dinsdag 7 februari 2023

Flabbergasted

Omdat mijn zuster heel geraffineerd telkens geld van de rekeningen van mijn moeder haalde en op het laatst ook haar eigen rekeningen door haar moeder liet betalen, zelfs het attente bloemetje betaalde mijn moeder zelf, kortom onbetrouwbaar met geld van mijn moeder is, regelde mijn broer een andere pincode op de rekening courant. De andere rekening, waar ze niet zo vaak mee betaalde moest nog. Kwam hij niet aan toe. En ja, had ik dus eigenlijk moeten regelen. Stom van me.

Zag dit weekend dat zij toch weer een pasje van mijn moeder in handen had. Belde mijn moeder. Wat was er aan de hand en weet mijn moeder ervan?

Nou ja, het was zo, dat dit even nodig was (niet waar financieel gezien) en jullie wonen allemaal ver weg en dus vroeg ze de stelende zus weer. En gaf haar pasje uit handen. 

Niet zo fraai dat ik even uit mijn slof schoot, heel boos werd en tegelijk ook verdrietig en vroeg of ze vergeten was wat er was afgesproken (ja, eerlijk gezegd denk ik het wel, zeer zeer kort geheugen en denk ik ook nog rete selectief). Mijn andere zus had nota bene de dag ervoor nog geld voor haar gepind. Moeder heeft roedeltje kinderen en altijd blijven denken (dat heeft die zus er heel goed ingeramd dat alleen ZIJ alles doet voor haar) maar nooit vragen, dat iedereen nee zegt op een verzoekje. 

Oh ja, heel normaal om gewoon verder te gaan met die persoon als die van je steelt. Heeft toegeven dat ze meer pinde dan alleen maar voor mijn moeder, maar praat dit goed omdat zij zo vaak en enorm goed zorgt. Eigenlijk het allerbeste en de rest doet niets. 

Kom maar weer hoor. Ja, regel dat maar weer voor mij. Geen advies aan mij of mijn broer of andere zus vragen. Doodgeluld door steelzus.

Maar ze kent niet anders, bleef ook gezellig samen met mijn vader die nog veel ergere dingen deed. En kan ook niet eens lekker boos worden. Ze allemaal een rotschop geven. Duidelijk zijn. Donder of die geit of die kool eruit!

Het is dan wel een klootzak, maar wel MIJN klootzak en anders is ze natuurlijk helemaal alleen. Nou kind, jij weet niet hoe dat is.

Nee. Natuurlijk niet.

Niemand heeft het zo zwaar. 

Heb opgehangen, niet netjes afgesloten, want ben er helemaal klaar mee. Iemand die zo graag besodemietert wil worden. Maar ook hoe makkelijk dit kan en ook gaat. 



11 opmerkingen:

Anoniem zei

Ongelooflijk. Kun je geen juridisch advies hierover zoeken?

pourquoi pas ??? zei

Alleen al door het lezen voel ik mijn haren overeind komen. Familie, wie wil ze niet. Nooit begrepen hoe je je eigen familie zo kan belazeren maar het kan gewoon. Ik wens je heel veel sterkte en liefs toe want ik weet hoe kut het allemaal is.

Anoniem zei

Ligt ook een beetje aan de rest het had allemaal geregeld kunnen worden!
De steel zus is slim die laat er geen gras over groeien, jullie eigenlijk wel.
Eigenlijk ben je ook een beetje boos op jezelf.
Voor zo ver ik het kan zien dan.
Maar toch het is een vervelende situatie zo ook voor je moeder.

izerina zei

Wat moeilijk. Een zus is nog anders dan b.v. een buurvrouw of thuishulp.

Petra zei

Bah, wat naar. Je kunt eventueel overleggen met Veilig Thuis via telefoonnummer 0800 20 00 . Je kunt de situatie (eerst) anoniem met hen bespreken en krijgt dan misschien al goede tips.

Joanne zei

Ik kan mij hier echt niets bij voorstellen. Vreselijk gewoon.
Ik regelde mijn moeder's geldzaken. Had ook haar pinpas.
Toen zij was overleden heb ik een overzicht gemaakt in viervoud. Voor mijn drie broers en mijzelf.
Alle saldi van betaalrekening, beleggingen en spaarrekeningen stonden erop. Plus een kopie van het laatste afschrift.
Zelfs een cadeaubon van Hema van 5 euro stond erbij.
Misschien overdreven. Maar het was wel van haar.
Vreselijke zus heb je.

Liefs Joanne

Mevrouw Niekje zei

Net als bij Pourqoi pas gaan ook mijn nekharen overeind staan. Wat een vreselijk naar mormel is jouw zus! En dat je moeder het laat gebeuren, het zelfs goedpraat, net als het gedrag van je vader, is ook vreselijk suf. Ik snap dat je je groen en geel ergert! Kan geen advies geven, dat is volgens mij ook niet je bedoeling, maar schrijf het vooral van je af! Alsof je al niet genoeg gedoe hebt met een vervelende werkgever/leidinggevende/sukkels van collega's..... Ik leef me je mee! xx

Anoniem zei

Skip die waardeloze moeder en steelzus uit je leven.
Wat zul je bevrijd zijn.
Sterkte.

Betty

Anoniem zei


Het probleem is: er is iemand die het doet en iemand die het toelaat. Je moeder is een volwassen mens, staat niet onder curatele en moet zelf een keuze maken.
Ga met z’n allen rond de tafel zitten (zonder je stelende zus) en stel je moeder een ultimatum: de dievegge of jullie.
Maakt je moeder de verkeerde keuze dan moeten jullie je niet meer met haar financiƫn bemoeien en/of je stelende zus aangeven!
Thea

Mevrouw Niekje zei

@Thea: goed advies!

Anoniem zei

Oh wat naar! Kan je moeder dit onderscheid maken, of is ze door hoe ze is & geheugen hier niet toe in staat? Regel het goed en ga ervan uit dat dit altikd mis zal blijven gaan. De enige manier om dit te voorkomen is om het voor te zijn.

Een grote schouderklop voor jouw goede zorg! En heel veel sterkte met de zorgen en het zorgen voor.
Het is ook echt heel irritant dat dit zo is.