donderdag 26 maart 2015

Vliegtuig is vermoedelijk moedwillig neergestort

Zit naar de persconferentie te kijken van German Wings/Lufthansa en kan niet anders dan aan mijn eigen zoon denken, die ook piloot is en van de leeftijd van de co-piloot die - naar het nu schijnt - het toestel moedwillig heeft laten neerstorten. Het is nog niet 100% zeker, dus ik hoop dat het een technisch mankement is geweest.

Er wordt de nadruk gelegd op het aannamebeleid, de testen en de grondigheid van de testen zowel fysiek als psychisch. Ik ken ze en ik ken de testen van andere maatschappijen en die zijn uitermate grondig. En dan nog...je kan nooit in het hoofd van iemand kijken, na al die testen. Misschien had hij financiele problemen, een accute psychose, had zijn vriendin hem gedumpt...we weten het niet. De meeste psychopaten lopen immers vrij rond.

En hoe cynisch is het dat de cockpitdeur na 11 september 2001 alleen van binnen uit geopend kan worden om terroristen buiten te houden, nu enorm tragisch ook dus niet meer benaderbaar was voor de buitengesloten captain. Dat je collega het gevaar is geworden.

Het is het scenario van een hele foute rampenfilm en bewijst maar weer dat de werkelijkheid meestal nog absurder is dan onze fantasie.

Mijn hart gaat uit naar de mensen die hun geliefden hebben verloren. Maar ook naar de co-piloot die tot dit tragische besluit is gekomen. En ik ben benieuwd wat dit voor gevolgen heeft voor de cockpitprocedures.










12 opmerkingen:

Unknown zei

geen medelijden met de co-piloot, hij had zichzelf toch bijvoorbeeld "gewoon" op kunnen hangen?
nu sleurt hij zoveel mensen mee zijn gekozen dood in.
Linda

Anoniem zei

medelijden met ALLE mensen ! vreselijk , maar ook voor de co-piloot is het een vreselijk einde !
dit gun je NIEMAND !

Unknown zei

nee dat gun je niemand maar de piloot gunde dat anderen blijkbaar wel.

Elisabeth zei

Ben het met je eens .Waarom zoveel mensen in de dood meenemen .Onbegrijpelijk !!

Ivy zei

Je moet er gewoonweg niet aan denken wat de gezagvoerder, verder personeel en de passagiers beleefd moeten hebben voor ze neerstortten. En wat hun nabestaanden moeten doormaken met deze wetenschap, ook die van de vermeende dader trouwens. Volgens mij is een ongeluk beter te accepteren.

Geen enkele cockpitprocedure is waterdicht, zoveel werd me vandaag wel duidelijk op de radio. Misschien vinden ze op de tweede zwarte doos nadere informatie, als ze die vinden, tenminste.

Zuinigaan (Aaf) zei

Het is een verschrikkelijk drama! Voor iedereen een nachtmerrie die je naar de keel grijpt. Ik moet als ex-partner van een psychiatrisch patiƫnt ook heel erg denken aan de familieleden en partner van deze co-piloot. Wat die man in zijn waanzin (dat moet haast wel naar mijn idee) deed, is niet te bevatten en zal zeer zwaar drukken op met name de ouders.
@ unknown van 17.43 uur: ik denk niet dat de co-piloot gedacht heeft aan alle mensen die hij in de dood meenam. Misschien had hij wel helemaal niet meer door dat hij in een vliegtuig zat.

Anoniem zei

Vreselijk drama voor alle betrokkenen.

Mevrouw W. zei

Het is vreselijk om iemand te verliezen, maar het lijkt me nog erger als dit op zo'n manier gebeurt. Het is erg voor iedereen die een dierbare verloren heeft en zeker ook voor de familie van die co-piloot. Zij zullen wel helemaal met veel vragen zitten.

Je moet er toch niet aan denken wat die mensen in dat vliegtuig hebben moeten doorstaan. Ze hebben vast gezien dat de piloot uit alle macht de cockpit probeerde in te komen en ze hebben allemaal gezien hoe laag ze vlogen. Ik vind het vreselijk triest allemaal.

Anoniem zei

Pardon, niemand weet wat er is gebeurd, he! Misschien is die jongen ziek geworden.
Denk nog even aan de 24 jarige student medicijnen die hier de marathon liep en pats boem dood viel.
Misschien heeft die jongen een hersen bloeding gehad?
Hou toch eens op met schrjven over psychopaten en mensen die zichzelf dan maar op moeten hangen. Wie was er bij van jullie?
Marianneke

OpnieuwBeginnen zei

Op geenstijl staat een filmpje dat de deur wel te openen is, na een aantal keer heb je vijf seconden de tijd om binnen te komen.
Maar zo snel als dat vliegtuig naar beneden vloog. Het lijkt verdacht veel op de eerdere ongelukken met deze airbus. Vragen. Vragen, vragen.

Mevrouw W. zei

Ik las toch ergens dat hij de automatische piloot uitgezet had en dat er ook nog aan andere knoppen gezeten was terwijl dat niet dit niet gehoeven had. Ik denk dat er daarom uit opgemaakt wordt dat het moedwillig gebeurd is.

mirjam kakelbont zei

Ik heb ook te doen met de ouders van de co-piloot. Het zal je kind maar zijn dat zoveel mensen de dood in gesleurd heeft. Een regelrecht drama!