dinsdag 26 november 2019

1 + 1 = 3

Grappig hoe de berekeningsmethode is voor het afschrijven van vakantiedagen - alleen al het feit dat je ook 'recht' hebt op vakantiedagen is al geinig natuurlijk in de participizzawet.

Ik rekende met de methodiek die ik kende vanuit kantoorwerk en het U WV, namelijk dat alleen werkdagen tot vakantiedagen behoren en weekenddagen niet. En feestdagen tellen ook niet mee.
Nergens kan ik vinden hoe de methodiek werkt in de partizipizzawet. Er is geen handboek of iets overhandigd. De ene ambtenaar verwees naar de andere (u krijgt nog wel een boekje met de regels) en niemand deed concreet iets. En dat allemaal in een periode dat ik nog niet echt hersteld was en mijn brein nogal haperde.

Dus berekende hoeveel dagen ik kon aanvragen en deed dat. Stuurde het formulier ruim een maand voor aanvang vakantie naar het (gratis) antwoordnummer van mijn gemeente. Bewaarde uiteraard zelf ook een kopietje. Want je weet maar nooit tenslotte.

Na bijna 4 weken nog niets gehoord.

Dus nog maar weer eens een brief met kopie aanvraag gedaan nu naar postbusnummer en daarin ook gevraagd of ik in die periode dan vrij ben van de verplichting om te solliciteren.

Ik werd gebeld - hoera contact! - en neeeheeee....zo ging dat niet. Ik snapte de regels niet. Want ga ik met een weekend erbij vrij vragen dan tellen die weekenddagen ook gewoon mee in de vakantietelling. Ik ging toch niet het weekend weer naar huis? Dus dan is het niet 10 werkdagen vrij voor 2 weken, maar 14 dagen vrij vragen. En ga je naar buiten de landsgrenzen dan direct melden als je er weer bent.

Ja, maar ik GA helemaal nergens heen; dat geef ik ook aan op jullie formulier. Niet buiten de gemeentegrenzen. Ik slaap elke avond netjes in mijn eigen bedstee.

Oh...dan had u geen vakantie hoeven aanvragen eigenlijk.

En hoe zit het dan met de sollicitatieplicht. Ik wil juist daarvan een paar weken vrij. Even rust aan mijn hoofd. Dat is de reden dat ik vakantie aanvraag. Niet om 2 weken te zonnen op Tenerife (al zou dat wel heerlijk zijn). Even rust.

De Keesmanager zou mij wel een brief sturen waar alles in staat en het was goedgekeurd die vakantieaanvraag. In de brief staat geheel NIETS over of ik nu wel of niet gewoon door moet solliciteren. Het is een standaard brief met alleen mijn vakantieperiode ingevuld en zelfs dat (de berekening) klopt niet. Dusss.

Weer contact zoeken? Ik ben zelf erg van slapende honden niet wakker maken, maar dat is al gebeurd en dat vond ik al vervelend genoeg.

En dat maakt mij onzeker en gevoelig voor stresssssss. Ik ben helaas niet zo iemand die dan schijt aan alle regels kan hebben en we zien wel, want vaak is de consequentie van 'we zien wel' dat er gekort wordt op een uitkering want u hield zich niet aan de toch algemeen bekende regels. En leg het later maar uit. Het U WV maakte ook zo'n foutje en ik moest ze daarop attent maken en werd eerst gekort (lees de uitkering werd gewoon stopgezet) omdat zij iets fout hadden gedaan.

Kreeg achteraf wel mijn ziektewet-uitkering nog betaald over de weken dat ik niets kreeg, maar heb je zo'n laag inkomen dan is de kans klein dat je ook nog een hele fijne spaarpot over hebt. En dus direct in de problemen komt als gevolg van het korten.

En problemen met de cashflow zijn nooit fijn. Of eigenlijk het afhankelijk zijn van hoe snel draaien de molens van de ambtenarij her en der. Meestal is het windstil rondom de ambtenarenparken.


Afbeelding van Ellen26 via Pixabay 

Iemand ervaringsdeskundige?







4 opmerkingen:

Christina zei

Niet uit de eerste hand ervaringsdeskundige, maar wel uit de 2e (als schuldhulpmaatje). Er zijn geen regels voor vakantie in Nederland. Als je gemeente die regels niet opgesteld heeft (en dat hebben de meeste gemeentes niet) geldt er alleen een meldingsplicht. Daaraan heb je voldaan. Verder is er wel een manier om aan de sollicitatieplicht te ontkomen, maar vakantie is dat niet. Lees: https://werkwacht.nl/artikel/vrijstelling-sollicitatieplicht-bijstand/ Overigens kan ik wel tips geven over sollicitaties als je er even tot de kerst vanaf wilt zijn.....en je toch aan alle regels houden.

Janne zei

Een vriend moest elke week 1 keer solliciteren, ook in zijn vakantie. Hij schreef 3 open sollicitatiebrieven naar bedrijven in zijn woonomgeving. Hij was die weken bij zijn vriendin in een ander deel van Nederland en postte daar iedere week een brief en vermeldde dit keurig op zijn ‘vierwekenwerkbriefje’ van de sociale dienst!

Soek zei

Ja lastig is dat...ik ken dat oerwoud van tijden geleden, maar dan bij de WW en ben ook wel eens op zulke tegenstrijdigheden gestuit dat ik daardoor een post had geplaatst op Twitter die viral ging. Iets met vrijwilligerswerk doen en daardoor gekort (gestraft dus) worden want vrijwillig werken dat mocht niet, want je moet solliciteren. Kan je je er niet heel makkelijk van afmaken en een paar standaard brieven schrijven en dan open sollicitaties doen? Het hoeft toch niet netjes en je kan je er zo wat makkelijk van afmaken en toch wat rust hebben. Gewoon een paar dezelfde soort brieven sturen. Ik heb heeeeeeel vroeger wel eens in de bijstand gezeten en toen moest ik ook solliciteren natuurlijk, maar ik wilde soms helemaal niet daar werken waar ik solliciteerde dus ik schreef dan een hele makkelijke slechte brief, ik heb toen wel eens een werkgever aan de telefoon gehad die me belde om tips te geven want hij vond mijn brief zó slecht. Later in mijn leven kwam ik per toeval nog eens bij hem te werken en kwamen we er samen achter dat ik dat toen was hahaha :) Maar ik heb dat ook hoor, dat ik zoiets absoluut niet makkelijk naast me neer kan leggen. Ik denk dan ook steeds: wat als....

pourquoi pas ??? zei

Zag gisteravond een serie en moest de hele tijd aan jou denken omdat ik dacht dat het ook wel jouw humor zou zijn Flea Bag. Soms beetje grof, ontroerend, tenenkrommend, leuk gefilmd, ze praat steeds tegen de camera en heeft een cavia café of zoiets. liefs