donderdag 21 januari 2016

Kleren maken de man cq vrouw



Kleding: Het geeft mij net die ondersteuning en troost en energie om in moeilijke tijden toch op te letten wat ik aantrek. Soms moet je net doen alsof je je goed voelt en daar helpt kleding mij bij.

Niks is nieuw, maar ook dat maakte me al nooit heel veel uit. Als het me me maar flatteert. Sommige blouses had ik langer dan 10 jaar, maar dat was zo'n mooie koningsblauwe kleur, dat ik 'm alleen daarom al niet weg kon doen.

Het past allemaal en te wijd zal ik niet snel last van hebben, maar het gaat mij meer om de kleuren. Opletten dat ik geen fletse kleuren draag, maar die heb ik eigenlijk niet dus dat is makkelijk en vooral kijken naar de kleine details die kleding kunnen opleuken.

Ook bepaalde materialen doen me niet echt goed. Ik zal niet snel een fleeceding kopen. Ik hou er niet van hoe het valt, het ziet er altijd grof en onvrouwelijk uit en vooral vormeloos.  Het zal best wel warm zijn, maar ik associeer het voornamelijk met bejaarden. In huis moet ik toegeven draag ik wel een lekker warm (vormloos) vest, maar dat zal ik niet naar mijn werk dragen.

Ik hou dus van mijn oorbellen, een leuk topje onder een trui of vest, laagjes dus, een sjaal in een kleur die mijn ogen benadrukt of een raar leesbrilletje, voor een paar euro te koop bij drogist-ketens of bij de H ema.
En als ultimiem vrolijkmaak accessoire rode lippenstift. Gekleurde nagellak is alleen in de zomer op mijn teennagels te zien, want ik heb niet echt mooie slanke handen en stoot al snel stukjes van de lak. En als het niet mooi erop zit, dan vind ik het niet staan.

Helaas heb ik niet echt een budget voor schoenen (vind ik zelf!)  - maar gelukkig kreeg ik in de zomer leuke sneakers uit de US van zoonlief dus daar kom ik ook de winter wel mee door. Gewoon nog een laagje anti-regen erop spuiten. En ik heb 'moeilijke' voeten. Breed en loop ik in te smalle schoenen dan voelt het alsof mijn voeten eraf vallen en iemand mijn tenen in een bankschroef heeft. En ga je shoppen voor een brede leest en ook nog een beetje leuk dan mag je zo tientallen euro's extra betalen.
Mijn groene laarsjes doe ik nog zelden aan. Die doen een beetje pijn aan de hiel (opeens)  en pijn heb ik geen zin meer in. Heb jarenlang me in te smalle schoenen gewurmd, maar nu niet meer. Maak me 'zorgen' over hoe dat moet als ik ooit weer een 'normale' baan krijg of iets ga doen waar ik er representatief moet uitzien; maar goed. Dan zal ik waarschijnlijk ook meer inkomen hebben, dus dat probleem lost zich dan wel op.

Het viel me trouwens op dat toen ik bij de huisarts was voor de jaarlijkse controle in verband met diabetes ik haar aangaf dat ik eigenlijk graag een keer naar de pedicure zou willen. Want een soort van permanente likdoorn en dit blijft zeer doen. Maar dat ik, gezien mijn financiele situatie, dit nog maar even uitstel. Mompelde ze wat dat een podoloog misschien handig was, maar ja...dat kost ook geld zei ze.
Wat raar toch...alsof ik om een luxe behandeling vraag of om botox in mijn voeten of zo. Nee joh...heb je pijn maar geen uitgebreide verzekering, dan zoek je het maar fijn uit. Zo voelt het.
Dus hoop ik dat ik snel een potje bij elkaar heb gesprokkeld voor een pedicure-behandeling. Ondertussen maar proberen om 1 x per week de voeten goed te verzorgen.

Ik heb in mijn kledingkast 3 schoenendozen staan met 'mooie en vooral aparte' schoenen. Doe ik 1 x per jaar aan. Zo blijven ze wel mooi en netjes. Ooit - in de goede dagen - online gekocht en dan nog in de opruiming van een Brits schoenenmerk voor brede leest. Lovely!!

Dus direct mijn representatieprobleem opgelost: ik heb er de schoenen voor!














12 opmerkingen:

OpnieuwBeginnen zei

Onlangs weer een paar prima herenschoenen in Spanje gekocht. Zelfs mijn zeilmaat die zijn NL-brede schoenenbedrijf verkocht zag niet dat het herenschoenen waren. Mijn vijf zussen zijn allemaal graatmager, maar we hebben 1 ding gemeen en dat is hamerteen en brede voeten.
De schoenenverkoper in ons dorp zei altijd, dat ze aan de voet al kon zien welke familie we kwamen.

