vrijdag 3 februari 2023

Energie

Duf hoofd, jammer genoeg niet lekker loskomend snot (ok...dat klinkt vies, maar lucht wel op). Ga straks nog wel even stomen. Iedere paar uur wakker in de nacht, maar goed; dat is even niet anders. Hoort erbij. Geef nooit snel toe aan ziek zijn, maar doe het nu maar even wel. Anders kan ik het straks bezuren. Dat ik op halve kracht toch denk dat ik zo onmisbaar ben op mijn werk (echt niet!) en ik perse daar moet zijn. Al zo vaak aangegeven dat de backup geregeld moet zijn, maar men wil niet doorpakken. Zou bijna schrijven: eigen schuld (van de werkgever). 

De laptop van mijn werk die niks meer doet, gebeld daarover met de helpdesk en via zoom ook nog met een ict collega en ik moest alles maar even opnieuw doen en hahah...dan is het juist prettig dat u ziek thuis bent. U heeft de tijd. Kost een uurtje of twee.

Maar niet de concentratie noch inspiratie. Misschien kijk ik vanmiddag wel. Mijn eerste koffie en ik proef en ruik het dus dat is al weer positief. 



Zag dat er van de rekening van mijn moeder door haar energiebedrijf een enorm bedrag was afgeschreven. Nu vind ik dat zij haar huis altijd vrij warm houdt (de oude Prins Bernhard had zijn werkkamer altijd op 27 graden verwarmd, zoiets denk ik bij mijn moeder ook), maar snap ook wel dat als je 80+ bent, je het veel sneller koud hebt. Maar duizenden euro's bijbetalen, terwijl ze al een vrij hoge maandfactuur had? 

En ze wist niet eens dat dit was afgeschreven, want bankiert nog op papier, dus ergens eind van de maand zou de verrassing komen. En ondertussen niet genoeg meer op de lopende rekening om de maand door te komen. Dus belde haar en legde een en ander uit. En of het goed was dat ik van haar spaarrekening geld overmaakte naar haar betaalrekening. Oh ja, doe maar kind. Want dat gaf laatst toch ook al zoveel stress, toen ze niet kon pinnen (Toen mijn zus geld naar haar eigen rekening had overgemaakt, zeer regelmatig). En of ze al een eindafrekening had gehad. Nee, wist ze nergens van. Was er wel beduusd van. Dat kon toch niet kloppen! Ze lette altijd goed op (dat is dus niet zo).

Heb maar even contact gezocht (nou ja even, je moet wel weten hoe je het snelste met de klantenafdeling in contact kan komen) en daar dingen uitgevraagd en opgevraagd. AVG doen ze niet aan, als je maar de geboortedatum goed hebt en het rekeningnummer weet waar de rekening vanaf werd geschreven dan BEN je die persoon. En kennelijk heeft ze een slimme meter, dus een nulletje verkeerd gezet zal ook wel niet kloppen. De eindafrekening was vorige maand al verzonden. Per post altijd, denk ik, tenzij mijn stelende zus ook dat anders heeft geregeld, dus heb de specificatie nogmaals laten verzenden. Kan natuurlijk niet naar MIJN email adres, maar wie weet krijg ik dat nog wel geregeld als die op papier alweer 'kwijt' is.

En dan nadenken over hoe mijn moeder het komende jaar niet weer zo'n enorm bedrag moet bijbetalen, maar met nieuwe een maandrekening van bijna EUR 500,-- mag ik toch hopen van niet. Mag ze blij zijn dat ze geen woonlasten heeft en het kan betalen. Ik zou dat niet kunnen. En ik werk! Ben blij met mijn contract voor langere tijd voor lagere prijzen dan die van nu.

Heel vaak met haar aangekaart of ik naar haar contract kan kijken. Of het elders niet goedkoper kan (ook voor de energiecrisis), maar nee hoor, teveel gedoe. Laat maar. Idem haar ziektekosten, waar ze ook al jarenlang de hoofdprijs voor betaalt. Terwijl ze nul medicijnen slikt en geen chronische ziekten heeft. Alleen 2 nieuwe heupen, maar dat is ook alweer 10 jaar terug en daar blijft ze maar op terugkomen, dat die heel heel kwetsbaar zijn. Nou nee hoor. Maar ga je dat tegen jezelf zeggen, dan geloof je dat ook. En ga je je daar ook naar gedragen. 

Ze zegt dat ze elke avond de thermostaat lager zet, maar ze is vergeetachtig geworden, dus kan best zijn dat dit erbij inschiet. En dan loeit de hele dag en nacht de kachel. En ik denk dan ook in alle kamers. Maar onderzoeken dus en kijken of het zin heeft, want nogmaals; haar korte termijn geheugen is zeer kort. En nieuwe dingen aanleren dat gaat 'm niet meer worden.

Iemand een idee?  Misschien zo'n van afstand instelbare thermosstaat? Alleen heeft mijn moeder geen smartphone he...en zal die ook niet meer aanschaffen. Verder baal ik dat een andere zus zou regelen dat er een noodknop zou komen. Nog niets over gezien of gehoord. 

Zo moeilijk is dat niet. Hak de knoop door en vraag aan. Twee maanden terug al. Maar ook dat moet ik loslaten. Zij zou dat regelen in overleg met onze moeder en andere zus en broer. 


7 opmerkingen:

Moestuinfeestje zei

Wij hebben een op afstand bedienbare thermosstaat, via de smartphone. Dus als ik naar huis rijd, zet ik de kachel alvast wat hoger. En als ik op vakantie ben en mijn moeder zit in mijn huis, dan zet ik hem - een paar honderd kilometer verder op- aan en uit:-0 . Heel handig toch wel. Maar mijn moeder kan ook gewoon aan de thermostaat draaien hoor, dat bijt elkaar.

Moestuinfeestje zei

dat bijt elkaar NIET, bedoel ik natuurlijk.

Anoniem zei
Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.
Petra zei

Een smart thermostaat verbonden met jouw telefoon zou misschien een optie zijn. Dat je moeder hem zelf thuis omhoog kan draaien, maar dat jij 's avonds om een uurtje of 22 even standaard kijkt of ie weer wel omlaag gezet is voor de nacht.

Het energieplafond gaat je moeder misschien wat helpen; wie weet heeft ze vorig jaar hele hoge prijzen per m3 gas betaald en zal dit nu wat lager worden dankzij het plafond. Bestudeer de rekening maar eens goed.

Betere isolatie zou mogelijk ook kunnen helpen. Ik weet niet of je moeder in een huur- of in een koophuis woont, maar misschien zijn er nog relatief snelle, goedkope en gemakkelijke verbeteringen mogelijk.

Anoniem zei

een geprogrammeerde thermostaat...dan kan ze nog steeds de thermostaat hoger zetten, maar gaat automatisch op ingestelde tijd lager.

Anoniem zei
Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.
Siebrie zei

Wij hebben een thermostaat van Netatmo, die is tot op het kwartier in te regelen, heeft een simpele hoger/lagerknop in de woonkamer, en werkt via smartphone met meer gebruikers. Dan kan jij hem instellen, kan je moeder hem met de hand warmer of kouder zetten, en kun jij via de smartphone zien of hij niet de hele nacht loeit. Je kunt ook instellen hoe lang een handmatige aanpassing de vaste instelling mag overschrijden. We hebben hem nu 6 jaar en hij bevalt supergoed.