In dit geval verkocht de beste man 2 knikkers voor wel € 50,-- aan argeloze voorbijgangers. Nu zal je denken...zeg; daar trap IK niet in..en toch kreeg hij het voor elkaar bij diverse winkelende mensen de op zich vrij goedkope (ik denk niet meer dan € 0,05 per stuk) knikkers te verkopen.
Ik ben daar ook goed in. Dat klinkt arrogant, maar ik weet dat ik goed ben in het verleiden/verkopen. Met mijn stem en doordat ik precies weet wanneer mijn klant om gaat; ik kan goed luisteren. Maar ook heb ik verstand van hoe je dit aanpakt. Bovendien ben ik geen agressief type verkoper die onmiddellijk zijn kaarten op tafel gooit.
Wel doe ik dit op een geraffineerde manier en dat is precies hoe bijvoorbeeld telemarketing werkt. Want:
a. Je spreekt mensen aan op een persoonlijke manier. Gewoon omdat je hun adresgegevens hebt gekocht en die slim gebruikt - Hallo mevrouw Koekebakker!! En noteert dat het deze week niet zo uitkomt dat je belt want ze ligt ziek op bed. Kan je de volgende week heel belangstellend vragen of ze alweer is opgeknapt. Staat gewoon in je database. Natuurlijk onthou je niet van alle 200 mensen die je per dag belt wat er in hun leven speelt. Of hoe ze heten.
b. Goh....wat toevallig - als je hoort dat ze zegt met Sandra Koekebakker, mijn moeder/zus/dochter/nichtje heet OOK zo. - dat schept een band.
Mijn collega van 18 heeft het dan altijd over haar 2 kinderen van 8 en 5 die ook met hetzelfde kampen als wat de klant vertelde....
c. Je maakt persoonlijk contact - In mijn vak heet dat "ja creeeren" Je bedenkt vragen waarop ieder weldenkend mens alleen met ja antwoordt, daardoor komt de consument in de ja-stemming. En is het veel moeilijker om daarna nog 'neen' te zeggen. We verzinnen dit niet - dat heet (Tele)marketing en daar verdienen veel mensen hun geld mee.
Ik geniet altijd enorm als ik iemand aan de telefoon tref die dit doorheeft en dus op alle 'ja'-vragen met 'neen' antwoordt. Of met 'kan me geen bal schelen'!! Hilarisch en uitdagend. Dus wil je van verkopers af, antwoord dan geheel afwijkend. Niet met Nee, maar bijvoorbeeld; Roze Panda; lekkerrrrrrr!! Geheid dat degene aan de andere kant van de lijn niet weet wat hij/zij ermee moet.
d. De deal die je hebt is zo bijzonder en tijdelijk en vooral vrijblijvend (u zit nergens aan vast hoor!!!) dat de consument denkt; 'daar wil ik gebruik van maken, want stel dat die deal volgende week afloopt, mis ik die mooie korting....' Creeer schaarste dus.
e. Maak de deal nog extra bijzonder...nu speciaal voor U....bladiebladiebladiebla..
f. En dan ga je proberen een gesprek aan te gaan over koetjes en kalfjes en ondertussen weer dat 'hele speciale wij hebben een band gevoel creeeren". Dat is vrij simpel want de meeste mensen vinden het heerlijk om over zichzelf en hun dingen te praten. De consument vindt jou aardig en sympatiek want jij doet net alsof jij die klant heel bijzonder en sympathiek vind en oh oh oh...wat zitten wij op hetzelfde spoor...natuurlijk wil hij/zij jou dan best die deal gunnen. En niet als een bitch overkomen. Iedereen wil aardig gevonden worden toch?
g. Het hoort bij het verkoopproces dat net voordat de klant definitief Ja zegt, hij/zij twijfelt....beaam dit en maak de deal nog betrouwbaarder. Hij gaf dus garantie op een waardeloze knikker, waardoor de klant nog meer geld uitgaf. Maar dan wel fijn garantie erbij!!
En zo sluiten mensen dan een deal terwijl ze misschien achteraf denken...WAS dat wel zo'n bijzondere deal?
Dat is nou verkopen. Inspelen op bepaalde behoeften van de mens. Niet dat die klant knikkers nodig heeft, maar wel het gevoel bijzonder te zijn. Even bevestigt worden dat JIJ bijzonder bent.
He...en daar krijg ik na een dag van verleiden wel het minimum uurloon voor. Sommigen zouden zeggen dat dit mijn welverdiende loon is. Rotverkopers!!
Hou dan wel in je achterhoofd dat dit ook een vak is. Want zou jij dit kunnen??
