donderdag 9 februari 2023

Noodfonds Energie

Heel even voelde ik dat ik van nut was in het werk wat ik doe.

Lang gesprek gehad met iemand die gewoon werkt en netjes zijn eigen broek ophoudt, maar een hoge jaarrekening kreeg van zijn energierekening en daarboven op een verdubbeling van het maandbedrag. Dus had achterstand. Hoe kon hij dat nog allemaal betalen of afbetalen. De energiemaatschappij gaf aan dat hij toch, om voor een regeling in aanmerking te komen, eerst het hoge maandbedrag moest gaan betalen. Niets aan te doen. Betalen of afsluiten??

Geen dramatische schulden, alleen die hoge jaarafrekening. Daar hoeft hij niet bij ons voor aan te kloppen. Wij kunnen daar niets mee. Ook niet bij de gemeente. Alleen als je een minimuminkomen hebt of een uitkering, dan krijg je de energietoeslag. Of als je in een schuldentraject zit.  Zit je boven die grens, dan is het jammer, maar mag je alles zelf oplossen. Geen vangnetten voor normale inkomens. Al las ik wel onderstaande over een noodfonds vanuit de overheid:

Noodfonds energie overheid

Lijkt soms erop alsof je beter uit bent door niet te gaan werken en voor al die toeslagen dan wel in aanmerking te komen. Hoe krom is dat? De kromheid van al die systemen, dat je ook 10 kilometer verderop in een gemeente beter af bent op sociaal gebied. Vreemd toch? In zo'n klein landje. 

En diegenen die al die regels bedenken hebben echt nooit aan den lijve ondervonden hoe het is om lastig rond te komen, jarenlang en niet een weekje voor een tv-programma of zo, terwijl je toch werkt. Zelfvoorzienend bent. 

Jajajaja...ik snap goed dat aan de andere kant van de wereld mensen niks meer hebben. Door natuurgeweld of iets wat wij elkaar aandoen. 

Maar ik vond het prettig te horen aan het eind van het gesprek dat hij blij met mijn telefoontje was. Dat hij even stoom kon afblazen zonder dat hij direct hoorde dat hij dit moet en dat moet en etc etc. Want dat kon hij zelf ook wel bedenken. Maar even bevestiging dat het een nare situatie is en dat dit niet meevalt. Dat hij niet de enige is in deze situatie. 





9 opmerkingen:

Bertiebo zei

Ja dat snap ik: een mens in nood wil gehoord/gezien worden. En jij doet dat. Belangrijk werk dus.

Luz zei

Héél oneerlijk en heel krom, hij is de enige niet, de meesten lijden in stilte, zitten in de kou, nemen een baan erbij of laten het gewoon op zich afkomen. Deze situatie is abnormaal en schandalig.. kan me er zó over opwinden

izerina zei

Dat jij kunt luisteren helpt de mensen misschien het meest

Anoniem zei

Een hoge jaarrekening kun je zien aankomen. Het hoeft geen donderslag bij heldere hemel te zijn, maar je moet er wel wat voor doen. Namelijk nauwkeurig je verbruik noteren en uitrekenen of je maandbedrag hoog genoeg is of dat je geld opzij moet zetten voor de jaarrekening, of zuiniger moet zijn in je energieverbruik. Geldsnor heeft daar laatst een blogje aan gewijd met een handig overzicht hoe je dat moet doen.
Wat niet wegneemt dat het heel goed is geweest dat je een luisterend oor bood aan die man met financiële problemen.

Een hartelijke groet van Jo.

Anoniem zei

Beste Jo,

Ik zeg altijd :" Ik ben niet dom, als ik iets niet snap, snapt zeker de helft van Nederland het niet". Nou, ik zat pas met dat schema van Geldsnor, en na lang lezen en puzzelen kreeg ik wat door. Ik help ook een aantal mensen met het bewaken van hun energie en opvolgen van de te nemen stappen. Maar het is voor de gemiddelde Nederlander en daaronder bijna niet te berekenen. Hebben we ooit zo'n energie ellende gehad waarbij je maandelijks moet rekenen om niet in de shit te belanden? Dan is er een energietoeslag. Bij sommige mensen staat op de bank tot de eindafrekening komt. Ik hou mijn hart vast wat dat betekent voor de kwijtschelding Regionale Belastingen, want "spaargeld", dus u kunt de Belastingen betalen.

Dan verlaagt de BTW, dan verhoogt de BTW, de verhoogt de energieprijs, en nog eens en nog eens.. en oh, we gaan alweer naar beneden. En welke energieheffingen gaan daar dan weer af, of bij. Foutief berekende termijnen. Soms aangepast, soms moet je zelf aanpassen.

Ik ben wel klaar met de mening "je had het kunnen weten of berekenen". Die tijd, dat inzicht, die moed of hulp daarbij heeft niet iedereen en dat is niemand te verwijten.

Adrie

Luz zei

Adrie, ik ben het volkomen met je eens.

mrs H. te B. zei

Houd dat gevoel vast! Natuurlijk moet er ergens een grens worden getrokken, en het is ALTIJD zuur voor mensen die daar net boven zitten. Maar gehoord worden in je narigheid is ZO belangrijk, er even minder eenzaam mee zijn - fijn dat je dat kon bieden!

Anoniem zei

Adrie, dit kun je aangeven bij de instantie die de gemeentelijke belastingen int. Deze instantie is verplicht om daar rekening mee te houden. Ook als jij net geld terug hebt gekregen van de belastingdienst of de energiemaatschappij. Dit is geld dat jij normaal gesproken had gebruikt om van te leven of andere dingen te doen. Je moet dan wel bewijs leveren dmv een kopie van de jaarrekening of de brief van de belastingdienst.
Sommigen hebben geen begrafenis of crematie polis, zij mogen dan ook een hoger spaarbedrag hebben. Dat is zo geregeld.
Doen ze dan nog moeilijk dan helpt een stevige mail met kritiek nog wel eens. Zeker als je hierin aangeeft dat je ermee verder gaat, als ze hun werk niet correct doen.

Mevrouw Niekje zei

Ik werk met jongeren op een mbo school. De jongeren volgen opleidingen van niveau 1 tm 4. Op niveau 1 zou je denken dat het heel makkelijk is. Dat is het ook als je eigen niveau 4 of hoger is. Ik verbaas me niet meer over de dingen die mensen niet weten of niet begrijpen. Juist dán moeten ze geholpen worden. Een deel van de bevolking is laag geletterd, probeer dan maar eens formele - of overheidstaal te begrijpen, dat is erg moeilijk!