dinsdag 31 maart 2015

Nul uren contract of bijstand

Sta voor de keus om in zee te gaan met een onderneming die mij een nul-uren contract aanbiedt of over een maandje de bijstand in te moeten gaan. Of natuurlijk ook nog de optie om ondertussen nog wat anders te vinden of zelf iets op te zetten. Of een en/en optie uiteraard.

Bijstand trekt mij totaal niet; het is meer het gevoel van mijn onafhankelijk op te moeten geven, na altijd gewerkt te hebben. Om te moeten verantwoorden waarom er soms 2 tandenborstels staan.

Dus ben ik geneigd om voor het nul-uren contract te gaan en te hopen dat ik dat werk zodanig goed doe dat ik gemiddeld minimaal 24 uur per week word ingezet. Dan zou ik het allemaal financieel kunnen behappen.

Wat is wijsheid? Wie heeft hier ervaring mee.

23 opmerkingen:

Ivy zei

Raad kan ik je niet geven want ik heb er nooit mee te maken gehad, maar heb je überhaupt iets te verliezen als je in zee gaat met de onderneming van het nul-uren contract?
Ik neem aan dat je kunt terugvallen op de Bijstand indien er onverhoopt geen werk voor je is bij betreffende onderneming. Heb je een prognose gekregen van het verwachte aantal uren of is het op goed geluk en zien ze wel of ze werk voor je hebben? Dat zou voor mij nogal een overweging zijn. Als ze geen concreet plan voor je hebben en je alleen maar als reserve klaar willen hebben staan, dan weet ik niet wat ik in jouw geval zou doen. Het moet op z'n minst wel enig perspectief bieden.
Aan de andere kant: de tandenborsteltellers over de vloer is nou ook niet bepaald het walhalla, lijkt me.
Tjeetje, het is echt moeilijk. Ik wens je sterkte.

Joanne zei

Ik vind dit erg moeilijk. Heb je zekerheid wat betreft het aantal uren met en nul-uren contract? Want je lasten gaan gewoon door. Bijstand zou mijn laatste optie zijn. Probeer eerst het nul-uren contract. Kun je altijd nog terugvallen op de bijstand.
Je kunt altijd werk blijven zoeken.
Ik wens je veel sterkte en wijsheid en hoop dat er een goede en mooie oplossing komt.

Liefs Frederique

Anoniem zei

Zie voor betekenis nulurencontract: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/arbeidsovereenkomst-en-cao/vraag-en-antwoord/welke-contracten-zijn-er-voor-oproepkrachten.html

Zekerheid en een nulurencontract gaan niet samen.

Lot zei

Als je een 0-uren contract hebt krijg je dan ook een aanvulllende toelage oid van WW of bijstand?

Anoniem zei

Als je niet de 24 uur per week werkt, kom je toch in de (aanvullende) bijstand., of iets erbij doen.
Maar goed, bijstand verlangt sowieso dat je zoveel mogelijk zelf inkomen verdient.
Wat een wurgcontract zeg!

Anoniem zei

Ik zou voor het 0 uren contract gaan! De bijstand kan idd altijd nog! Wel zou het heel fijn zijn als je een (kleine) buffer hebt of iemand achter de hand die je eventueel iets kan bijstaan, als er een aanvraag voor bijstand gedaan moet worden. Het wil nog weleens een poosje duren voor alles rond is. Maar dat zou je ook hebben zonder het 0 uren contract, dus... ik zou ervoor gaan!

Koningin Minima zei

Je inkomsten worden altijd aangevuld tot aan bijstandsniveau, ook met een 0 -uren contract.

Anoniem zei

ook ik zou gaan voor het nul uren contract en ondertussen goed blijven uitkijken naar iets anders, bij een sollicitatie kunnen zeggen dat je liever een nul uren contract nam dan thuis te gaan zitten in de bijstand is een betere aanbeveling voor een baan dan dat je moet zeggen dat je niets doet. krom natuurlijk ,maar zo werkt het vaak wel.

