donderdag 16 februari 2023

Wel

Van o.a. Vlasje leerde ik de kunst van het kijken naar wat er allemaal wel is. Vooral dichtbij huis. De tuin, de planten, de insecten, vogels. 

Tel je zegeningen. En dan blijken dat er aangenaam veel te zijn. Als je je er maar voor openstelt. Want zeuren en klagen en achterdochtig over alles zijn is makkelijker en daarmee krijg je veel meer mensen met je mee - hele kuddes soms - dan het simpel te houden en te kunnen relativeren. Is het werkelijk zo? Hebben we het zo slecht. Weten we wel wat slecht is? Weet ik dat? 

En:

Wat doet er nou echt toe?

Dus vanochtend kwam de zon achter de daken vandaan, deed ik mijn tuindeur open - lekker die frisse lucht - en ben ik een beetje gaan kijken in mijn tuin wat er aan onderhoud nodig is, maar vooral kijken naar wat er al opkomt. Hoef ik niets aan te doen; dat doet de natuur. Groeikracht.

Lekker de vlinderstruik snoeien (ooit gekregen als stekje van Pourquoi Pas) want las in een tip van Gardener's World dat het nu de tijd daarvoor is. En al snoeiend kom ik zaken tegen die ook wel anders mogen en kunnen. 

Even de schutting repareren (van waaibomenhout, neergezet door de buren, dus weinig goeds aan te doen, meer cosmetisch), dus blij met mijn schroef/boor accumachine. 

Kopje koffie buiten kunnen drinken, met mijn hoofd in de zon. Voor het eerst dit jaar. Op mijn eigen terrasje. Heerlijk hoor. Kan gewoon buiten zijn, in mijn eigen tuin, mijn eigen dingen doen, lijf beweegt en kan het allemaal aan. 

En zo vanzelfsprekend is dat allemaal niet. Vrijheid om te doen wat je graag wil en de mogelijkheden ook nog eens daarvoor. In een veilige omgeving, met een vrije geest en dito lichaam. 






14 opmerkingen:

Anoniem zei

Yes, pluk de dag! Kijk tussen de middag omhoog en denk aan Vlasje en waardeer het leven. Carpenters Diem. Fijne dag vandaag!

izerina zei

Haar waardevolle opmerkingen zullen mensen nog lang bijblijven

Luz zei

Koester die vrijheid...zo lang het nog kan

Luz zei

Als het aan Zita Pels van Groen Links ligt word je binnenkort, hoe zal ik dat zeggen, verplaatst naar een andere locatie omdat je in je eentje een huis voor een gezin bezet houdt

Janny zei

Dit was precies wat ik nodig had vanmorgen. Dankjewel voor de duw in mijn rug om naar het positieve te kijken en de mooie muziek van Jools.

Sylvia zei

Ik ben blij dat één van mijn bovenbuurvrouwen zo ontzettend opbouwend reageert op jouw blog ;)

Eens Cellie. Geniet van wat je hebt. We hebben het hier zo slecht nog niet...

Anoniem zei

Je hebt helemaal gelijk! Geluk zit in hele kleine dingen.

Enne... maak je maar geen zorgen dat je je huis uit wordt gezet, want dat gaat echt niet gebeuren. Er is beslist wel van alles mis in ons land, maar veel daarvan wordt ook weer hersteld. Dankzij journalisten die misstanden aan het licht brengen en parlementariërs die voor de zwakkeren in de samenleving opkomen. Zulke mensen moet je in ere houden.

Wij hebben het geluk om in één van de fijnste landen ter wereld te wonen. Dat stemt tot dankbaarheid.

Geniet van alle mooie dingen die er zijn!

Een hartelijke groet van Jo.

Anoniem zei

Mooi blogje Cellie!

Anoniem zei

Jij haalt overal het positieve uit en dat vind ik zo knap!

Genieten van wat je hebt en wat je nog kunt. Schop onder mijn kont om dat zelf ook eens vaker te doen. Bedankt voor de schop :)

Carla

Anoniem zei

Hai Luz,
Denk je aan je bloeddruk?
Marijke

Luz zei

Voor mijn bloeddruk consulteer ik een heel duur kruidenvrouwtje, dus die is dik in orde😆
Oh ja, ik ben niet gevaccineerd, dat scheelt ook hè?

Anoniem zei

How can i make this about me, mevrouw Luz. Ga toch koken!

Anoniem zei

Vlasje heeft op veel van haar lezers indruk gemaakt door haar levenskunst. Jarenlang iedere dag haar blog gelezen, zal wennen zijn.

Luz zei
Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.