donderdag 12 maart 2015

Ik knijp 'm

Vanochtend in mijn eentje - de man met hond had een andere afspraak - meer dan een uur gewandeld in een aardig tempo en volgens de stappenteller kwam ik daarbij al bijna aan de 10.000 stappen. Nog een paar honderd erbij en het was al gedaan. Dat is nog eens andere koek dan al blij zijn dat je een kwartiertje lopen haalt met pijn in je voeten en je tong op je schoenen.

Ik zag weinig mensen in het bos, ondanks de prachtige blauwe lucht, maar bedacht me toen dat nog maar een paar jaar geleden, ik zelf op zo'n prachtige dag meestal gewoon op mijn werk werd verwacht. En zomaar vrij nemen, gewoon omdat de zon schijnt, is niet altijd mogelijk dan. Dus wacht je maar tot het weekend en hoop je dan dat het nog steeds mooi weer is.

Dus genoten van de zon, op een moment dat ik ervan mag en kon genieten. Genoten van het lopen en dat ik me niet van mijn loopje liet afhouden omdat hij niet kon. Morgen kan alles zo maar anders zijn!

Thuis was mijn dochter er, ze had een afspraak in mijn woonplaats en kwam hier maar even haar eten maken, voordat ze naar haar werk vertrok. Gezellig haar weer even te zien en te ervaren dat er niets veranderd was tussen ons.

Ondertussen de was snel in de machine gedaan. Kon die nog in de middag lekker buiten wapperen. Niets wat zo lekker ruikt als was die buiten heeft gedroogd (Nou ja...behalve als de boeren hier besluiten lekker te gaan gieren).

Gisteren zag ik zeer deprimerende beelden van mijn voorland (bijstand) tijdens een item in een nieuwsrubriek; Gemeenten die vinden dat het geen bal uitmaakt wat je hiervoor hebt gedaan qua werk maar nu je rockbottom hebt bereikt je gewoon weer wasknijpers mag maken. Zelfs in de gevangenis is de beloning voor dit soort werk beter! Je krijgt straf als je te laat komt (volwassen mensen hebben we het over, je krijgt straf als je iets niet bevalt...allemaal voor die paar rotcenten). Dan verkoop ik mijn lichaam nog liever. Nou ja, mocht er een bieder zijn hahah!
















5 opmerkingen:

Zuinigaan (Aaf) zei

Vreselijk! Ik vind dat we in Nederland veel te ver zijn doorgeslagen in de controle op en "bestraffen" van mensen in de bijstand. Er mogen dan misschien mensen zijn die misbruik van de bijstand maken, maar dat weegt niet op tegen het leed dat je mensen aandoet door ze als uitschot van de samenleving te behandelen.

OpnieuwBeginnen zei

Wat een rot vooruitzicht. ZZP-er worden?

Anoniem zei

Pakkende titel. Ik begrijp je zorgen. Doffe ellende.

Luz zei

Ik weet niet wat ik moet zeggen...ik heb heel veel met jou en mensen in jouw situatie te doen, schande dat jullie zo behandeld worden.

Janne zei

Gelukkig is het niet overal gelijk: er schijnen gemeenten te zijn waar je, zelfs in de bijstand, als mens wordt behandeld!
....maar jouw vooruitzichten zijn inderdaad verrekte rottig. Wij zijn ooit uit armoe een eigen bedrijfje begonnen (in 1985) en dat heeft gelukkig goed uitgepakt maar die mogelijkheid heeft niet iedereen. Als het voor jou een mogelijkheid is zou ik het zeker proberen. Er wordt starters veel hulp aangeboden!