Janne zei

Wat bizonder dat je net voor je in de bijstand geraakt een nul-uren contract aangeboden krijgt! Accepteren natuurlijk en ook meteen naar UWV gaan om bijstand aan te vragen. Elke maand dat je minder verdient dan het sociale (!) minimum wordt dat met bijstand aangevuld!

Anoniem zei

Het uwv verzorgt de bijstand niet. Daarvoor moet je naar je gemeente.
Als de ww ophoudt, is het belangrijk om tijdig bijstand aan te vragen.
Daarvoor moet je je ook inschrijven voor werk.
Zelf zou ik het nul-uren contract zeker overwegen, maar ik zou eerst naar de gemeente gaan om raad; en of zij de inkomsten willen aanvullen vanuit de bijstand, als je te weinig uren kan werken.
Het is dus niet of contract of bijstand, maar en/en.

Nietzomaarzooo zei

Wat fijn dat er zo meegedacht wordt! Stel ik enorm op prijs.

Heb inmiddels doorgegeven dat ik met ze in zee ga. Onder het mom van - ik heb vandaag en gisteren en eergisteren ook alweer een flink aantal sollicitaties verzonden en wie weet wordt dat ondertussen ook nog wat, maar nu ik geheel niets heb, is dit in ieder geval iets.


En ja; natuurlijk geeft het ook aan dat ik liever werk, dan niets doe en pro-actief ben.

UWV gaat voor mij bij de gemeente die bijstand aanvragen, maar ik moet dat wel zelf regelen via werk.nl.

En dan kan het inderdaad maar beter 'in de molen' zitten, dan dat ik na een maand erachter kom te weinig inkomsten te hebben uit deze bron van werk.

Nietzomaarzooo zei

Heb ja gezegd en begin over een tijdje met hun training.

Nietzomaarzooo zei

Nul contract = nul rechten werknemer en nul plichten voor werkgever. Dus geen zekerheid inderdaad. Ik zal moeten merken of ik daarmee om kan gaan.
Ondertussen zoeken we 'vrolijk' verder.

Nietzomaarzooo zei

Als ik daarmee niet voldoende verdien om meer dan het sociale minimum te krijgen, aanvullende bijstand. Maar meer niet.

Nietzomaarzooo zei

Ik ben dan ook aan niets gebonden (vind ik).

Nietzomaarzooo zei

Dank je, jij weet er meer van dan ik.

mirjam kakelbont zei

Mijn vriendin heeft haar vaste contract (bij een zorgcentrum) omgezet in een nul-uren contract, omdat ze nu zelf kan bepalen als ze wordt opgeroepen of ze wil of niet wil. Dat bevalt haar heel goed, maar het bedrijf wist al wat ze aan haar hadden...
Verder heb ik er geen ervaring mee.

Pecunia zei

Heel veel succes met je werk. Hopelijk krijg je voldoende uren maar inderdaad, indien nodig kan de bijstand altijd aanvullen!

Anoniem zei

BIj een 0 uren contract kun je aanvulling krijgen vanuit het uwv en op een gegeven moment uit de bijstand, dus altijd zekerheid dat je een vast minimum hebt per maand

Petr@ zei

Ik heb hier geen ervaring mee, maar ik lees bij de reacties dat je voor het 0-uren contract gaat!
Dat lijkt mij verstandige keuze. Ik denk dat het ook makkelijker is om vanuit die positie eventueel ander werk te zoeken, mocht het je niet aanstaan.
Heel veel succes!

Ineke zei

En het nul uren contract verplicht je niet om altijd beschikbaar te zijn. Als er tussendoor wat anders op je pad komt kun je tegen degene van het contract zeggen dat je niet beschikbaar bent. Ze bieden je nul dus me bent hen ook nul verplicht. :)

Start Business in Delhi zei

Hi, Really great effort. Everyone must read this article. Thanks for sharing.

Mobile App Developers zei

Great article, Thanks for your great information, the content is quiet interesting. I will be waiting for your next post.