen. BV op een grote handdoek met spelden aan de randen vastzetten en licht bevochtigen met plantenspuit.

Nietzomaarzooo zei

Dank je!

Nietzomaarzooo zei

Goed idee; ga ik zo eens even doen.

Anoniem zei

Het valt mij op dat er juist nu weer vrouwen zijn die uitwasbaar maandverband "geweldig" fijn vinden! Volgens mij ben je dan niet goed snik, maar iedereen moet natuurlijk doen wat zij haar goed dunkt.

Anoniem zei

Wij groeiden ook heel vrij op en onze kinderen idem. Bij Robbert thuis was alles taboe en stiekem. Heel triest.

klaproos zei

:-) dokter Rossi zou het druk hebben denk ik :-) whahahahaha heerlijk zo'n dag, ik zou willen dat ik kon opruimen:-)

na mijn dood wordt pas écht goed zichtbaar hóe bewaarderig ik ben :-)

Petr@ zei

Ik hang ons ondergoed ook niet buiten haha, maar dat komt omdat ik waslijnen achter de schuur heb, onder een afdak, waar de buren ook langs lopen, dus .....
Goed bezig met Fly lady, ik heb er ook eens naar gekeken maar het is in het Engels, dus dat vond ik lastig.

Anoniem zei

Jaja, t is wat

Nietzomaarzooo zei

Dat zou voor mij ook terug naar af zijn. Ik zie ook geen enkele vent met een handboormachine gaten boren in beton.

Nietzomaarzooo zei

Goed dat jullie het samen anders deden.

Nietzomaarzooo zei

Wie wat bewaart, heeft wat!

Nietzomaarzooo zei

Ach, gewoon een schoonmaak/huishoudsysteem doen wat bij je past.
Blij dat ik niet de enige ben met een onderbroeken-buiten-tic

Janne zei

Bij ons (klein dorp in Midden Drenthe) kon je in de tweede helft van de jaren vijftig (vorige eeuw) al wegwerpmaandverband kopen! Het werd wel keurig in bruin pakpapier ingepakt! Buurmeisje (turnster) gebruikte in die tijd al tampons (die met de inbrenghuls).
Mijn ene dochter gebruikt tampons, de andere een menstruatiecup.
Ik hang mijn eigen onderbroeken (tailleslips, maat L) en die van mijn partner (boxers maat M) echt wel buiten als het mooi weer is. Wie er naar kijken wil gaat zijn/haar gang zolang ze dat met hun ogen doen!

mirjam kakelbont zei

Onze wasautomaat staat op zolder en daar hang ik ook de was op. Lekker privé (-: