vrijdag 24 februari 2023

Enorm menstruerend mens

Volgens de nieuwe normen ben ik niet meer dik, maar enorm. Ook geen heks meer, maar een kraai. Tsja, je kan het beestje noemen wat je wil, maar het blijft wat het is. Alleen door de ogen van nu bekeken. En die zijn maar al te bang om te zeggen wat er aan de hand is. Lijkt het.

Ooit werden vrouwen zoals ik volslank genoemd. Dat is ook nogal uhm..cryptisch. Heb je toch 'slank' erin verwerkt, maar het slaat als een tang op een mollig varken in mijn ogen. De ogen van nu. Met de ogen van toen ook al. 

Mijn ene oma zei altijd vrolijk over mijn geadopteerde familie dat 'de zwartjes' er ook bij waren als we op visite kwamen. En later over mijn kinderen. Ze was niet zo sensitief noch empathisch en ja, ook jarenlang hemdjes gebreid voor 'de zwartjes in Afrika'. Nooit iemand daar gezien met haar hemdjes, maar het hield haar wel van de straat. 

Zo fijn dat ik een paar jaar terug deze enorme bundel voor het kleine bedrag van  2 euro kocht bij de Kringloop. Kan ik zijn vileine woordgebruik nog even terug lezen. 




En in het Engels klinkt Enormous toch anders (en beter) dan Enorm. En gaat er sowieso iets door vertaling verloren. Maar dat is een ander onderwerp. 






7 opmerkingen:

kniepertie zei

Ja echt hè? Al die lange tenen, heden ten dage. Of mag je dat ook al niet meer zeggen?

Anoniem zei

Ik zag ooit een enorm, menstruerend mens van een ander ras op de donkere markt een chocolade zoen eten.
Echt waar!
Thea

Anoniem zei

Tot Sjaak gemaakte!

nicole orriens zei

Wat een heerlijke post! Ik vind het ook erg dat ze Roald Dahls werk zo geweld aan doen.

izerina zei

Ik hoop,dat veel mensen niet meedoen met deze woorden-onzin. Je krijgt het gewoon opgedrongen van een klein groepje freaks

Anna Lines zei

Het laatste nieuws is dat Puffin nu twee versies van de kinderboeken van Roald Dahl gaat uitgeven: de Klassieke Versie met originele tekst en de nieuwe Moderne Versie met enigszins gewijzigde tekst! Dat wordt volgens mij een kleine oplage....

Sylvia zei

Ik ben al een week van de leg. Mijn grens is nu echt bereikt. Wat een achterlijk gedoe. We zijn echt knetter aan het worden.
Dat boek heb ik ook.
En de GVR in het Engels. BFG dus.
Ik houd enorm van deze schrijver. Alhoewel het irl een enorme lul schijnt te zijn geweest. Of mag ik dat óók niet meer zeggen? ;)