37 opmerkingen:
Nou, dat geslijmjurk werkt bij mij dus helemaal niet. Om zulke gesprekken te mijden sta ik dus in het bel-me-niet register. Sorry, maar daar ben ik gewoon rechttoe-rechtaan in. Een verkoper is een verkoper, ook al gaat ie zich aanstellen alsof ie mijn zus/vriend/hond of wat dan ook is.
....ik moest even lachen na dit verhaal! Ik erger me altijd vreselijk aan mensen (i.r.l. of via telefoon/mail) die me aanspreken alsof we elkaar kennen. Op dergelijke mailtjes reageer ik niet, dergelijke telefoontjes die ik af met de mededeling: mijn zoon ligt dood te gaan, ik heb hier geen tijd voor (ik heb geen zoon dus tart het noodlot niet :-) en i.r.l. bekijk ik mensen alsof ze naakt voor me staan en dan worden ze meestal erg onzeker van......
Ik sta ook in het bel-me-niet register maar toch belt er zo nu en dan iemand!
Vreselijk dat je op zo'n manier je geld moeten verdienen maarja...je verdient het wel zelf!
Leuk inkijkje in deze strategieen van een verkoper.
Ben ik nog beter voorbereid al is dat niet erg nodig. Ik zeg altijd dat ik zelf wel ga zoeken wat de beste deal is als ik iets nodig heb.
Tot nu toe me nooit laten verleiden door telefoonverkopers.
Reclame en aanbiedingen hebben ook weinig invloed op me.
Zelf zou ik geen goede verkoper zijn denk ik, al kan iedereen met goede training wel wat bijleren.
Ik had laatst een zeer vriendelijk meisje aan de telefoon dat niet wist wat ze met mijn antwoord moest.Op mijn vraag of ze mijn antwoord niet kon vinden in haar lijst antwoordde ze bevestigend.Ik adviseerde haar nog even verder te zoeken en bood aan om mijn antwoord anders te formuleren.Daar was ze blij mee maar ze kwam er ook niet verder mee.Ik heb vriendelijk gezegd dat terwijl zij rustig verder zocht ik even iets anders ging doen en de verbinding zou verbreken.Daar bedankte ze nog voor :-)
Ik begin het steeds beter te leren. Het is zo belangrijk, dat wij gevoel creëren. Je hielp me er even aan te herinneren.
Mensen willen aardig gevonden worden en de verkoper ook.... voor vijf minuten. Lol.
Toch begrijp ik dat het valsspelen op je gemoed gaat werken. Maar zo is het leven.
Ik kap dat soort telefoontje altijd direct af en wil niet eens weten wat ze in de aanbieding hebben. Aan mij hebben ze dus een slechte ...
Zelf zou ik dit werk nooit willen doen. In tegenstelling tot klachtenbeheer, waar ik best goed in was. Luisteren kan ik dan wel.
Wij stellen meestal vragen terug. Hilarische situaties ontstaan er dan. Dat komt dan niet in hun script voor en raken ze geheel van de wijs. Sommige gaan daar op een leuke manier in mee en wordt het een komisch gesprek. Maar we blijven wel altijd vriendelijk en beleefd uiteindelijk doen deze mensen gewoon hun werk.
Ingrid
Ow bah! Ik heb er juist een bloedhekel aan als verkopers familiair of empathisch gaan doen, brrrrr. Net als die verkopers aan de deur (of Jehova's): " dag mevrouw, ik zie dat u druk aan het werk bent. Fijn he, zulk mooi weer om de was buiten te hangen". Dan denk ik gelijk: " man hoepel op met je gladde praatjes en laat me met rust, slijmbal". Kap ik onmiddelijk af door te vragen of hij to the point kan komen.
Je verhaal komt me bekend voor, want toevallig gisteravond bij een nicht van echtgenoot op bezoek die dit werk ook doet. In Den Bosch, bij een firma die ook een vestiging in Haarlem heeft en een naam die iets met 'contact voor jou' te maken heeft.... Does it ring a bell?
Zij (60) doet dit werk, net als jij, omdat ze momenteel niets anders kan vinden en vindt er op de een of andere manier toch een soort van voldoening in. Al vertelde zij ook over de tamelijk belabberde arbeidsvoorwaarden. Wat ze tevens vertelde was dat het bedrijf de titel 'beste werkgever van het jaar' wil bemachtigen. Ik vraag me dan toch serieus af of je je personeel in dat geval niet beter moet behandelen.
Ik denk dat ik het werk niet zou kunnen, zou zo door de mand vallen. Gelukkig kan ik wel vrij vastberaden 'nee' zeggen als ik telemarketeers aan de lijn heb, maar ik probeer wel beleefd te blijven, want begrijp dat de meesten daar niet voor de lol zitten.
