vrijdag 2 februari 2018

Vandaag warme truiendag

En het is aan te raden de kachel vandaag een graadje lager te zetten dan je gewend ben en dan een warme trui aan te doen - als je meedoet met Warme Truiendag. Brrrrr...14 graden da's niet veel en laat het nou net wat frisser zijn de laatste dagen. Nee...voorlopig staat hij op 15 graden. Daarmee doe ik het hele jaar al mee met Warme Truiendag.

Met die trui zit het wel goed; ik hoef nooit zulke enorm warme en dikke truien aan want krijg het vanzelf warm. Liever draag ik dan wat laagjes als het echt koud is.


Doe mijn kachel altijd pas tegen het eind van de middag hoger, als het begint te schemeren en dan nog steeds nooit hoger dan 18,5 graden. Behalve als er visite is. Vooruit, in de eerste plaats doe ik dat omdat ik zuinig moet zijn en daarna omdat ik nadenk of alles klakkeloos warm stoken wel echt nodig is. Ik raak snel gewend aan wat lagere temperaturen is mijn ervaring en dan ervaar ik juist een 'warm' huis als te warm.

Kreeg vanochtend toevallig een berichtje van mijn nieuwe energiemaatschappij met de meterstanden vanuit de slimme meter. Zo even nakijken of het klopt. Yep; klopt! En dan wachten op de eindafrekening van mijn voormalige leverancier. En de welkomspremie!

Kan me herinneren dat mijn Finse schoonzus midden in hun winter binnen in een hemdje liep. Buiten was het -20 graden, maar binnen zeker boven de 22 graden. Ze wilde het altijd lekker warm hebben binnen. Tsja..doe dan een trui aan binnen of iets met lange mouwen. Hun huizen zijn wel echt gebouwd op het kunnen weerstaan van kou. Dikke muren en driedubbele beglazing in hun ruiten.

Mijn stippensjaal is bijna af. Dan nog alle draadjes afwerken en dat zijn er heel wat, dus wie weet; als het echt gaat vriezen kan ik 'm nog een keertje omslaan. Shalom!

Zag ook in mijn opzeggingsbevestigingen dat ik 1 foutje had gemaakt vorig jaar. Dacht een proefabonnement aan te zijn gegaan voor een korte periode; blijkt dit voor een jaar te zijn en pas per november 2018 opzegbaar. Jemig de Pemig. Ben ik net aan het schrappen, blijk ik zoiets door de vingers te hebben laten slippen. Nou ja...niets aan te doen denk ik. Goede les: altijd alles GOED doorlezen. Al wil ik er best nog wel een telefoontje aan wagen volgende week. Maar nu is mijn energie op.

Mijn gemeente houdt zich trouwens ook niet aan de afspraak dat ze dinsdag eea zouden opsturen.  Of de post ligt nog in het vakje "uitgaande post" en moet dan nog door 4 andere handen gaan en afgestempeld worden of zo. Traag als dikke stront zou mijn vader zeggen.

Net snel een rondje - tussen 2 buien door - gelopen. Zag een mooie brede regenboog, maar die stond er maar eventjes. Blij dat ik 'm toch zag. Geeft me altijd weer hoop.

Doen jullie nog mee met Warme Truiendag?









16 opmerkingen:

Lot zei

Nee ik doe niet mee. Verwarming staat op 19-20 omdat ik anders te snel verstijf. Zonder thermometer om te zien wat de temperatuur is merk ik aan mijn lichaam precies hoe koud het is. Warmte heb ik dan weer geen last van.

Iris Papilio zei

Ik heb ook altijd warme kleding aan als ik stilzit tenminste. Dus een hemdje en 2 paar mouwen. Gisteravond zelfs nog een stola erbij om. Maar de verwarming staat toch echt wel ietsjes hoger...

Anoniem zei

Nee overdag is het hier 16 graden en als we stil zitten 20-21 graden.
Verder letten we overal op dus vinden we het niet nodig om 1 dag per jaar een dikke trui aan te trekken.

Anoniem zei

Warme truien draag ik toch al. De verwarming staat op 21.8. Sorry, ik ben nou eenmaal een koukleum.

Anoniem zei

Hier de verwarming nooit hoger dan 19,5... heel af en toe een half uurtje op 20, als ik rillerig ben. Overdag op zeker niet hoger dan 18. Kwestie van gewenning en dikke truien.

izerina zei

Nee,ik draag altijd een warme trui. In de keuken is het meestal 20 gr. Maar in de rest van het huis stukken kouder.Vanavond gaat in de badcel/wc de kachel op waakvlam om vorstvrij te houden.

Anoniem zei

Ik ben aan de magere kant, dus heb het eerder koud. Verwarming gaat meestal niet aan, maar idd aan het eind van de middag wel, 19 graden. Dan zijn mijn handen inmiddels steenkoud, en dat vind ik nergens voor nodig. Bewegen helpt veel, de bloedsomloop blijft 'stilstaan' als je niet beweegt. Dus veel traplopen voor mij. Dochter gooit de verwarming wel meteen naar 20 graden, maar die hoeft de rekening dan ook niet te betalen.

Nietzomaarzooo zei

Heb ik gelukkig (nog) geen last van dat verstijven van gewrichten. Hoor van veel mensen dat ze in de zomer (warmte) beter gedijen.

Nietzomaarzooo zei

Ach...als het kan dan doe je de kachel toch lekker behagelijk.

Nietzomaarzooo zei

Herkenbaar.

Nietzomaarzooo zei

Hoef je geen sorry voor te zeggen. Het is zoals het is.

Nietzomaarzooo zei

In mijn geval gewenning, zuinigheid en een vetlaagje. :)

Nietzomaarzooo zei

Ook belangrijk om het niet te koud te stoken dat de boel bevriest of kapot gaat.

Nietzomaarzooo zei

Dat besef komt pas als ze zelf de energierekening gaan betalen.

Anoniem zei

Ons huis is zo goed geïsoleerd dat het na de nacht nog steeds ca. 19 graden is. Als ik overdag stil zit gaat de thermostaat op 20.5 en na het eten op 21.5. Om ca. 22.00 uur zetten we hem op de nachtstand van 18 graden, maar dan is de ketel nog nooit weer aangeslagen! Fijn huis hebben wij.

Anoniem zei

Als we er niet zijn en 's nachts staat de cv op 11 graden, als we er wel zijn staat hij op 17. Lekker wollen vest aan en velours broek, prima. We hebben fleecedekens op de bank. De meiden lopen dan nog steeds in T-shirt en op blote voeten, die vinden kou niet erg. Ik wel, dus zodra ik me slaperig voel, gaat de thermostaat naar 18 :)

Siebrie