zondag 24 maart 2019

Opschepperts

Even online een stukje van de overwinningsspeech van de heer Baudet beluisterd en ook online de uitleg bekeken. Vooral van de erudiete, voor het gewone ongestudeerde volk onbegrijpelijke, woorden en uitdrukkingen. Die inderdaad zo in het niet meer bestaande Nationale Dictee zouden kunnen. Boreale wereld? Oikofobie?

Zo heb ik aangetrouwd familielid die zich altijd erg laat voorstaan op het feit dat zij gestudeerd (en dan niet HBO he, maar echt..op een Universiteit) heeft. Krabte dan over haar arm en beklaagde zich dat ze zo'n jeuk aan haar Dermis had.

Heuh?

Oh, mijn huid.

Zo'n demonstratie van kennis op een verkeerd moment doet mij ook jeuken. Pedant komt dat over.

Las hoe Paulien Cornelisse dat verwoordt:

Op de universiteit had ik een docent die vond dat je een gedachte niet moeilijker moest formuleren dan noodzakelijk. Dan krijgt die gedachte al snel iets opschepperigs – ‘Kijk mama, ik weet wat ‘gremium’ betekent!’ Moeilijk praten is makkelijk, want je kunt je redenering verstoppen achter ingewikkelde termen. Makkelijk praten is een stuk moeilijker. Ik vond dit nuttig om te leren.







4 opmerkingen:

Happy Earl Grey zei

Feit is in elk geval dat hetgeen er is gebeurd de afgelopen week, de gemoederen bezig houd. Waar moet dat heen? Groetjes

Anoniem zei

Nou vooral de hetze en haat tegen Baudet zijn me nogal wat. Waar moet dat heen?

Nietzomaarzooo zei

Net zo eng inderdaad. Dat mensen, ook hoogopgeleid, ontzettend domme dingen denken te mogen terugzeggen. Vooral in bedekte bedreigingen.

Anoniem zei

Ik krijg ook jeuk van die opgeblazen taal.