donderdag 1 februari 2018

Luizenmoeder-back in time

De eerste keer dat ik met hoofdluizen in aanraking kwam toen was ik een jaar of 18.Iedereen thuis had ineens ontzettende jeuk op zijn hoofd - vooral achter je oren herinner ik me - en pas toen viel het kwartje. Niet bij mijn moeder, maar bij een geadopteerd broertje. Die herinnerde zich dit uit zijn kinderhuis-tijd.

Daar werd iedereen, jongen of meisje, gewoon kaalgeschoren, dan hadden de luizen niks om zich aan vast te klampen. Goedkope maar effectieve oplossing.

En hij keek achter de oren van een zus en prikte er zo een volgezogen hoofdluis uit. Ieeeeew!!! Herinner me nog hoe hij 'm liet knappen tussen zijn nagels. Ook iets wat hij van vroeger kende.

Maar de hoofdluis hadden ze op de lagere school opgelopen. Veertig jaar terug zo'n beetje. Toen al waren er dus hoofdluisplagen.

Dus naar de apotheek en daar werd ontzettende vieze stinkende shampoo gekocht - het hele huis en jezelf rook dagen naar kattenpis en iedereen in het gezin moest een behandeling ondergaan. En daarna kammen met een speciaal aangeschaft luizenkammetje, boven een krant, dan vielen de dode luizen er zo op. En diegenen die nog leefden die popte je lek.  Lekker als je lang haar hebt dat kammen.

Nu ik dit zo typ, krijg ik alsnog jeuk...herinneringsjeuk kennelijk! Gatver...want vond en vind ik hoofdluizen smerig!! Beestjes op je hoofd. Brrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr... Dat zijn wij niet gewend.

Dat 40 jaar later er nog steeds hoofdluizen rondwaren en vooral nog steeds op basisscholen verbaast me eigenlijk. Die beestjes zijn niet klein te krijgen kennelijk. Waar schaamluis vrijwel uitgestorven is, want geen schaamhaar meer om zich aan vast te klampen, de kale doos is al een tijdje in de mode, is hoofdluis rijk aanwezig.

Afbeeldingsresultaat voor luis

Wel zijn de inzichten in hoe je hoofdluisbesmetting kan voorkomen veranderd. Veel kammen schijnt goed te zijn. En al te schoon haar is ook niet goed.

Toen mijn kinderen jong waren waren er ook wel hoofluismeldingen, maar heel blij dat dit niet te vaak was, want ga maar eens lekker krulhaar kammen met zo'n fijn luizenkammetje. Een gewone kam komt er al niet doorheen. Als ik al naar het haar van mijn dochter keek, schoten de klitten er al in.

Toen ze met hun vader naar zijn thuisland gingen, ging er standaard een flesje anti-luizen shampoo mee, want ik herinnerde me dat ik daar de hoofdluis vrolijk naar me zag zwaaien, zo groot waren ze en zo aanwezig ook.

Als ik op fora lees dat kinderen uit de klas worden gestuurd bij hoofdluis, dan frons ik toch wel mijn voorhoofd. Alsof je lepra hebt. Die luizen zijn allang lekker naar alle hoofdjes overgesprongenlopen. Die hebben in die ruim 40 jaar zoveel ervaring opgedaan, daar kan geen Luizenmoederbrigade tegenop!

Ja, of we moeten alle basisschoolleerlingen ook standaard kaalscheren. Lijkt me niet. Nogal koud in de winter.

Zolang er hoofdhaar is, zal er ook wel hoofdluis zijn, vooral waar er veel hoofdjes bij elkaar zitten. Ik vraag me af: is er op kantoor nooit een hoofdluisbesmetting?








6 opmerkingen:

Liesbethblogt zei

Ieuw is ook het eerste wat ik denk. Maar ze zitten alleen op schoon haar en ze springen niet. Door die stomme telefoons zitten kinderen vaak dicht bij elkaar en dan lopen ze gewoon over.

mirjam kakelbont zei

Eigenlijk is het hebben van luizen een compliment want ze zitten alleen op schoon haar. Mijn dochter is schadeloos door de basisschool gegaan en kreeg prompt in de brugklas luizen. Schaamluis, vond ik het, haha.

Anoniem zei

Toen ons kwartet klein was, plaagde de luizen hun schoolklassen. We hebben dus heel wat moeten wassen en kammen. Vooral die volle kapstokjes met mutsen en dassen dicht op elkaar zijn een waar paradijs voor luizen.

Iris Papilio zei

Ik heb er nog nooit mee te maken gehad en mijn kinderen ook niet. Ik heb er dus nog nooit een gezien..
Mijn kleindochters wel hoorde ik laatst toen ik bij mijn zoon was..
Akelige beestjes brrrr

Anoniem zei

Volgens internet zouden mijn dochters het niet kunnen krijgen vanwege hun mix-haar, maar na de eerste maand op de kleuterschool had mijn oudste ineens een hoofd vol! Ik was hoogzwanger, voltijd aan het werk en we zaten midden in een verhuizing en renovatie, dus ik had het niet zo snel door. Met antiluizenshampoo gingen ze gelukkig weg, want luizenkammen gaat niet met dat haar. Daarna hebben we er gelukkig nooit meer last van gehad. Ze is nu 9, en er zijn meisjes in haar klas die het elke maand hebben, die zelfs de hele zomer door luizen hebben gehad. Die moeders zijn wanhopig: elke dag die lange haren luizenkammen, en nòg blijven ze terugkomen.

Siebrie

Nicole Orriëns zei

Van wat ik er van begrijp komt hoofdluis vooral voor op basisscholen.

Huisvlijt