vrijdag 23 februari 2018

Track & Trace

Mijn zoon gaat binnenkort een tijdje in het buitenland wonen. Omdat hem dat leuk lijkt en het nu nog kan (in verband met zijn werk). Omdat ik onderstaande berichten soms/altijd/vaak/regelmatig en dinsdag over mijzelf denk, vroeg ik hem hoe zijn sociale netwerk daar was.

Man bijt Hond maar dan andersom

Wat ooit ook Helen Fielding al beschreef in haar boeken over Bridget Jones, dat ze dacht dat ze op een dag gevonden zou worden, opgegeten door haar honden.



Mensen die veel sociale contacten hebben of een partner kunnen zich daar niets bij voorstellen. "Er is toch altijd wel iemand die je mist".

Maar dan moet je wel weten waar je ongeveer uithangt (oeps....nu krijg ik daar ook weer verkeerde beelden bij!).

Dus vertelde mijn zoon dat je op je i-phone de app "Zoek Vrienden" hebt en je zo kan zien waar hij uithangt. Of je telefoon dacht ik cynisch. Uiteraard moet hij voor het feit dat ik hem 'trace'  wel eerst toestemming geven, het is niet zo dat je zomaar ieder kan 'volgen'. Net als een pakketje kan je volgen waar hij zich bevindt.

Grappig is dat ik zijn telefoon nu Nederland zie binnenkomen. Werk is weer gedaan.

Best wel creepy, dat je zo gevolgd kan worden (wel met zijn toestemming en alleen als hij daar verblijft, om die ouwe moeder gerust te stellen). Echt iets voor stalkers. Misschien ben ik dat ook wel; stalkende moeder.

Ik vermoed zomaar dat over een tijdje demente bejaarden ook gechipt worden. Kunnen ze ook getraceerd worden, want die wonen dan natuurlijk ook nog thuis, want de zorg is dan nog meer ingekrompen en zelfredzaamheid is het hoogste goed. Mijn (demente) vader is zelfs uit een beveiligde gesloten afdeling weggelopen en werd kilometers verder aangetroffen.

En wij kunnen natuurlijk ook al via onze mobieltjes gevolgd worden. Waar je bent geweest, wanneer, hoelang. Of waar je hebt gepind. Wat je hebt aangekocht. Hoeveel. Hoe vaak. Of via je OV-Chipkaart; waar reis je en wanneer.  Om 'onzichtbaar' te zijn zou je weer terug moeten naar cash geld, nooit gefilmd worden door camera's in stad en land (dus ook weten waar ze hangen) en ook geen mobiel bij je dragen, of iedere keer je simkaart verwisselen. En die anoniem kopen of laten kopen.
Je zou van minder paranoide worden. En dan ben ik nog niet eens gechipt. Denk ik.

Net Kjeld Nuis goud zien winnen op de 1000 meter. Na een valse start. Meesterlijk dat je dan toch jezelf nog weer kan herpakken.

Goud!

Mijn donkere was hangt al aan het rekje en mijn salade staat klaar, dus zo eerst maar eens verantwoord lunchen.

Heb me vandaag voorgenomen om geen 'lastige' dingen op me te nemen. Die gemeente van mij die mag ik volgende week ook weer track & tracen, vandaag heb ik er geen zin in. En trouwens; de verantwoording voor het juist afhandelen ligt bij hen.

Vanmiddag ook maar weer eens verder met de online training; Zelfliefde en Compassie. Wie weet wordt het nog wel eens iets.










10 opmerkingen:

Anoniem zei

Tuurlijk wordt dat wat! Je maakt duidelijk vorderingen! Fijn weekend!

Anoniem zei

Vlasje heeft gelijk.

Iris Papilio zei

Zeker wordt het wat. Je logjes worden steeds positiever en onderzoekender zal ik maar zeggen. Je hebt er weer zin in toch? Gek dat je weet waar je zoon zich ophoudt.. die optie kende ik ook niet, maar ik heb dan ook geen iPhone.

Anoniem zei

Zelfliefde en compassie, het zijn maar 2 woorden, maar met een grote inhoud!
Ik ben niet meer en niet minder dan jij met dit verschil, dat jij een goed en warm contact hebt met jouw kinderen, wat ik in een heel slechte periode verspild heb.

Ik heb een leven lang brieven met mij mee gezeuld, waarom weet ik ook niet, maar op een of andere manier waren ze belangrijk voor mij.
Sinds kort wil ik daar afscheid van nemen en neem ze door, niet alles, maar wel veel en ik krijg een kijk op mezelf.
Brieven, die tot 50 jaar terug gaan.

Zoveel foute beslissingen genomen in mijn leven, maar ook begrip voor mezelf, je handelt immers naar het moment van toen, net zoals je handelt naar het begrip van nu.
Jij hebt het in ieder geval beter gedaan dan ik, want ik ben ergens de weg kwijt geraakt met mijn kinderen, wat ik nu aan het herstellen ben.

Tot mijn gematigde plezier geven zij mij te kennen, dat ze terugkijken op een mooie jeugd en dat ik me niets te verwijten hoef, maar zo voelt het nog niet voor mij.

Perfectie nastreven en als ik daar over nadenk, bestaat dat niet.
Ik lees jouw weblog het liefst, net zoals die van Helène, eerlijke weblogs naar mijn mening, geen mooie praatjes om vooral maar goed tevoorschijn te komen.

Ik ben een lafaard, wel een weblog, maar anoniem, gewoon van mij af schrijvend en als ik het zelf overlees, is het in niets interessant, maar jij schrijft en stelt je open voor commentaar.
Daar is moed voor nodig om je zo op te stellen!

Zo goed om te lezen over je dag van gisteren en vandaag en er zullen zeker weer mindere dagen volgen, net zoals niet iedere dag de zon schijnt, maar ik vind jou een kanjer!


Petr@ zei

Wat een eng bericht van man bijt hond, ze zullen nooit weten of ze al dood was toen de honden er aan begonnen, brrr.
Toch wel fijn dat je je zoon kunt volgen. Vind je het niet vervelend dat je hem dan misschien langere tijd niet zult zien?
Ja goed idee om bejaarden te chippen ;-) De moeder van een vriend van ons zat op een gesloten afdeling, toch wist ze te “ontsnappen”. Uren later werd ze gevonden in een naburig dorp, dan zou een chip toch wel handig zijn, misschien een polsbandje of zoiets.
Fijn weekend,

Adine @ LekkerLevenMetMinder.nl zei

Wat mooi dat je zo'n training doet! Heb je daar ook een linkje naar toe? En ik heb dat vind mijn iPhone idd ook wel een aantal keer gebruikt. Toen ik alleen op vakantie ging, heb ik mijn moeder de inloggegevens maar gestuurd. Voor het geval dat ik gekidnapt werd :$ Ik denk: dan kunnen ze me misschien nog vinden. Was gelukkig niet nodig ;-)

Nietzomaarzooo zei

Kijk op de site van Sandra Pos: http://sandrapos.nl/

Nietzomaarzooo zei

Inderdaad; je moet maar hopen dat ze al overleden was.
Zoon komt regelmatig weer hier in verband met zijn werk, maar even spontaan langsgaan dat is wat ingewikkelder.

Nietzomaarzooo zei

Je bent geen lafaard hoor. Dank je voor de complimenten. Dat jouw kinderen je zeggen dat ze een mooie jeugd hebben gehad is heel mooi en bijzonder. Koester dat.

Nietzomaarzooo zei

Zal vast ook wel op Androids zitten die optie.