donderdag 5 maart 2015

Zagen, zagen, wiedewiedewagen

Zaagde al eerder dikkere takken van bomen in mijn tuin, die er al stonden toen ik er 20 jaar geleden kwam wonen, zaagde al eerder hele bomen om (coniferenhaag o.a. geheel weggezaagd een aantal jaren terug - pokkenwerk), dus een stukje zagen of snoeien daar zie ik niet tegenop.

Vind het juist lekker werk. Verstand op nul en blik op oneindig-werk. Al klopt dat niet helemaal, want ik merk wel dat ik goed moet nadenken of de gezaagde tak wel neervalt waar ik denk dat hij moet vallen en of er ondertussen geen voorbijgangers langslopen die die tak op hun hoofd kunnen krijgen.

Of, zoals ik een tijd geleden had, als ik 'timber' roep (in mijn hoofd dan hè), dat de boom dan net de verkeerde kant op dreigt te vallen. Maar tot nu toe gaat alles nog altijd goed, dus ik zaag en snoei vrolijk verder. Morgen wordt de groenbak weer geleegd, dus kan ik weer verder met in kleine mootjes zagen van de grote takken en stukken boom. Heb helaas geen kachel waar ze in kunnen verdwijnen, maar zo gaat het ook prima.



Zag van de week een aflevering van de Rijdende Rechter, ook over een boom waarin wel/niet gezaagd mocht worden en het viel me op hoe ontzettend zeikerig sommige mensen kunnen zijn en een heel klein overhangend takje al snel het beginpunt wordt voor wederzijds treiteren. En natuurlijk vindt iedere partij dat zij geheel gelijk hebben want "hullie en zullie doen nooit eens normaal". De wereldproblematiek in het klein.

Dus toen van de week een achterbuurman maar de zaag in een overhangende tak van mijn boom zette en dat deed nadat ik klaar was met in de tuin werken, bedacht ik dat ik boos over het niet overleggen daarover kon gaan worden, maar wat zou me dat opleveren. Temeer omdat ik toch al van plan was die boom flink te snoeien. En snoeien doet uiteindelijk weer groeien. En ik snap dat hij alles mag snoeien wat overhangt.
Van de week nog maar weer een stuk eraf zagen, dan is de boom dunner en minder breed en wijduitlopend (mm...beetje vage omschrijving). Wel lastig als je een boom erft die eigenlijk te groot is voor een kleine stadstuin. Maar wel zo'n beetje de enige boom, dus de vogels zijn er blij mee.

Vandaag liep ik ruim 5 kilometer (volgens mijn pedometer-app) met man en zijn hond in het bos en daar was men druk bezig een modderparcours uit te zetten voor dit weekend. Leuk om te zien en modder genoeg aangezien het lekker geregend had de afgelopen dagen. Nu was het droog met een heerlijke blauwe lucht en een lekker zonnetje erbij. Ben blij dat ik sterke benen heb en hij legde me uit dat ik uiteraard sterke benen heb, want die zijn al jaren gewend om een bepaald extra gewicht te tillen. Nu nog conditie opbouwen ermee.


2 opmerkingen:

Ivy zei

Nou schaf je zeker ook zo'n bel aan als die ene man in de Rijdende Rechter? Wat een kinderachtig gedoe van beide partijen, hè!
Makkelijk dat je buurman jou het snoeiwerk uit handen nam, al had hij het officieel eigenlijk vooraf aan je had moeten vragen, volgens mij.
Wandel ze! Al dan niet met man en hond.

Petr@ zei

Wat een enorme boom gaat daar om zeg!
Hier zouden ze roepen: Van onderen!!!
Rijdende rechter kijk ik meestal niet, ik krijg er kromme tenen van 😉