dinsdag 5 januari 2016

Is dat echt nodig?

Om vandaag naar de winkel te gaan en boodschappen te doen, of hou ik het nog uit op de voorraad? Wel grappig om te zeggen dat ik vorig jaar voor het laatst boodschappen heb gedaan.

Lijkt me een leuke uitdaging. En de uitdaging ligt natuurlijk ook hierin dat ik mijzelf niet 'zielig' moet vinden of dat ik ga denken dat er 'niets' meer kan....En dan de volgende week helemaal losga. Ter compensatie. (Losga tot de bodem van mijn portomonnee dan he....dus die is snel bereikt). Of opeens denk dat ik nou echt wel dat of dat mag aanschaffen, want....me zo goed gedragen.

En hou ik het vol om nog steeds de kachel pas rond het begin van de avond (ok....als het donker is) aan te doen? Zal me dit voldoende besparing opleveren?

Valkuilen bij boodschappen doen zijn voor mij "NU afgeprijsd"....alsof mijn hoofd dan denkt dat het nu WEL mag/kan.  Of 3e gratis. Heb ik die eerste 2 dan wel NU nodig??
Of een gratis LED lamp bij 2 producten. Maar heb ik die 2 producten wel echt nodig? Had ik die LED lamp niet gewoon los kunnen kopen. Had ik die LED lamp nodig of dacht ik dat ik dan heel erg milieubewust bezig was, met die LED lamp.

Of  'gezonde' dingen kopen en dan een beetje overdreven veel. En ze dan niet op voorraad te houden, maar eigenlijk direct op eten. Dus teveel voorraad van bepaalde zaken werken niet voor mij.
Of nog grotere valkuil...heerlijke broodjes AFGEPRIJSD met extra label 'weggooien is zonde' ...alsof het dan wel goed voor me is die broodjes kopen en ik van mijzelf maar een vuilnisbak maak.

Ik kan me enorm goed beheersen qua kleding, schoenen en dat soort zaken. Vorig jaar 1 jurk gekocht en 1 jasje, maar dat was voor de bruiloft van mijn dochter. En ik vond wel dat ik mijzelf dat mocht gunnen. Soms dan zie ik mooie oorbellen en dan wil ik die...maar dan bedenk ik dat ik dozen vol oorbellen heb. Wat voegt dat ene paar toe? Oh ja....omdat ik die nog niet heb. Of net dat ene mooie kleurtje. Ouwe Ekster!

Boeken...mijn beste investering is mijn bibliotheekpas. Kan zoveel lezen op dat basisabonnement. En nee...ik hoef geen 10 boeken per keer mee. Vijf boeken is genoeg. Meer dan genoeg. Zijn ze uit, dan haal ik nieuwe.

Wat enorm lief is; voor Kerstmis kreeg ik van zoonlief hippe sneakers uit de USA!  En mijn dochter geeft aan dat ik maar een nieuwe mixer moet kopen; dat is haar Kerstkadootje.


Dus staat er nu een lekkere saus te pruttelen. Gehakt uit voorraad, uien, paprika, courgettes, blikje tomatenpuree, kruiden uit voorraad en eens kijken hoe lekker dat wordt. En multi-inzetbaar.


a little goes a long way op die manier.

En dus vandaag weer niet naar de winkel gehoeven.

Gisterenavond gekeken naar Kijken in de ziel. Over hoe mensen omgaan met hun naderende dood. Roei ik met mijn gezicht naar het verleden of zit ik in de kayak en zie ik nog steeds een horizon. Wat een mooie serie is dit toch en heel veel stof tot nadenken. Wat er echt toe doet. Ontroerend.







2 opmerkingen:

Ivy zei

Kijken in de ziel is een prachtig programma, ik kijk er graag naar.
Je maaltje heeft vast goed gesmaakt!
Leuke, bruikbare cadeaus van je kinderen.

Petr@ zei

Ja met zogenaamde "aanbiedingen" word je in verleiding gebracht om dingen te kopen die je niet eens nodig hebt.
Kijken in de ziel heb ik helaas gemist, lijkt me een mooi programma.