Jij verkoopt dus gewoon (nou ja gewoon) aandacht en emotie.
Mensen willen graag aandacht en aardig gevonden worden en verkooptechnieken maken daar handig gebruik van.
Ik vind het knap als je dat kunt, wat je zegt, het is een vak maar ook een talent.
Je kunt studeren wat je wilt maar verkopen kun je of kun je niet.
Ik heb eens ademloos mijn dochter zien verkopen toen ze nog, als jong meisje, in een filiaal van Zeeman werkte.
Een vrouw kwam binnen voor servetten en ging met twee volle tassen de deur uit, mijn dochter sleepte van alles aan: ik heb nog een leuk dit en een leuk dat erbij, de vrouw was dolgelukkig met zoveel advies.
In het kantoortje zag ik dat de verkoopcurve van het filiaal gestaag omhoog geklommen was met de woorden van haar manager erbij: goed gedaan!
Toen ik nog bij mijn man op de zaak (makelaardij) werkte moesten wij ook altijd mensen aanspreken die binnen kwamen. Pfff ik kroop het liefste weg en als ik ze aansprak voelde ik me zo opgelaten dat het nooit wat werd. Mijn man, daarentegen, verkocht het ene huis na het andere, ik vind het knap!
Nee, ik ben een beroerde verkoper....
Maar ook een lastige om als beroepsverkoper aan de lijn te hebben ;-)
Dat dan weer wel.
Nee dat zou ik echt niet kunnen.
Wij zijn ook aangesloten bij belmeniet, dat werkt wel.
Ook hebben we een sticker bij de deurbel van belnietaan.
Als ik vroeger werd benaderd vroeg ik altijd of ze eerst een folder of zo toe konden sturen, dan kon ik het eerst even doorlezen.
Gek genoeg kon dat nooit haha.
Wanneer ik er zin in heb, ga ik er lekker voor zitten en ga ik er helemaal in mee. Als dan de cruciale vraag komt, haak ik af.
Wanneer ik er zin in heb, ga ik er lekker voor zitten en ga ik er helemaal in mee. Als dan de cruciale vraag komt, haak ik af.
Ik krijg juist enorm jeuk als iemand probeert geinteresseerd te doen over hoe het met me gaat ofzo bij telemarketing. Ik wijs per definitie alles af waarvoor gebeld wordt; ik luister ook niet of het interessant zou kunnen zijn. Als ik echt iets nodig heb, dan zoek ik het zelf.
ik zeg meteen; nee dank u geen interesse goedemiddag, tuut,tuut,tuut......
Ik probeer het gesprek beleefd maar snel af te kappen, want ik weet dat de bellers worden afgerekend op productie, en dus bij een lang gesprek niets verkopen is een verspilling van hun toch kostbare tijd.
Jij bent een echte uitdaging :)
Je voelt dat het fake is (dat doen of we elkaar kennen), dus dan komt het niet over.
Heerlijk! Dat kan ik enorm waarderen.
Ik vind het rete knap!Heb ook zo'n vriendin, die alles kan verkopen.
Zelf kan ik het echt niet. Als ik iets verkoop, wil men nog geld toe, haha.
Petje af voor je!
Marvin
Superinteressant! Ik ben altijd nogal sceptisch als ik verkopers aan de lijn heb; ik geloof ze meestal niet zo.
Huisvlijt
Gaat de verkoper erom dat hij/zij verkoopt. Dus altijd goed om wantrouwig te blijven. Als het te goed klinkt om waar te zijn..
Dank je!
Mooi dat je meedenkt. Zo werkt het meestal inderdaad.
Oh...had ik JOU aan de lijn verleden week haha
Snap je helemaal.
Kan ik wel waarderen, maar goed...ik zit aan de andere kant en hoop te scoren. :(
Klopt, dat past niet in de strategie en vaak kunnen we dat ook niet. Alleen maar bellen.
Niks mis mee toch?
Leuk verhaal.
Ja, raar is dat; er wordt nooit aan de werknemers gevraagd hoe de arbeidsvoorwaarden zijn. Alleen gekeken naar leuke groene muur of grote winststijging.
Nee zeggen is prima want is ook een antwoord tenslotte
Het is inderdaad zo namaak, dat je bijna medelijden krijgt met de verkoper. Moet je dat zeggen?????
Is ook iets wat beter bij mij past.
We (de collega's) lachen er maar een beetje om, dan houden we het wel uit.
Ach gut.
Klopt, alleen om het natuurlijk te laten overkomen en net op het goede moment te voelen dat de klant ja gaat zeggen, dat is de kunst.
Een reactie posten