Lot zei

Leuk dat je ook van de kleurtjes bent, je voelt je echt wat prettiger de hele dag is ook mijn ervaring.

Fleecevesten zitten wel heerlijk en ook de dekentjes zijn zo heerlijk warm en vormen zich zo goed om je heen.

Nietzomaarzooo zei

Grappig die voetherkenning en vreemd toch dat herenschoenen vaak wel breder zijn. In 'gewone' breedtes.

Nietzomaarzooo zei

Ja, die dekentjes zijn heerlijk!

Petra zei

Héb je suikerziekte? Voor alle diabetespatiënten geldt dat ze vanuit de basisverzekering recht hebben op een jaarlijkse voetscreening door de huisarts, praktijkondersteuner huisarts (POH) of diabetesverpleegkundige. Het zorgprofiel bepaalt uiteindelijk of voetzorg vanuit de basisverzekering kan worden vergoed.

Dit kopieerde ik even ergens vandaan. Ik neem dan aan, dat je voeten verder, ondanks de diabetes en de likdoorn, helemaal in orde waren. Dan krijg je inderdaad in de basiszorg geen verdere behandeling door de pedicure vergoed. Maar, goed nieuws eigenlijk, want dat betekent dus dat je voeten (de bloedvaten en de zenuwen erin) allemaal nog prima werken.

Christina zei

Ik heb een erfelijke hallux valgus (scheve grote teen) maar gelukkit niet zo erg als sommige vrouwen in de familie. Wel betekent het dat ik dure schoenen moet dragen, eigenlijk zelfs op maat gemaakte. Gelukkig heb ik geen brede voeten en door op het merk en de zool te letten kan ik toe met gewone schoenen. In de opruiming en met aanbiedingen in de nieuwsbrief van Z.i.engs kun je ze voor minder dan de helft van de prijs kopen. Dat is wellicht nog heel veel voor jou.

Met jouw voeten heb je (zoals ik met de mijne) recht op inderdaad een gratis screening door de pedicure en wellicht ook op gratis behandeling uit de basisverzekering. Bel eens een medisch pedicure op en vraag naar de mogelijkheden. Die weet er meer van dan de huisarts, en volgens mij heb je geen doorverwijzing nodig bij diabetes.

LLMM zei

Ik probeer mijn voeten zoveel mogelijk te sparen, vooral ook omdat ik dol ben op prachtige (lees: ondragelijke) schoenen. Daar heb ik dan geen problemen mee, als ik op andere momenten zoveel mogelijk op blote voeten loop of iets (bijna) plats draag. Wel merk ik echt het verschil als ik bij de pedicure geweest ben. Dan is mijn voet wel een maat kleiner ofzo. Ik wil eigenlijk binnenkort wel weer, of moet even goed aan de gang met mijn Scholl ding (hoewel dat toch minder effectief is), want het mag wel weer eens.

Ivy zei

Voeten zijn belangrijk, je loopt/staat er tenslotte de hele dag op, en daarom is het belangrijk er de nodige aandacht aan te besteden.
Zelf vind ik hoge hakken erg mooi, maar ik kan er niet goed (meer) op lopen, dus houd ik het maar bij schoeisel dat gemakkelijker zit. Verder heb ik wel gemakkelijke voeten.
Gabor (mijn favoriete merk) en Ara zijn goede schoenen, niet per se de allerduurste, hebben breedtematen en zijn dikwijls in de opruiming. Ook online.
Wat kledingkleuren betreft, ben ik een beetje saai, maar ik draag wel bijna altijd felrode lippenstift:-)

Nietzomaarzooo zei

Mijn voeten zijn inderdaad nog goed -onlangs gecheckt nog door de huisarts - , dus geen indicatie voor een pedicure. Heb wel het adres van een goede pedicure doorgehad die ook ervaring heeft met 'diabetesvoeten' (die ik dus niet heb). En daar wil ik graag een keertje heen. Ook voor goede tips om de voeten zelf goed te onderhouden.

Nietzomaarzooo zei

Ga ik zeker doen.
Ben denk ik gewoon een knieperd waar het dit soort uitgaven betreft.

Nietzomaarzooo zei

Ja, ik ken Gabor en Ara. Ze maken elegante schoenen waar je inderdaad nog wel op kan lopen. Niet van die Tante Sidonia schoenen :)

Nietzomaarzooo zei

Wow...1 maat kleiner? :)